Tiga pejabat Joseon

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Tiga Pejabat (Jawi: تيڬ ڤجابت جوسون), atau Samsa (삼사·三司), ialah nama kolektif untuk tiga buah pejabat pemerintah di Dinasti Joseon yang berfungsi sebagai organ akhbar utama dan menjalankan semak dan imbang pada raja dan para pegawai. Tiga pejabat tersebut ialah Pejabat Ketua Pemeriksa (Saheonbu·사헌부), Pejabat Penapisan (Saganwon·사간원), dan Pejabat Penasihat Khas (Hongmungwan·홍문관).

Walaupun dimodelkan berdasarkan sistem Jemaah Penapis China, mereka memainkan peranan yang lebih menonjol dalam pemerintahan Joseon daripada rakan-rakan sejawat mereka dari China. Sebilangan sejarawan memberi penghargaan kepada Tiga Pejabat kerana tiada penyalahgunaan oleh sida-sida yang berlaku sepanjang sejarah China.[1]

Pegawai yang bertugas di pejabat ini, disebut "daegan" (대간), cenderung lebih muda dan berpangkat rendah berbanding pejabat lain seperti Enam Kementerian tetapi mempunyai reputasi akademik yang kuat dan menikmati keistimewaan dan prestij yang hebat. Untuk dilantik, mereka menjalani siasatan lebih mendalam mengenai watak dan latar belakang keluarga. Anak-anak pegawai yang bersalah atas kesalahan rasuah dan anak gundik dikecualikan, dan hanya mereka yang lulus ujian sastera gwageo dapat menjadi daegan. Memandangkan pejabat ini menarik perhatian golongan pegawai elit Joseon, Tiga Pejabat menyediakan salah satu jalan kenaikan pangkat terpantas ke jawatan tinggi di Istana Diraja dan hampir menjadi syarat untuk menjadi Anggota Majlis Negara.

Pejabat Ketua Pemeriksa[sunting | sunting sumber]

Pejabat ini memantau pentadbiran pemerintah dan pegawai di setiap peringkat pusat dan daerah untuk korupsi, penyelewengan, atau ketidakcekapan. Ia juga bertanggung jawab untuk menaikkan moral masyarakat, menjaga adat istiadat Konfusianisme dan mengambil maklum rungutan rakyat jelata. Ia diketuai oleh Inspektor Jeneral (Daesaheon·대사헌), yang mengawasi 30 orang pegawai bebas. Ia juga pejabat terbesar dan paling kanan daripada Tiga Pejabat Joseon.

Pejabat Penapisan[sunting | sunting sumber]

Fungsi utamanya untuk menegur dan membantah raja jika ada tindakan atau dasar yang salah atau tidak wajar. Keputusan penting raja pertama kali ditinjau oleh penapisan, yang dapat meminta untuk menariknya jika dinilai tidak tepat. Ia juga mengeluarkan pendapat mengenai keadaan umum. Ia terdiri daripada lima pegawai, yang diketuai oleh Ketua Penapis (Daesagan·대사간).

Walaupun fokus utama Pejabat Ketua Pemeriksa ialah pegawai pemerintah dan Pejabat Penapisan difokuskan pada raja, kedua-dua pejabat ini sering melakukan fungsi masing-masing, dan ada banyak pertindihan tugas. Bersama-sama mereka disebut "Yangsa," (양사) yang secara harfiah bererti "Kedua-dua Pejabat", dan sering bekerjasama dalam tindakan bersama terutama ketika mereka berusaha untuk membalikkan keputusan raja. Dalam peranan mereka sebagai organ akhbar, mereka tidak memiliki kewenangan yang sebenarnya untuk memutuskan atau melaksanakan dasar, tetapi memiliki suara yang berpengaruh dalam perdebatan isu.[2]

Pejabat Penasihat Khas[sunting | sunting sumber]

Pejabat ini mengawasi perpustakaan kerajaan dan berfungsi sebagai institusi penyelidikan untuk mempelajari falsafah Konfusianisme dan menjawab pertanyaan raja. Para pegawainya mengambil bahagian dalam pelajaran harian yang disebut gyeongyeon (경연), iaitu mereka membincangkan sejarah dan falsafah Konfusianisme dengan raja. Gyeongyeon umumnya berlaku tiga kali sehari walaupun beberapa raja seperti Taejong dan Yeonsangun menghapuskannya. Disebabkan perbincangan ini sering menimbulkan komen mengenai isu politik semasa, para pegawainya mempunyai pengaruh yang signifikan sebagai penasihat. Ia diketuai oleh Ketua Cendekiawan (Daejehak·대제학), yang turut bertugas di jawatan tinggi lain (seperti di Dewan Negeri), dan Timbalan Ketua Cendekiawan (Bujehak·부제학), yang benar-benar menguruskan pejabat tersebut. Terdapat prestij besar untuk menjadi Ketua Cendekiawan dalam masyarakat yang sangat Konfusian ini.

Pejabat ini ditubuhkan pada tahun 1463 oleh Raja Sejo untuk menggantikan Balai Kenamaan (Jiphyeonjeon·집현전), yang dihapuskan pada tahun 1456 ketika banyak penjawat utamanya ("Enam menteri yang mati syahid") terlibat dalam plot pembunuhan dalam usaha mereka untuk memulihkan raja Danjong yang digulingkan untuk kembali ke takhta.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Tiga Pejabat Joseon diwarisi dari Dinasti Goryeo, tetapi ciri khasnya dikembangkan setelah neo-Konfusianisme menjadi landasan ideologi di Joseon, terutama pada masa pemerintahan Seongjong.

Seongjong membawa sekumpulan cendekiawan neo-Konfusian yang dipanggil Sarim sebagai kekuatan politik baru untuk memeriksa kekuatan menteri (disebut Hungu) yang telah mengumpulkan kekuatan dan kekayaan yang besar dengan menyokong nendanya Sejo ketika Sejo merebut takhta dari anak anda saudaranya Danjong. Dengan perlindungan Seongjong, sarjana Sarim menduduki jawatan penting di Tiga Pejabat dan mencabar menteri Hungu yang menduduki jawatan penting di Majlis Negeri dan Enam Kementerian. Lebih penting lagi, Tiga Pejabat berkembang menjadi pangkalan kuasa ketiga yang memberikan semak dan imbang antara raja dan menteri Majlis Negeri dan Enam Kementerian. Ia dapat membantah raja jika merasa bahawa raja melakukan kesalahan memiliki kuasa veto terhadap pelantikan pegawai dan penetapan undang-undang termasuk titah raja.

Konflik yang dihasilkan antara fahaman Sarim dan puak Hungu menyebabkan dua pembersihan pujangga yang menghancurkan sarjana Sarim dan melemahkan Tiga Pejabat semasa pemerintahan Yeonsangun. Yeonsangun, yang melihat Tiga Pejabat sebagai ancaman terhadap kekuasaan mutlak raja, menyingkirkan dua pejabat – Pejabat Penapis dan Majlis Penasihat Khas – dan mengurangkan kuasa Pejabat Ketua Pemeriksa. Namun, Tiga Pejabat dikembalikan ke posisi sebelumnya ketika Yeonsangun menjadi terlalu zalim dan digulingkan dalam sebuah rampasan kuasa.

Jungjong dari Joseon, yang menggantikan Yeonsangun, sekali lagi menerima sarjana Sarim sebagai cara untuk memeriksa kekuatan menteri Hungu yang telah meletakkannya di takhta, lalu menggunakan kekuasaan yang hampir melampaui Jungjong. Sekali lagi, para sarjana Sarim yang dipimpin oleh Jo Gwang-jo menggunakan Tiga Pejabat sebagai pangkalan kuasa untuk mencabar menteri Hungu dan melancarkan satu siri pembaharuan. Namun, Jungjong dipisahkan dari Jo Gwang-jo kerana sifat radikal pembaharuannya dan juga fitnah puak Hungu, yang kemudian menyebabkan Pembersihan Pujangga Ketiga pada tahun 1519.

Secara tradisional, pembersihan ini ditafsirkan dari segi perjuangan antara dua puak saingan – Sarim dan Hungu. Tetapi beberapa sejarawan kini melihat pembersihan sebagai kempen raja-raja Joseon untuk melemahkan Tiga Pejabat, yang muncul sebagai pemain utama dalam keseimbangan antara monarki dan birokrasi/aristokrasi yang menjadi ciri utama Joseon.[3]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Kim Beom, Age of Literati Purges and Coup
  2. ^ Yi Sang-bae, "Samsa", Dusan Encyclopedia
  3. ^ Kim Beom, Age of Literati Purges and Coup