Tino rangatiratanga

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Bendera mewakili pergerakan ini berkibaran bersama Bendera New Zealand di Jambatan Pelabuhan Auckland , Waitangi Day , 2012.

Tino rangatiratanga [ti-no ra-nga-ti-ra-ta-nga] adalah istilah bahasa Māori yang boleh ditafsirkan sebagai 'kedaulatan mutlak'. Ia muncul dalam teks versi bahasa Māori Perjanjian Waitangi yang ditandatangani oleh kedua-dua pihak British dan Maori (rangatira) pada tahun 1840. Isu yang dirujuk ini telah menjadi salah satu perkara yang paling kontroversi dalam analisis retrospektif Perjanjian, terutamanya mengenai kewajipan yang dipersetujui oleh setiap pihak penandatangan.[1][2]

Pertelingkahan dalam pentakrifan konsep yang diwakili istilah ini merupakan memainkan peranan utama dalam perbincangan semasa mengenai isu-isu sejarah dan politik - terutamanya hubungan antara kaum peribumi (yakni orang Māori) dan bukan peribumi (yakni keturunan pendatang dari Eropah) - di New Zealand. Ia digunakan secara meluas oleh kumpulan yang memperjuangkan hak-hak saksama untuk masyarakat Māori terutamanya.

Latar belakang[sunting | sunting sumber]

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Penekanan pada tino rangatiratanga berasal dari ketidakkonsistenan yang timbul antara Perkara 1 dan Artikel 2 Perjanjian Waitangi :

  • Dalam teks Bahasa Inggeris Artikel 1 Perjanjian, penandatangan Māori diarahkan menyerahkan kedaulatan mereka kepada Mahkota British. Bahasa Māori tidak ada istilah sasar langsung untuk idea itu, maka para mubaligh yang menterjemah teks perjanjian menggunakan "kawanatanga" untuk merungkap istilah kedaulatan - kata itu merupakan kata terbitan daripada "kawana" (= 'gabenor'), yang asalnya merujuk dicipta oleh untuk menerangkan penguasaan Pontius Pilatus di Yudea terjemahan Alkitab. Kawana juga telah digunakan sebelum tahun 1840 untuk menggambarkan Gabenor New South Wales .
  • Dalam teks Bahasa Inggeris Artikel 2, penandatangan menjamin bahawa pemilikan penuh dan tidak terganggu penuh Perikanan Hutan dan Estet Hutan dan hartanah lain akan kekal selagi mereka memilih. Dalam teks Māori, penandatangan yang diberi jaminan bahawa rangatiratanga tino mereka akan kekal tidak terganggu ke atas tanah mereka, kainga dan lain-lain Taonga (te tino rangatiratanga o ratou wenua o ratou kainga saya o ratou Taonga katoa, - "ketua / pemimpin mutlak tanah anda, rumah anda, dan semua khazanah kamu").

Jika berdasarkan teks Māori sahaja, Pasal 1, mengarahkan penyerahan kawanatanga atau gubernur , dan dalam Pasal 2, penandatangan dijanjikan bahwa tino rangatiratanga atau ketua tertinggi mereka akan tetap tidak terganggu. Ketidakkonsistenan yang jelas telah menyebabkan banyak perdebatan tentang sama ada penandatangan Māori bertujuan untuk menyerahkan kedaulatan mereka kepada Mahkota British sama sekali.

Banyak orang Māori melihat Perjanjian ini sebagai suatu piagam yang memilih cara hidup mereka sendiri dalam rangka undang-undang tanpa gangguan luar pada barang-barang yang dianggap sebagai "khazanah bangsa" seperti bahasa dan budaya.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "1. – Treaty of Waitangi". Te Ara Encyclopedia of New Zealand. Kementerian Budaya dan Warisan New Zealand. 13 Julai 2012. Dicapai pada 11 Ogos 2015. Cite has empty unknown parameter: |dead-url= (bantuan)
  2. ^ Orange, Claudia (13 Julai 2012). "Story: Treaty of Waitangi: Page 1 – Creating the Treaty of Waitangi". Te Ara: The Encyclopedia of New Zealand. Wellington, New Zealand: Kementerian Budaya dan Warisan New Zealand. Diarkibkan daripada yang asal pada 9 Julai 2015. Dicapai pada 7 Ogos 2015. Cite has empty unknown parameter: |dead-url= (bantuan)