Tigerair Incheon

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Incheon Tiger Airways
Syarikat Penerbangan Incheon Tiger Airways
인천 타이거 항공
仁川虎航
incheon taigeo hang-gong
IATA ICAO Pengenal
- - -
Ditubuhkan5 November 2007; 16 tahun yang lalu (2007-11-05)
Bermula operasi- (operasi tidak jadi dilancarkan)
Operasi ditamatkan-
HabLapangan Terbang Antarabangsa Incheon (Seoul dan Incheon)
Hab kedua-
Bandar tumpuan-
Program kesetiaan-
Ibu pejabatKorea Selatan Korea Selatan
Orang penting-
Tigerair Incheon
Hangul인천타이거항공
Hanja仁川虎航
Perumian Semakanincheon taigeo hang-gong

Incheon Tiger Airways merupakan Syarikat Penerbangan tambang rendah dari Korea Selatan , namun operasi tidak dilancarkan kerana Syarikat Penerbangan Tiger Airways telah membatalkan rancangan untuk menubuhkan syarikat penerbangan usaha sama di Korea Selatan, dengan alasan kelembapan ekonomi global dan ketidakpastian peraturan.[1]

Data Kod[sunting | sunting sumber]

  • Kod IATA : -
  • Kod ICAO : -
  • Panggilan: -

Am / Perihal[sunting | sunting sumber]

Pada Tarikh 5 November 2007, Tiger Airways mengumumkan bahawa ia akan memulakan syarikat penerbangan bajet yang berasaskan di Korea . Incheon Tiger merupakan usaha sama antara Tiger Aviation Holdings dan Incheon Metropolitan City, terbang ke destinasi di Jepun, China, Mongolia dan Timur Jauh Rusia . Syarikat penerbangan itu akan berpusat di Lapangan Terbang Antarabangsa Incheon Korea Selatan dan merancang untuk memulakan perkhidmatan pada Tahun 2009; namun, projek itu ditinggalkan pada bulan Disember 2008. [2]

Maklumat Singkat[sunting | sunting sumber]

Pada Tarikh 5 November 2007, Tiger Airways mengumumkan yang ia akan memulakan sebuah penerbangan kos rendah dari Korea. Ini merupakan sebuah usaha bersama Tiger Aviation dan Bandar Metropolitan Incheon. Penerbangan ini akan melayani destinasi ke Jepun, China, Mongolia dan hujung timur Rusia. Penerbangan ini akan berpangkalan di Lapangan Terbang Antarabangsa Incheon di Seoul, Korea Selatan.

Rancangan Masa Depan untuk Incheon Tiger Airways[sunting | sunting sumber]

Tiger Airways ingin mendirikan sebuah hab di Seoul di Lapangan Terbang Antarabangsa Incheon. Namun, persetujuan yang terdapat pada masa kini hanya membenarkan 2 syarikat penerbangan terbesar di Korea iaitu Asiana Airlines dan Korean Air untuk terbang ke destinasi antarabangsa. Penerbangan dari Seoul ini akan dikenali dengan nama Incheon Tiger Airways dengan Tiger Airways memiliki 49% pertaruhan dalam syarikat tersebut dan dengan bandar Incheon memegang 51%. (semua penerbangan Korea harus majoriti dimiliki pihak dari Korea).[3][4]

Sejarah Awal[sunting | sunting sumber]

Incheon Tiger Airways berharap dapat dilancarkan tahun depan
Kumpulan syarikat penerbangan tambang rendah yang berpangkalan di Singapura Tiger Aviation kini berharap dapat melancarkan syarikat penerbangan bersekutu yang dirancang di Korea Selatan tahun depan dan yakin ia akan dapat memulakan dengan operasi antarabangsa, dan bukan hanya perkhidmatan domestik.

Ketua Pegawai Eksekutif kumpulan Tiger, Tony Davis mengatakan pada taklimat media di Singapura hari ini bahawa Incheon Tiger Airways kini dijangka mula beroperasi pada tahun 2009. Ketika rancangan pertama kali diumumkan pada November tahun lalu, operasi akan dimulakan sebelum akhir tahun ini.

Rancangan ditolak sebahagiannya kerana Pemerintah Korea Selatan memperkenalkan undang-undang baharu yang mengharuskan syarikat penerbangan beroperasi terlebih dahulu di dalam negeri selama dua tahun dan menyelesaikan 20,000 penerbangan dengan selamat sebelum melancarkan perkhidmatan antarabangsa.

Kumpulan Tiger dan syarikat penerbangan Korea Selatan baharu yang direncanakan melobi perubahan tersebut dan Davis mengatakan bahawa ia kini sudah reda, yang bermaksud syarikat penerbangan baharu akan diberi kebenaran untuk melancarkan perkhidmatan antarabangsa berdasarkan kes.

Undang-undang telah dibatalkan. Kami yakin bahawa kami dapat meyakinkan pihak berkuasa… bahawa kami dapat beroperasi dengan selamat dan kami tidak memerlukan masa percubaan untuk membuktikannya,katanya.

Davis mengatakan syarikat penerbangan baharu, yang dimiliki sebanyak 49% oleh Tiger dan 51% dimiliki oleh pemerintah perbandaran Incheon, di mana diletak di Lapangan Terbang Antarabangsa Incheon Seoul, dijangka beroperasi pada tahun 2008.

Dia mengatakan "tidak ada urgensi", walaupun pengangkut sekarang akan memulai proses untuk mengajukan permohonan sijil pengendali udaranya "dengan sungguh-sungguh". Chris Ward, sehingga baru-baru ini pengarah urusan operasi Tiger Australia, baru-baru ini berpindah ke Korea Selatan untuk menjadi pengarah urusan pertama Incheon Tiger Airways.

Incheon Tiger berhasrat untuk mengendalikan perkhidmatan antarabangsa ke negara-negara berdekatan seperti China dan Jepun. Davis mengatakan: "Ada peluang besar di Jepun dan ada peluang besar di timur China."

Tiger Aviation kini beroperasi di Singapura dengan nama Tiger Airways dan juga di Australia, juga dengan nama Tiger Airways. Lapan Airbus A320 beroperasi di Singapura dan empat dari Australia dan kumpulan itu mempunyai komitmen untuk 60 pesawat keluarga A320 yang lain.

Sebelum akhir tahun kewangan ini, dua A319 dan satu lagi A320 akan mula beroperasi di Australia dan satu lagi A320 keluar dari Singapura.

Tiger juga telah berusaha untuk beberapa waktu untuk mengadakan operasi francais di luar Filipina dengan syarikat penerbangan tempatan Seair. Ini telah ditangguhkan dengan teruk akibat kemunduran peraturan di Filipina tetapi Davis memberitahu ATI hari ini bahawa dia masih berharap Seair akan mendapat persetujuan untuk operasi A320 berjenama Tiger dari pangkalan di lapangan terbang Clark, dekat Manila.

Tiger dimiliki 49% oleh Singapore Airlines dan 11% dimiliki oleh cabang pelaburan Kerajaan Singapura Temasek Holdings. Syarikat pelaburan AS Indigo Partners juga memiliki 24% dan Irelandia Investments mempunyai 16%.[5]

Masalah yang dihadapai Incheon Tiger Airways[sunting | sunting sumber]

beberapa Syarikat Penerbangan Korea Menentang Kemasukan Incheon-Tiger Airways
beberapa Syarikat penerbangan Korea merasa gelisah atas langkah Bandar Incheon untuk menubuhkan syarikat penerbangan anggaran bersama-sama dengan Tiger Airways, dengan mendakwa syarikat penerbangan Singapura itu kemungkinan akan menceroboh pasaran perjalanan udara domestik Korea.

Mereka mendakwa operasi bersama itu akan melanggar kedaulatan Korea dalam penerbangan.

Bandar pesisir barat menubuhkan Incheon-Tiger Airways pada akhir bulan lalu. Pemerintah bandar dan syarikat penerbangan tambang rendah Singapura masing-masing memiliki 49 persen saham syarikat penerbangan, sementara Incheon Transit Corp., sebuah syarikat yang dikendalikan bandar, memiliki baki 2 persen.

Syarikat penerbangan baharu itu merancang untuk memohon lesen kepada Kementerian Pembinaan dan Pengangkutan sekitar bulan Jun, dan memulakan operasi pada bulan November di laluan domestik terlebih dahulu.

Menurut Undang-undang Penerbangan, sebuah perusahaan tidak dapat mendaftar untuk bisnis penerbangan jika pemerintah, organisasi, atau perusahaan asing memiliki lebih dari setengah sahamnya.

Oleh kerana Tiger Airways memiliki 49 peratus saham, syarikat asing secara teknikal memiliki kurang dari separuh saham tersebut. Namun, syarikat penerbangan lain mendakwa bahawa ia hampir memegang hak utama untuk pengurusan dan operasi, sehingga melanggar undang-undang.

Mereka mendakwa Bandar Incheon hanyalah pelabur tanpa pengalaman dalam pengurusan syarikat penerbangan, sementara Tiger Airways akan mengendalikan bahagian utama perniagaan termasuk kewangan, pemasaran, pembelian pesawat terbang, operasi dan penyelenggaraan.

"Ia akan meninggalkan kedaulatan negara dalam penerbangan jika pemerintah mengizinkan penubuhan Incheon Tiger Airways dan operasi domestik dan antarabangsa, walaupun ia adalah syarikat penerbangan asing maya," kata seorang pegawai Korean Air.

Seorang pegawai Asiana Airlines juga mengatakan, "Ada kekhawatiran bahawa Tiger Airways, sebuah firma asing, mungkin memiliki pengaruh terhadap pengedaran laluan udara dan mengambil alih jaringan penerbangan Korea."

Namun, Bandar Incheon mengatakan penubuhan syarikat penerbangan itu tidak mempunyai masalah undang-undang.

Kami sangat memahami peraturan setengah saham, jadi kami mengambil 51 persen, kerana syarikat transit milik bandar. Kami adalah pemegang saham utama dan kami akan mempunyai lebih banyak hak suara, kata seorang pegawai bandar dengan syarat tidak mahu namanya disiarkan.

Kami, pihak berkuasa tempatan, mungkin menghadapi masalah kerana kami tidak memiliki pengalaman pengurusan syarikat penerbangan. Tetapi kami akan menebus titik lemah dengan memanfaatkan pengetahuan Tiger Airways mengenai rancangan dan pengurusan perniagaan, katanya.

Kementerian merancang untuk memutuskan apakah akan mengeluarkan lesen kepada syarikat penerbangan baharu selepas memeriksa dengan teliti bagaimana Tiger Airways akan mengambil bahagian dalam perniagaan ini. "Kami melihat dengan teliti kes ini kerana ini adalah perniagaan bersama pertama antara syarikat penerbangan asing dan pihak berkuasa tempatan," kata seorang pegawai kementerian.[6]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ https://centreforaviation.com/analysis/reports/tiger-airways-cancels-incheon-tiger-airways-plans-4834
  2. ^ https://hostednews/afp/article/ALeqM5jZsb0rbO3c43hnNhCaGqp9-oFqkg
  3. ^ name="Karamjit"
  4. ^ Karamjit Kaur (15 Ogos 2007). "Tiger eyes Korean air market". The Straits Times. Italic or bold markup not allowed in: |publisher= (bantuan); Check date values in: |date= (bantuan)
  5. ^ https://www.flightglobal.com/incheon-tiger-airways-hopes-to-launch-next-year/82268.article
  6. ^ https://www.koreatimes.co.kr/www/nation/2020/06/113_18707.html

Lihat Juga[sunting | sunting sumber]