Tobirama Senju

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Tobirama Senju merupakan salah satu watak fiksyen dalam siri Naruto, sebuah manga-animasi-permainan terkenal di Jepun, ciptaan Masashi Kishimoto.

Tobirama Senju (ju 扉 間, Senju Tobirama) adalah salah seorang anggota keluarga klan Senju yang terkenal, yang bersama dengan abangnya, Hashirama dan klan Uchiha, mendirikan desa shinobi pertama: Konohagakure. Sepanjang hidupnya, Tobirama akan berusaha tanpa lelah untuk mencapai kestabilan politik dan melaksanakan institusi yang menjadikan sistem desa berfungsi, sehingga memastikan kesinambungan dan kemakmuran Konoha. Setelah kematian saudaranya, dia akan mendapat gelaran Hokage Kedua (二代 目 火影, Nidaime Hokage, secara harfiah bermaksud: Bayangan Api Kedua).

Latar Belakang[sunting | sunting sumber]

Tobirama dilahirkan pada Zaman Berperang, dan merupakan anak kedua dari empat putra Butsuma Senju. Dia dan saudara-saudaranya dibesarkan di medan perang berperang terus-menerus dengan puak-puak mereka yang menawan terutama Uchiha. Setelah kematian saudara mereka: Kawarama dan kemudian Itama, Tobirama dan kakaknya, Hashirama, memutuskan sistem shinobi baru perlu dilaksanakan untuk mengakhiri kitaran kematian anak - sistem yang memerlukan persekutuan antara puak yang berperang. Pada suatu waktu, menjadi jelas bahwa Hashirama terbiasa menghilang ke hutan untuk jangka masa yang lama, dan dengan demikian, Tobirama menerima tugas ayahnya untuk mengikuti Hashirama dan mengetahui apa yang sedang dilakukannya.

Dari menjejaki Hashirama, Tobirama mendapati bahawa dia bertemu dengan seorang budak lelaki bernama Madara: seorang Uchiha muda. Setelah Tobirama melaporkan hal ini kepada ayah mereka, Butsuma menekan Hashirama untuk memimpin Madara menjadi penyergapan yang akan dilakukan oleh dirinya dan Tobirama. Namun, ketika menjebak perangkap itu, mereka ditemui oleh keluarga Madara - yang mempunyai rancangan serupa dan sementara ayah mereka bertengkar - Tobirama memerangi Izuna Uchiha: adik Madara. Hashirama dan Madara dapat merundingkan gencatan senjata sementara, yang memungkinkan mereka semua pergi tanpa pertumpahan darah. Pada tahun-tahun berikutnya keluarga mereka akan terus bertempur, Hashirama melawan Madara dan Tobirama melawan Izuna. Pada satu ketika, Tobirama akhirnya melukai Izuna.

Hashirama, pada masa itu pemimpin Senju, berusaha menggunakan nasib Izuna untuk menukarkan perdamaian antara klan mereka, tetapi Madara - atas perintah Izuna - menolak. Penolakannya semakin menjadi pandangan minoriti, dengan individu Uchiha berpihak kepada Senju dalam jumlah yang semakin meningkat. Setelah Izuna tewas, Madara, yang dilanda kesedihan, membuat satu perlawanan terakhir menentang Senju dan akhirnya dikalahkan. Tobirama berusaha membunuh Madara untuk akhirnya mengakhiri pertempuran, tetapi Hashirama menghentikannya, mengetahui bahawa hanya akan memperbaharui permusuhan antara Senju dan Uchiha. Madara menawarkan diri untuk menyerah sekiranya Hashirama membunuh dirinya atau Tobirama. Hashirama bersetuju untuk meragut nyawanya sendiri, dan ketika dia membuat persiapan, dia mengarahkan Tobirama, walaupun telah melakukan protes, untuk tidak meminta pembalasan. Madara akhirnya menarik permintaannya dan bersetuju untuk berdamai.

Orang Senju, Uchiha, dan semua klan gabungan mereka berkumpul untuk menjumpai Konoha, sebuah kampung perdamaian di mana anak-anak tidak perlu mati dalam pertempuran. Walaupun Hashirama optimis tentang masa depan desa, Tobirama tetap realistik tentang bagaimana masa depan itu akan dicapai dengan mengetahui bahawa tidak cukup hanya menyatukan semua klan ini. Dia yakin Uchiha - Madara khususnya - mengancam masa depan itu. Ketika Hashirama ingin memberi Madara kedudukan Hokage, Tobirama memaksanya untuk membuka pemilihan ke proses demokrasi daripada melantik pemimpin, yang mengarah pada pemilihan Hashirama sebagai gantinya. Tobirama akan terus bertindak sebagai suara akal sepanjang pemerintahan Hashirama; semasa Sidang Kemuncak Kage yang pertama, Hashirama ingin memberikan biju Konoha kepada kampung-kampung lain yang baru dibentuk secara percuma, tetapi Tobirama menegaskan bahawa kampung membayar biju yang mereka terima.

Di bawah kepemimpinan Hashirama, sistem baru desa ninja mencapai kedamaian untuk sementara waktu. Akhirnya, Tobirama mula melatih pasukannya sendiri yang terdiri daripada Hiruzen Sarutobi, Homura Mitokado, dan Koharu Utatane. Teknik yang telah diciptakannya, seperti Teknik Shadow Clone dan Memanggil: Reinkarnasi Dunia Tidak Murni, dia melarang, penggunaannya tidak lagi diperlukan. Tetapi perdamaian pada akhirnya akan sementara kerana Madara mencabar kekuasaan Hashirama dan keduanya bertempur untuk menjadi Lembah Akhir. Ketika Madara terbunuh dalam pertempuran itu, Tobirama mengambil jenazahnya untuk mempelajari Sharingan, dan kemudian menguburkannya di kubur yang tidak bertanda. Konflik akan mula muncul di tempat lain di dunia, dan ketika salah satu daripadanya, Hashirama akan mati. Sebelum kematiannya, dia menyerahkan gelaran Hokage kepada Tobirama dan meninggalkannya petunjuk untuk tidak menganiaya Uchiha.

Peranan Tobirama sebagai Hokage termasuk membantu peralihan shinobi Konoha dari menilai klan mereka di atas segalanya menjadi menghargai kampung dan semua orang di dalamnya. Untuk tujuan ini, dia mewujudkan institusi seperti Akademi, Anbu, dan Ujian Chunin. Walaupun sebagian besar berjaya, cukup banyak desa lain mengadopsi organisasi yang sama, orang Uchiha menentang kehilangan autonomi mereka. Sudah berhati-hati dengan Uchiha kerana sejarahnya dengan Madara, Tobirama mewujudkan Pasukan Polis Tentera Konoha agar Uchiha dapat berjalan, secara terbuka sebagai tanda kepercayaan tetapi terutama agar Uchiha dapat memusatkan tenaga mereka menjadi sesuatu yang bermanfaat. Yang lain, bagaimanapun, akan melihat ini sebagai cara untuk meminggirkan klan.

Seperti Hashirama sebelumnya, Tobirama berusaha menjalin hubungan baik dengan kampung-kampung lain. Dia merancang persekutuan antara Konoha dan Kumogakure, tetapi semasa upacara rasmi dia dan Raikage Kedua diserang oleh Saudara Emas dan Perak dan dibiarkan hampir mati. Semasa Perang Dunia Shinobi Pertama, Team Tobirama, serta Danzō Shimura, Torifu Akimichi, dan Kagami Uchiha mendapati diri mereka dikelilingi oleh Kumo's Kinkaku Force. Dengan tidak ada cara untuk mereka melarikan diri, Tobirama secara sukarela bertindak sebagai umpan menggantikan Hiruzen. Ketika dia pergi, dia menyerahkan gelaran Hokage kepada Hiruzen, sebelum dibunuh oleh Kinkaku.

Personaliti[sunting | sunting sumber]

Tobirama adalah seorang yang tegas yang berbicara secara terang-terangan mengenai kebanyakan topik, tidak pernah ada fakta mengenai gula atau perkara yang ditangani. Dia memiliki pendekatan pragmatik untuk hidup, percaya bahawa banyak masalah dunia dapat diselesaikan melalui peraturan dan undang-undang yang ditentukan dengan baik. Walaupun kata-katanya sering kali tidak sopan atau tidak peka, Tobirama sendiri agak tenang

g, jarang marah atau bereaksi secara emosional. Hal inilah yang memungkinkannya bertindak sebagai alat berat bagi cita-cita kakaknya, Hashirama: ketika Hashirama terbawa dengan optimisme yang tegas, jatuh pada Tobirama untuk menengahi dan memaksa alternatif yang lebih realistik untuk mencapai matlamat idealistik tersebut. Hashirama biasanya kecewa dengan campur tangan Tobirama, tetapi dia biasanya setuju tanpa banyak p. [19] Tetapi kadang-kadang Hashirama akan menolak Tobirama, kerana kaedah Tobirama menjadi terlalu kuat; Kemarahan Hashirama yang jarang terjadi pada kesempatan seperti itu sudah cukup untuk membuat Tobirama m. [20] Walaupun seberapa sering dia perlu melemahkan saudaranya dan pendapat peribadinya bahawa Hashirama adalah sesuatu yang , [21] Tobirama sangat menyayangi dan menghormatinya, dan jika ada yang mahu Hashirama menghormati dirinya sama seperti dia dan orang lain.

Tobirama adalah orang yang sangat percaya pada Wasiat Api - falsafah yang menyatakan bahawa semua penduduk di Konoha adalah sebahagian daripada keluarga. Sebagai Hokage, adalah tanggungjawab Tobirama untuk melindungi keluarga itu, dan sesiapa yang mengancam Konoha dikenakan kemarahannya yang jarang dilihat tetapi tidak terkawal. Dia mencontohkan kepemimpinannya sendiri setelah kedua Hashirama dan Madara Uchiha, berusaha mencapai keseimbangan antara sifat hasrat Hashirama dan kekejaman Madara untuk melindungi desa. Tobirama berharap agar penduduk kampung, dengan latar belakang yang berbeza, menjauh dari kecenderungan untuk hanya memikirkan klan mereka dan sebaliknya memikirkan desa secara keseluruhan. Dengan alasan inilah dia sering bertentangan dengan Uchiha, karena dia merasa mereka terlalu sering menghargai keinginan mereka sendiri daripada orang lain '; dia percaya Madara adalah contoh terburuk dari kecenderungan ini. Walaupun Tobirama benar-benar berharap bahawa Pasukan Polis Tentera Konoha akan membantu Uchiha memusatkan perhatian di kampung, dia tidak terkejut ketika mereka malah menganggapnya sebagai sedikit disengajakan, ketika itu pada gilirannya membuat mereka merancang rampasan kuasa terhadap Konoha, dan ketika dirancang rampasan kuasa menyebabkan kepupusan mereka hampir. Walaupun terdapat prasangka terhadap Uchiha ini, Tobirama sangat senang bekerjasama dengan Uchiha yang dapat mengatasi "Kutukan Kebencian" mereka; dia menyebut Kagami Uchiha sebagai contoh utama Uchiha yang melampaui ini.

Walaupun mereka hanya saling kenal dalam waktu yang singkat, Tobirama dan Minato Namikaze, Hokage Keempat, bergaul dengan hebat. Saling menghormati antara satu sama lain nampaknya didasarkan pada persamaan mereka: kedua-duanya terkenal bergerak dan berfikir dengan cepat di medan perang. Walaupun keperibadian mereka yang sebenarnya sangat berbeza, Tobirama tetap geli dengan kebiasaan Minato, seperti nama tekniknya yang rumit, terutama "Spiraling Flash Super Round Dance Howl Style Three". Dengan anak lelaki Minato, Naruto Uzumaki, Tobirama lebih kecewa daripada yang lain: Naruto tidak memanggilnya dengan kehormatan yang tepat dan gagal mengenalinya sebagai pencipta jutsu tertentu, seperti Teknik Flying Thunder God, yang sebaliknya dipercayai oleh Naruto menjadi ciptaan Minato

Penampilan[sunting | sunting sumber]

Tobirama adalah seorang lelaki berkulit putih dengan rambut perak, rambut lusuh dan mata gelap (digambarkan sebagai merah pada anime). Dia mempunyai tiga tanda merah di wajahnya, satu di bawah setiap matanya dan satu di dagu. Dalam pertempuran, dia memakai baju besi biru dengan kolar bulu putih khas di atas sut hitam sederhana. Perisai ini dibina dari banyak plat logam, dibentuk menjadi beberapa pelindung pelindung di sepanjang tubuhnya. Di bawah perisai bahunya, dia memakai dua pelindung bahu tambahan pada setiap lengannya. Pakaian ini disertakan dengan selipar dan baju raya sebagai ganti pelindung dahi yang lebih tradisional. Kebahagiaan awalnya terukir dengan lambang Senju, yang kemudian diganti dengan lambang Konoha.

Dalam potret rasmi Hokage, Tobirama dilihat memakai haori serba putih biasa dengan kimono biru di bawahnya. Pakaian kasualnya adalah kimono kemeja biru lengan pendek dan pendek dengan perisai mesh di bawahnya dan ditutup dengan selendang kuning pucat. Pakaian kasual ini merangkumi seluar biru dan gelang di tangan kirinya.

Sebagai seorang kanak-kanak, dia memakai sepasang seluar dan kemeja bergaris pin yang membiarkan tangannya terdedah. Dia juga tidak mempunyai tanda di wajahnya. Dalam pertempuran, perisainya dibina dari plat logam hijau yang menutupi batang tubuhnya, lebih rendah dari belakang, dan pangkal paha di samping perisai jala di pergelangan tangan dan tulang keringnya

Kebolehan[sunting | sunting sumber]

Tobirama terkenal sebagai salah satu shinobi yang paling kuat dalam sejarah, mendapat pujian daripada pesaingnya. Dia dapat membunuh Izuna Uchiha - saudara Madara Uchiha dan sama dalam kedua-dua kemahiran dan kekuatannya. Danzō Shimura menyatakan bahawa kehebatan Tobirama tidak dapat ditandingi semasa zamannya sebagai Hokage. Dia dapat bertahan dalam pertempuran dengan Gold and Silver Brothers - duo yang menakutkan yang memiliki chakra Sembilan Ekor dan menggunakan empat Alat Berharga dari Sage of Six Paths

Fizikal[sunting | sunting sumber]

Selama hidupnya, Tobirama dipuji sebagai shinobi terpantas. Dia mampu bergerak cukup cepat untuk menutup sasaran dengan label letupan, dan juga menandakannya sebagai Space-Time Ninjutsu semuanya tanpa disedari. Dalam anime, Tobirama ditunjukkan bergerak dengan cepat ketika berada di bawah air. Dia mahir dalam taijutsu mampu bersaing dengan bekas pelajarnya Hiruzen, yang terkenal dengan penguasaan mutlaknya terhadap semua kemahiran shinobi.

Cadangan chakra-nya cukup besar untuk meneleport dua pengguna Mode Tailed Beast Mode secara serentak, dan cukup kuat untuk mempengaruhi kawasan sekitarnya ketika melepaskannya. Alat kawalan chakra-nya cukup maju untuk melakukan teknik-teknik yang kompleks dengan hanya menggunakan segel satu tangan. Kehendaknya juga cukup kuat untuk mengatasi kendali Reinkarnasi Dunia Tidak Murni yang hampir sempurna

Ninjutsu[sunting | sunting sumber]

Sebagai Senju, Tobirama mahir dalam berbagai bentuk ninjutsu yang meliputi shurikenjutsu dan juga ninjutsu penghalang. Dia mahir dengan pedang, cukup untuk bertembung dengan Izuna dalam beberapa kesempatan, dan di anime, bahkan menguasai memegang Pedang Dewa Guntur, pisau dengan kemampuan elektrik. Dia juga dapat membuat beberapa klon bayangan untuk membantunya dalam pertempuran melakukan tindakan sementara dia sibuk.

Sejak kecil, Tobirama adalah sensor yang mahir. Dengan menyentuh tanah dengan jarinya, dia dapat dengan tepat mengesan kehadiran dan lokasi sasaran di daerah sekitarnya. Dia juga dapat merasakan orang-orang dari negara lain, mengenal pasti keturunan sasaran dari tanda tangan chakra mereka, dan bahkan menentukan lokasi tepat sasaran ketika dibutakan.

Dalam anime itu, Tobirama terbukti mampu melemparkan genjutsu untuk mengunci sasaran dalam kegelapan yang terus-menerus yang bahkan Hiruzen Sarutobi tidak dapat menghilangkan. Dia juga menyebutkan bahawa dia memiliki kemampuan untuk mengirim jiwanya untuk menolong Sasuke yang sedang mati, dan akan ada, sekiranya dia tidak bergerak oleh penerima hitam Madara.

Transformasi Elemen Alam[sunting | sunting sumber]

Tobirama dapat menggunakan kelima transformasi alam semula jadi, bersama dengan Yin dan Yang Release. Penguasaan Pelepasan Air membolehkannya membuat sejumlah besar bahan tanpa sumber air yang ada, yang membolehkannya menggunakan teknik Pelepasan Air tingkat tinggi pada waktu tertentu; yang oleh semua akaun bukanlah pencapaian yang mudah. Dia dapat menembak aliran tekanan tinggi dari mulutnya untuk memotong sasaran atau membentuk proyektil berbentuk jarum untuk menangkap lawan tidak berjaga-jaga ketika menyerang titik vital mereka. Dia juga dapat membuat tembok pertahanan atau naga air besar untuk menyerang lawannya tanpa sumber air yang ada sebelumnya. Dalam anime, dia dapat menutupi seluruh medan perang di air dan membentuknya menjadi sulur untuk menarik sasaran ke bawah untuk menenggelamkannya.

Ninjutsu Ruang Masa[sunting | sunting sumber]

Kemahiran Tobirama dengan pelbagai ninjutsu ruang-masa sangat dikenang. Dengan menggunakan Teknik Flying Thunder God, dia dapat langsung mengirim teleport dirinya dan / atau sasaran lain ke lokasi yang ditandai dengan meterai. Sekiranya dia perlu, Tobirama telah menunjukkan kemampuan untuk menggunakan meterai pengguna Flying Thunder God yang lain untuk menelefonkan dirinya atau orang lain ke lokasi yang ditandai dengan menghubungkan chakra miliknya dengan mereka sendiri. Menghubungkan chakra dengan orang lain juga membolehkan Tobirama memantau medan perang dan secara teleport menghantar sejumlah orang, melindungi mereka dari bahaya. Dengan menggunakan kawasan yang ditandai atau melemparkan kunai yang ditandai, dengan waktu yang tepat, dia dapat bergerak di sekitar daerah dengan cepat dan menyerang pada saat yang paling tepat sebelum lawannya dapat bereaksi.

Penyeru[sunting | sunting sumber]

Tobirama sangat mahir dalam Teknik Memanggil. Tekniknya yang paling terkenal adalah Pemanggilan: Reinkarnasi Dunia Tidak Murni, yang mengembalikan jiwa orang mati ke dalam tubuh yang kekal dan semula. Dia mencipta Tag Peledak Yang Berganda-Ganda untuk memanfaatkan kelebihan semula jadi badan yang dihidupkan semula, menggunakannya dalam serangan seperti kamikaze untuk membuat rantai letupan hampir tak terbatas pada sasaran dan dikatakan menggunakannya setiap kali dia perlu membersihkan peta. Tobirama melabelnya sebagai kinjutsu dengan harapan ia tidak akan digunakan oleh orang lain lagi. Ini tersirat bahawa dia tidak pernah menyempurnakan teknik ini sepenuhnya kerana dia hanya dapat mengendalikan sebilangan kecil tubuh bereinkarnasi sekaligus, yang kekuatannya terbatas berbanding dengan diri mereka sendiri ketika masih hidup.

Kebijaksanaan[sunting | sunting sumber]

Dalam pertempuran, Tobirama mengira, hanya menyerang ketika dia yakin akan kejayaan dan tanpa memikirkan belas kasihan. Sangat inovatif, dia telah merancang pelbagai teknik asli dan sama maju, termasuk Reinkarnasi Dunia Tidak Murni, Teknik Flying Thunder God, dan Teknik Shadow Clone. Tobirama terkenal kerana melancarkan serangan mengejut ke atas lawan yang menganggap mereka telah menang dan telah mengecewakan mereka. Untuk memanfaatkan setiap keuntungan yang mungkin, dia memperhatikan setiap aspek pertempuran, menganalisis strategi dan teknik lawan untuk mengetahui tujuan, mekanik, dan akhirnya kelemahan mereka. Dia juga berpengetahuan tentang kemahiran yang tidak dilatihnya, dapat mengenali katak dari Gunung Myōboku dan senjutsu mereka atau berbagai jenis transformasi alam maju.

Legasi[sunting | sunting sumber]

Walaupun Tobirama membentuk Pasukan Polis Tentera Konoha dengan tujuan untuk menenangkan klan Uchiha, ini hanya memperburuk perasaan mereka yang terpinggir dan, pada hakikatnya, memotong mereka dari posisi pengaruh di Konoha. Ketidakpuasan terhadap Konoha berkembang di antara Uchiha selama beberapa dekad berikut, akhirnya memuncak pada Kejatuhan Klan Uchiha.

Tobirama juga bertanggungjawab dalam mewujudkan beberapa institusi penting untuk Konoha seperti Akademi, Anbu, dan Ujian Chūnin yang akan membantu Konoha mengikat banyak klan bersama untuk memperjuangkan Konoha dan juga akan membantu Konoha menjalin hubungan dengan kampung-kampung lain. Institusi-institusi ini begitu berjaya sehingga desa-desa lain mulai menerapkan versi mereka sendiri di negara mereka sendiri.

Penemuannya tentang panggilan Kinjutsu: Reinkarnasi Dunia Tidak Murni akan memainkan peranan besar dalam Perang Dunia Shinobi Keempat dan ironinya akan membiarkan Tobirama serta Hokage yang meninggal dunia kemampuan untuk membantu Pasukan Shinobi Sekutu dalam perang setelah mereka bereinkarnasi oleh Orochimaru atas perintah Sasuke Uchiha. Madara Uchiha yang bereinkarnasi sendiri dengan enggan mengakui dia berterima kasih kepada Tobirama kerana mencipta teknik itu ketika melawan Hashirama Senju yang bereinkarnasi.

Sumber[sunting | sunting sumber]

  1. ↑ 1.01.1 First Databook, page 116
  2. ↑ Second Databook, page 142
  3. ↑ 3.03.1 Third Databook, page 162
  4. ↑ 4.04.14.2 Fourth Databook, pages 168-169
  5. ↑ 5.05.15.2 Naruto chapter 622, page 11
  6. Naruto chapter 623
  7. ↑ 7.07.1 Naruto chapter 624
  8. Naruto chapter 399, page 6
  9. Naruto chapter 625
  10. Naruto chapter 648, pages 6–11
  11. Naruto chapter 122, page 16
  12. Naruto chapter 681, page 13
  13. Naruto chapter 619, pages 11, 17
  14. ↑ 14.014.114.214.3 Naruto chapter 627, page 4 Cite error: Invalid <ref> tag; name "c627" defined multiple times with different content
  15. Naruto chapter 619
  16. ↑ 16.016.1 Naruto chapter 527, pages 4–5
  17. Naruto chapter 481, pages 4–10
  18. Naruto chapter 529, page 11
  19. Naruto chapter 648, page 10
  20. Naruto chapter 627, pages 6
  21. Naruto chapter 648, pages 4
  22. Naruto chapter 625, page 4
  23. Naruto chapter 620, page 5
  24. Naruto chapter 619, pages 7, 10
  25. Naruto chapter 625, page 19
  26. Naruto chapter 627, page 6-8
  27. Naruto chapter 631, pages 4–5, 8
  28. ↑ 28.028.128.2 Naruto chapter 639, pages 3–5
  29. Naruto chapter 641, pages 7–8
  30. Boruto: Naruto the Movie
  31. Naruto chapter 622, pages 8–9
  32. Naruto chapter 623, pages 16
  33. Naruto chapter 661, page 8
  34. Naruto chapter 624, page 9
  35. Naruto chapter 481, page 8
  36. ↑ 36.036.1 Naruto episode 71
  37. Naruto chapter 645, pages 8–11
  38. Naruto chapter 620, page 4
  39. Naruto chapter 120, page 2-4
  40. ↑ 40.040.1 Naruto chapter 620, page 11
  41. Naruto: Shippūden episode 368
  42. Naruto chapter 631, pages 8–9
  43. Naruto episode 105
  44. Naruto chapter 644, page 14
  45. Naruto chapter 623, page 11
  46. Naruto chapter 481, page 4
  47. Naruto chapter 620, page 8
  48. Naruto: Shippūden episode 367
  49. Naruto episode 72
  50. Naruto chapter 663, page 8
  51. ↑ 51.051.1 Naruto chapter 120, page 4
  52. Naruto chapter 646, page 14
  53. Naruto chapter 661, pages 15–16
  54. Naruto chapter 502, page 12
  55. Naruto chapter 650, pages 5–6
  56. Naruto chapter 673, page 11
  57. Naruto chapter 650, pages 6
  58. Naruto chapter 525, page 2
  59. Naruto chapter 526, page 17
  60. Naruto chapter 561, page 2
  61. Naruto chapter 118, page 5
  62. Naruto chapter 521, page 5
  63. Naruto chapter 624, page 16
  64. Naruto chapter 399, pages 12–13
  65. Naruto chapter 481, page 9
  66. Naruto chapter 645, page 7