Titlo

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Dobro dengan titlo, angka empat Cyrillic
Jam Suzdal Kremlin
"Tuhan" ( gospod ', господь)
sigla yang kerap digunakan ditemui dalam Slavonik Gereja kontemporari
Halaman daripada Codex Zographensis menunjukkan titlos berbentuk garis atas yang ringkas.

Titlo ialah simbol diakritik lanjutan yang pada mulanya digunakan dalam manuskrip Cyrillic dan Glagolitik awal, contohnya, dalam bahasa Slavonik Gereja Lama dan bahasa Slavik Timur Lama .Perkataan itu adalah pinjaman daripada bahasa Yunani " τίτλος "," tajuk " (bandingkan tajuk Inggeris bertarikh, lihat tilde ).Titlo masih terdapat dalam inskripsi pada ikon moden dan dalam buku perkhidmatan yang dicetak dalam Church Slavonic .

Titlo dilukis sebagai garis di atas teks.Dalam beberapa gaya penulisan, garisan dilukis dengan serif, supaya ia kelihatan seperti zigzag.Bentuk biasa dalam kes ini ialah lejang pendek ke atas, garis serong jatuh, lejang pendek ke atas; alternatif menyerupai kurungan volta : lejang pendek ke atas, garisan mendatar, lejang pendek ke bawah.

Titlo mempunyai beberapa makna bergantung pada konteks:

Satu makna adalah dalam penggunaannya untuk menandakan huruf apabila ia digunakan sebagai angka . Ini adalah sistem kuasi-perpuluhan yang serupa dengan angka Yunani .

Titlo juga digunakan sebagai tanda singkatan scribal untuk perkataan panjang yang kerap ditulis dan juga untuk kata nama yang menggambarkan orang suci.Rajah 3 menunjukkan senarai singkatan yang paling biasa dalam penggunaan semasa dalam Slavonic Gereja bercetak.Rajah 2 menunjukkanГосподь Господь 'Tuhan' disingkatkan kepada huruf pertama dan hujung batangnya (juga satu huruf di sini, dalam kes nominatif).Sekitar abad ke-15, titla di kebanyakan sekolah terhad kepada makna semiotik khas, digunakan secara eksklusif untuk merujuk kepada konsep suci, manakala perkataan yang sama dinyatakan tanpa titla, dan sebagainya, sebagai contoh, manakala "Tuhan" dalam pengertian satu Tuhan yang benar disingkatkan seperti di atas, "tuhan" merujuk kepada tuhan "palsu" dinyatakan; begitu juga, sementara perkataan untuk "malaikat" biasanya disingkat, "malaikat" dieja dalam "dilakukan oleh malaikat jahat" dalam Mazmur 77. [1]Ini sepadan dengan tradisi Nomina sacra (Latin: "Nama-nama suci") yang menggunakan kontraksi untuk nama-nama tertentu yang kerap muncul dalam Kitab- Kitab Yunani .

Titlo pendek diletakkan di atas satu huruf atau di atas keseluruhan singkatan; titlo yang panjang diletakkan di atas keseluruhan perkataan.

Makna selanjutnya adalah dalam penggunaannya dalam manuskrip, di mana titlo sering digunakan untuk menandakan tempat di mana jurutulis secara tidak sengaja melangkau surat itu, jika tiada ruang untuk melukis huruf yang terlepas di atas.

Titlo dikodkan dalam Unicode sebagai U+0483 ◌҃ COMBINING CYRILLIC TITLOPage Templat:Script/styles slavonic.css has no content.◌ ҃ COMBINING TITLO CYRILLIC , U+FE2E ◌︮ COMBINING CYRILLIC TITLO LEFT HALFPage Templat:Script/styles slavonic.css has no content.◌ ︮ COMBINING TITLO CYRILLIC KIRI SETENGAH dan U+FE2F ◌︯ COMBINING CYRILLIC TITLO RIGHT HALFPage Templat:Script/styles slavonic.css has no content.◌ ︯ COMBINING TITLO CYRILLIC SEPARUH KANAN .

  1. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan Алипий tidak disediakan