Titik per inci

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Gambar dekat titik yang dihasilkan oleh pencetak jet dakwat dalam kualiti draf. Saiz sebenar adalah lebih kurang14 kali 14 inci (6 kali 6 mm). Titisan dakwat berwarna individu adalah kelihatan; sampel ini adalah kira-kira 150 DPI.

Titik/Bintik per inci (dpi atau DPI, dots per inch[1]) ialah ukuran ketumpatan titik pencetakan spatial, video atau pengimbas imej, khususnya bilangan titik individu yang boleh diletakkan dalam satu baris dalam jarak 1 inci (2.54 cm). Begitu juga, titik per sentimeter (d/cm atau dpcm) merujuk kepada bilangan titik individu yang boleh diletakkan dalam garisan 1 sentimeter (0.394 in).[2]

Pengukuran DPI dalam percetakan[sunting | sunting sumber]

Titik pada kertas bercetak.

DPI digunakan untuk menerangkan bilangan resolusi titik per inci dalam cetakan digital dan resolusi pencetakan bagi perolehan titik cetakan salinan keras, iaitu peningkatan dalam saiz titik hafton semasa pencetakan. Ini disebabkan oleh penyebaran dakwat pada permukaan media.

Sehingga satu tahap, pencetak dengan DPI yang lebih tinggi menghasilkan output yang lebih jelas dan terperinci. Pencetak tidak semestinya mempunyai satu ukuran DPI; ia bergantung pada mod cetakan, yang biasanya dipengaruhi oleh tetapan pemacu. Julat DPI yang disokong pencetak adalah paling bergantung pada teknologi cetak yang digunakannya. Pencetak dot matriks, sebagai contoh, menggunakan dakwat melalui batang kecil yang menyentuh riben dakwat, dan mempunyai resolusi yang agak rendah, biasanya dalam julat 60 hingga 90 DPI (420 hingga 280 µm). Pencetak jet dakwat menyembur dakwat melalui muncung kecil, dan biasanya mampu menghasilkan 300–720 DPI.[3] Pencetak laser menggunakan toner melalui cas elektrostatik terkawal, dan mungkin mencetak dalam julat 600 hingga 2,400 DPI.

Pengukuran DPI pencetak selalunya perlu jauh lebih tinggi daripada ukuran piksel per inci (PPI) paparan video untuk menghasilkan output kualiti yang serupa. Ini disebabkan oleh julat warna yang terhad untuk setiap titik yang biasanya tersedia pada pencetak. Pada setiap kedudukan titik, jenis pencetak warna yang paling mudah boleh sama ada mencetak tanpa titik atau mencetak titik yang terdiri daripada jumlah dakwat tetap dalam setiap empat saluran warna (biasanya CMYK dengan dakwat cyan, magenta, kuning dan hitam) atau 24 = 16 warna pada pencetak laser, lilin dan kebanyakan pencetak jet dakwat, yang mana hanya 14 atau 15 (atau sekurang-kurangnya 8 atau 9) sebenarnya boleh dilihat bergantung pada kekuatan komponen hitam, strategi yang digunakan untuk menindih dan menggabungkannya dengan warna lain, dan sama ada ia berada dalam mod warna.

Pencetak jet dakwat lebih maju boleh menawarkan 5, 6 atau 7 warna dakwat, lalu memberikan 32, 64 atau 128 ton yang mungkin bagi setiap lokasi titik (dan sekali lagi, boleh jadi tidak semua kombinasi akan menghasilkan hasil yang unik). Bezakan ini dengan monitor sRGB standard di mana setiap piksel menghasilkan 256 keamatan cahaya dalam setiap tiga saluran (RGB).

DPI atau PPI dalam fail imej digital[sunting | sunting sumber]

Dalam percetakan, DPI (titik per inci) merujuk kepada resolusi output pencetak atau pembuat imej, dan PPI (piksel per inci) merujuk kepada resolusi input gambar atau imej. DPI merujuk kepada ketumpatan titik fizikal imej apabila ia diterbitkan semula sebagai entiti fizikal sebenar, contohnya cetakan pada kertas. Imej yang disimpan secara digital tidak mempunyai dimensi fizikal yang wujud yang diukur dalam inci atau sentimeter. Sesetengah format fail digital merekodkan nilai DPI, atau lebih lazim, nilai PPI (piksel per inci), yang akan digunakan semasa mencetak imej. Nombor ini membolehkan pencetak atau perisian mengetahui saiz imej yang dimaksudkan, atau dalam kes imej diimbas, saiz objek yang diimbas asal. Sebagai contoh, imej bitmap mungkin berukuran 1,000 × 1,000 piksel, yakni resolusi 1 megapiksel. Jika ia dilabelkan sebagai 250 PPI, itu ialah arahan kepada pencetak untuk mencetaknya pada saiz 4 × 4 inci. Menukar PPI kepada 100 dalam program penyuntingan imej akan memberitahu pencetak untuk mencetaknya pada saiz 10 × 10 inci. Walau bagaimanapun, menukar nilai PPI tidak akan mengubah saiz imej dalam piksel yang masih berukuran 1,000 × 1,000. Imej juga boleh dijadikan sampel semula untuk menukar bilangan piksel dan oleh itu saiz atau resolusi imej, tetapi ini agak berbeza daripada hanya menetapkan PPI baharu untuk fail.

Cadangan metrik[sunting | sunting sumber]

Terdapat beberapa usaha berterusan untuk meninggalkan unit peleraian imej DPI yang berasaskan unit imperial, dan memukar kepada unit metrik, dengan memberikan jarak antara titik dalam titik per sentimeter (px/cm atau dpcm), seperti yang digunakan dalam pertanyaan media CSS3[4] atau mikrometer (µm) antara titik.[5] Resolusi 72 DPI, sebagai contoh, menyamai resolusi kira-kira 28 dpcm atau jarak antara titik kira-kira 353 µm.

Jadual penukaran (anggaran)
DPI
(titik/inci)
dpcm
(titik/cm)
Pitch
(µm)
72 28 353
96 38 265
150 59 169
203 80 125
300 118 85
2540 1000 10
4000 1575 6

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ The acronym appears in sources as either "DPI" or lowercase "dpi". See: "Print Resolution Understanding 4-bit depth – Xerox" Diarkibkan 2017-11-12 di Wayback Machine (PDF). Xerox.com. September 2012.
  2. ^ CSS3 Media Queries Recommendation
  3. ^ "OKI's Technology Guide to Inkjet Printing". www.askoki.co.uk. Diarkibkan daripada yang asal pada 2009-08-15.
  4. ^ "Media Queries".
  5. ^ "Class ResolutionSyntax". Sun Microsystems. Dicapai pada 2007-10-12.