Titik pencapaian

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Titik pencapaian/capai (milestone) dapat merujuk kepada alatan dalam pengurusan projek untuk menetapkan beberapa titik penting dalam garis masa projek. Titik-titik ini termasuk waktu mula atau akhir projek, atau keperluan penilaian luar atau semakan belanjawan. Beberapa kontrak juga memiliki "kos perkembangan" yang perlu dibayar ketika titik-titik pencapaian sudah selesai.

Dalam kebanyakan kes, titik-titik ini tidak mempengaruhi tempoh projek, tetapi sekadar mengumpulkan titik-titik utama pencapaian yang perlu dicapai untuk memperoleh kejayaan projek.[1]

Dalam penjadualan[sunting | sunting sumber]

Titik pencapaian boleh menambah nilai penting pada penjadualan projek. Apabila digabungkan dengan metodologi penjadualan seperti Teknik Penilaian dan Semakan Program (PERT) atau Kaedah Aliran Kritikal (CPM), titik pencapaian membolehkan pengurus projek menentukan dengan lebih tepat sama ada projek itu berjalan mengikut jadual atau tidak. Dengan mengekang tarikh yang dikaitkan dengan peristiwa penting, aliran kritikal boleh ditentukan untuk selang jadual utama sebagai tambahan kepada keseluruhan projek. Apungan juga boleh dikira pada setiap selang jadual. Pembahagian jadual projek kepada selang waktu membolehkan petunjuk awal masalah pada jadual serta wawasan yang lebih baik dalam aktiviti yang kritikal akan penyiapannya.

Titik pencapaian adalah seperti ulasan papan pemuka projek. Bilangan aktiviti yang telah dirancang pada permulaan projek dengan garis masa masing-masing disemak untuk menilai statusnya. Ia juga memberi peluang untuk memeriksa kesihatan projek.

Titik pencapaian sering digunakan untuk memantau kemajuan, tetapi terdapat had keberkesanannya. Ia biasanya menunjukkan kemajuan hanya pada laluan kritikal, dan mengabaikan aktiviti tidak kritikal. Perkara biasa bagi seseorang untuk memindahkan sumber daripada aktiviti tidak kritikal kepada aktiviti kritikal untuk memastikan ada pencapaian yang dicapai. Ini memberi gambaran bahawa projek itu mengikut jadual apabila sebenarnya beberapa aktiviti diabaikan.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Verzuh, Eric (2008). The Fast Forward MBA in Project Management (ed. 3rd). Hoboken, NJ: John Wiley & Sons, Inc. m/s. 149. ISBN 9780470247891.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]