Titik subsuria

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Gambar rajah asas yang menunjukkan lokasi titik subsuria di permukaan Bumi. Sudut antara matahari dan aras ufuk tempatan adalah tepat 90° pada titik subsuria.

Titik subsuria atau titik bawah suria pada planet ialah titik di mana mataharinya dilihat berada di atas kepala (di zenit);[1] iaitu, apabila matahari sinar menyinari planet betul-betul berserenjang dengan permukaannya. Ia juga boleh bermaksud titik yang paling hampir dengan matahari pada objek astronomi, walaupun matahari mungkin tidak kelihatan.

Bagi pemerhati di planet yang mempunyai orientasi dan putaran yang serupa dengan Bumi, titik subsuria akan kelihatan bergerak ke arah barat, melengkapkan satu kitaran mengelilingi dunia setiap hari, kira-kira bergerak di sepanjang khatulistiwa. Walau bagaimanapun, ia juga akan bergerak ke utara dan selatan antara kawasan tropika dalam tempoh setahun, jadi ia berpusing seperti heliks.

Titik subsuria bersentuhan dengan Garisan Sartan pada solstis Jun dan Garisan Jadi pada solstis Disember. Titik subsuria melintasi Khatulistiwa pada ekuinoks Mac dan September.

Koordinat titik subsuria[sunting | sunting sumber]

Titik subsuria bergerak secara berterusan di permukaan Bumi, tetapi untuk sebarang masa tertentu, koordinatnya, atau latitud dan longitud, boleh dikira seperti berikut:[2]

  • ialah latitud titik bawah suria dalam darjah,
  • ialah longitud titik bawah suria dalam darjah,
  • ialah deklinasi Matahari dalam darjah,
  • ialah Waktu Min Greenwich atau UTC,
  • ialah persamaan masa dalam minit.

Pemerhatian di lokasi tertentu[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

 

  1. ^ A Dictionary of Astronomy. Oxford; New York: Oxford University Press. 1997. ISBN 0-19-211596-0 https://archive.org/details/dictionaryofastr0000unse. The point on the Earth, or other body, at which the Sun is directly overhead at a particular time. Missing or empty |title= (bantuan)
  2. ^ Zhang, T., Stackhouse, P.W., Macpherson, B., and Mikovitz, J.C., 2021. A solar azimuth formula that renders circumstantial treatment unnecessary without compromising mathematical rigor: Mathematical setup, application and extension of a formula based on the subsolar point and atan2 function. Renewable Energy, 172, 1333-1340. DOI: https://doi.org/10.1016/j.renene.2021.03.047
  3. ^ Nancy Alima Ali (May 11, 2010). "Noon sun not directly overhead everywhere". Honolulu Star-Bulletin. Dicapai pada November 12, 2010.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]