Toilet Bound Hanako Kun

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Toilet-Bound Hanako-kun
地縛少年花子くん
(Jibaku Shōnen Hanako-kun)
GenreKomedi, supernatural, Fiksyen, Fiksyen Ghaib[1]
Manga
PengarangIro Aida
PenerbitSquare Enix
Penerbit Lain
DemografikShōnen
Majalah AsalMonthly GFantasy
Tarikh PengeluaranJune 18, 2014 – kini
Jilid14 (Senarai jilid)
Siri televisyen anime
PengarahMasaomi Andō
Skrip/PenulisYasuhiro Nakanishi
Lagu/MuzikHiroshi Takaki
StudioLerche
Dilesenkan olehFunimation[2]
Penyiaran AsalTBS, SUN, CBC, BS-TBS
Penyiaran bahasa Inggeris
Tarikh tayanganJanuary 9, 2020March 26, 2020
Episod12 (Senarai episod)
Portal Anime dan Manga

Toilet-Bound Hanako-kun (Jepun: 地縛少年花子くん, Hepburn: Jibaku Shōnen Hanako-kun) adalah siri manga Jepun oleh Iro Aida.Ia telah disiarkan dalam majalah shōnen manga Square Enix, bulanan G Fantasy sejak 2014.Siri anime ini mempunyai 12 episod. Adaptasi anime-nya mulai ditayangkan sejak tarikh 9 Januari 2020.[3]

Plot[sunting | sunting sumber]

Akademi Kamome terkenal dengan Tujuh Misteri yang terkenal dan kejadian ghaib, yang dipopularkan oleh khabar angin pelajar.Nene Yashiro,seorang pelajar penyayang ghaib tahun pertama yang merindui teman lelaki, memutuskan untuk memanggil misteri ketujuh "Hanako-san di tandas", seorang gadis yang telah lama meninggal di bilik mandi dan dapat mengabulkan permintaan berharga. Namun, setelah memanggil hantu itu, Nene mendapati bahawa Hanako-san sebenarnya adalah remaja lelaki. Dengan pergantian peristiwa, Nene menjadi pembantu Hanako dan kisahnya mengikuti pengembaraan mereka dalam menjaga keseimbangan antara dunia roh dan dunia manusia, serta penemuan Nene mengenai banyak rahsia yang berputar di sekitar Hanako.

Watak[sunting | sunting sumber]

Watak Utama[sunting | sunting sumber]

Hanako (花子くん)[sunting | sunting sumber]

Khabar angin yang paling terkenal di sekolah, Hanako-kun adalah Misteri Ketujuh Akademi Kamome. Menurut khabar anginnya, Hanako boleh dipanggil jika seseorang mengetuk tandas perempuan, di tiga tingkat tiga di bangunan sekolah lama; dia dapat mengabulkan permintaan kepada mereka yang memanggilnya dengan harga yang sesuai. Yang terkuat dan pemimpin Tujuh Misteri, Hanako bertarung dengan pisau dapur dan dua haku-joudai, bola roh yang membantunya dalam mengawasi orang lain dan memberinya kekebalan terhadap eksorsisme kilat.
Tugasnya adalah untuk memantau semua roh di sekolah dan menjaga keseimbangan antara manusia dan dunia roh.[6]
Walaupun sifat seperti kanak-kanak dan nakal, Hanako memasang depan untuk menutupi emosi sebenarnya dan agak serius di bawah permukaan.[7] Dia memandang serius tugasnya, setelah dijanjikan oleh Tuhan bahawa dia akan dibebaskan dari dosa-dosanya yang lalu jika dia memenuhi tugasnya. Dia berahsia tentang kehidupannya yang lalu. Sebelumnya, namanya Amane Yugi (柚木 普, Yugi Amane) dan dia juga menghadiri Akademik Kamome. Seorang pelajar sekolah menengah tahun kedua pada tahun 1969, dia sering datang ke sekolah dengan lebam dan luka, telah berulang kali dianiaya oleh seseorang yang dia enggan mendedahkan identiti. Dia menyimpan hasrat yang mendalam untuk menjadi seorang angkasawan dan mempunyai impian untuk pergi ke bulan. Menurut Tsuchigomori, Misteri Kelima dan guru wali kelasnya pada masa itu, Hanako ditakdirkan untuk menjadi guru sains, sehingga nasibnya berubah dengan alasan yang tidak diketahui. Dia membunuh adik kembarnya, Tsukasa Yugi, dan mati muda. Hanako adalah satu-satunya orang yang dikenali yang pernah mengubah nasibnya.[8]

Nene Yashiro(八尋 寧々, Yashiro Nene)[sunting | sunting sumber]

Nene adalah seorang pelajar sekolah menengah berusia 15 tahun di Akademi Kamome yang terkenal sebagai seorang romantis tanpa harapan, yang menyebabkan dia memanggil Hanako dari misteri ketujuh sekolah di tandas perempuan tingkat 3 untuk mendapatkan keinginan untuk menyukainya.
Tindakan putus asa di pihaknya menyebabkan dia terikat dengan Hanako sebagai pembantunya, menderita kutukan putri duyung yang menyebabkan dia mengembangkan sisik dan paling buruk berubah menjadi ikan apabila terkena air. Seiring dengan kecenderungan romantiknya, Daikon memiliki keperibadian yang baik dan mempercayai. Kawan baiknya adalah Aoi Akane dan lelucon dalam siri ini adalah bagaimana pergelangan kakinya jauh lebih besar daripada orang biasa, dipanggil lobak yang bengkak.
Rakan baik Yashiro adalah Aoi Akane, yang suka memberitahu khabar angin baru. Dia memakai dua sepit rambut menyerupai magatama dan kerongsang tengkorak di seragam sekolahnya. Yashiro adalah seorang gadis yang sangat positif, sensitif, dan penyayang. Dia sangat tidak selamat dan benar-benar takut bahawa tidak ada yang akan mencintainya; setelah menerima kutukan itu, dia mengaku kepada Hanako bahawa dia telah menyedari apa yang sebenarnya dia inginkan: dia ingin seseorang, siapa pun, mengembalikan perasaannya, bukan Teru secara khusus.[9]

Kou Minamoto (源 光, Minamoto Kō)[sunting | sunting sumber]

  • Disuarakan oleh: Shōya Chiba[4] (Jepun); Tyson Rinehart[5] (Bahasa Inggeris)
Kou adalah sebahagian daripada bahagian sekolah menengah di Akademi Kamome dan anak kedua dari keluarga pengusir. Dia awalnya datang ke sekolah ini untuk mengusir Hanako, tetapi tidak lama kemudian berteman dengan dia dan Yashiro. Kou memiliki keperibadian yang berani, penyayang dan langsung, lebih suka terjun ke hadapan, dan mempunyai kemampuan untuk melihat supernatural secara semula jadi. Dia cenderung menghadapi masalah karena agak mudah tertipu dan tidak berpengalaman, tetapi dia menebusnya dengan usaha dan tekad. Gag yang berterusan dalam siri ini adalah bagaimana dia memakai pesona keberuntungan sebagai anting-anting di telinga kanannya, yang (Sosuke Mitsuba) Mitsuba mengolok-olok sebagai "anting-anting keselamatan lalu lintas yang lumpuh".

Sosuke Mitsuba(三葉 惣助, Mitsuba Sōsuke)[sunting | sunting sumber]

  • Disuarakan oleh: Daiki Kobayashi (Jepun); Kyle Igneczi (Bahasa Inggeris)
Mitsuba adalah rakan sekelas sekolah menengah Kou beberapa tahun yang lalu yang meninggal tidak lama kemudian. Dengan wajah yang cantik dan sikap yang agak narsis, Mitsuba sangat menyukai fotografi, hanya mengambil gambar perkara yang disukainya atau perkara-perkara yang penting baginya. Dia juga dilihat mempunyai masalah keyakinan diri yang dia tutupi dengan keberanian sombong. Sebelum mati dia adalah seorang anak yang pendiam yang berusaha untuk menjadi senang, hanya untuk menyedari bahawa dia membuat dirinya dilupakan. Selepas kematiannya, dia menjadi hantu menghantui loker sekolah Akademi Kamome sehingga Kou menangkapnya dalam tindakan itu dan memutuskan untuk membantunya meneruskannya. Penyesalan Mitsuba adalah kerana dia tidak dapat berteman baik dan tinggal bersama mereka selama-lamanya, menarik Tsukasa yang menyiarkan khabar angin tentangnya yang berubah, mengubahnya menjadi monster kerana keinginan awalnya yang samar-samar dan memaksa Kou untuk mengalahkannya.
Kemudian, Mitsuba dihidupkan kembali oleh Tsukasa setelah dia memelihara sebahagian jiwanya. Mitsuba yang baru dibentuk dipujuk untuk makan Misteri No. 3 untuk mendapatkan lebih banyak kuasa dan selepas itu dia menjadi Misteri baru dan penguasa Neraka Cermin. Walaupun tidak asli, Mitsuba tetap membawa keperibadian dan impian yang sama dengan yang lama, dengan hasrat barunya untuk berubah dari hantu menjadi manusia untuk menikmati kehidupan bersama rakan-rakannya. Hasratnya dianggap mustahil, kerana tidak akan mati lagi, seperti yang dikatakan oleh Hanako dan Teru Minamoto.
Dia adalah jurugambar berbakat dan dianugerahkan di kelab fotografi sekolah. Mitsuba membuat nama samaran yang menghina orang; dia memanggil Kou 'anting-anting keselamatan lalu lintas lumpuh', Yashiro 'daikon-senpai', dan Hanako 'pisau gila'.[10]


Tujuh Misteri[sunting | sunting sumber]

Tujuh Misteri daripada Akademi Kamome adalah tujuh khabar angin ghaib yang paling terkenal di sekolah, dan juga yang memelihara keselamatan pelajar dari supernatural yang membunuh. Pemimpin mereka adalah Hanako, yang merupakan misteri Ketujuh dan juga yang paling terkenal. Masing-masing dari mereka mempunyai "batas" di bahagian sekolah di mana kekuatan mereka adalah yang terkuat, dan "Devine yorishiro" yang biasanya merupakan item yang merangkumi sumber kekuatan mereka. Batasan seperti itu sering juga merupakan pintu masuk ke Far Shore di mana penampakan lain berada. Apabila yorishiro misteri sekolah dihancurkan tempat duduk misteri dan kuasa juga dikeluarkan, kebanyakannya disimpan di wilayah terdalam sempadan atau dilindungi oleh misteri itu.

No-1, Penjaga Jam Tiga (三人の時計守, Sannin no Tokeimori)[sunting | sunting sumber]

  • Disuarakan oleh: Shunichi Toki (Jepun); Alex Mai (Bahasa Inggeris)
Dikenal sebagai Misteri No.1, Penjaga Jam Tiga adalah rangkaian penjaga jam yang menjaga menara jam Akademi Kamome, masing-masing mempunyai kekuatan untuk memutar balik waktu, menghentikan waktu atau mempercepat waktu. Salah seorang rakan sekelas Yashiro, Akane Aoi adalah Penjaga Jam dengan kontrak yang boleh menghentikan masa selama lima minit pada satu masa, dan juga naib presiden majlis pelajar. Dia memendam Aoi satu sisi.

No-2, Tangga Misaki (ミサキ階段, Misaki Kaidan)[sunting | sunting sumber]

  • Disuarakan oleh: Yukana (Jepun); Alexis Tipton[5] (Bahasa Inggeris)
Dikenali sebagai Misteri No. 2, The Misaki Stairs adalah tangga di sudut bangunan sekolah di hadapan ruang seni dengan langkah keempat yang dikhabarkan menjadi pintu masuk ke dunia roh. Orang-orang yang kemudian memasuki dunia roh dihancurkan oleh "Misaki" dan darah mereka akan terpercik di tangga pada keesokan harinya. Bahagian dunia roh yang Misaki Tangga adalah pintu untuk dijaga oleh Yako (ヤ コ), semangat rubah yang dapat menjelma sebagai wanita cantik. Dia pernah bertemu seorang guru sekolah bernama Misaki di Akademi Kamome dan kemudian jatuh cinta dengan kebaikannya, memutuskan untuk mengingatnya walaupun setelah kematiannya. Namun, ketika desas-desus mengenai tangga rumahnya berubah, dia terpaksa menghancurkan orang-orang yang memasuki perbatasannya dalam keinginan untuk membangun kembali Misaki. Yashiro dan Hanako berjaya kembali semula normal setelah melepaskan kawalannya di Tangga Misaki.

No-3, Cermin Neraka (カガミジゴク, Kagami Jigoku)[sunting | sunting sumber]

Dikenali sebagai Misteri No. 3, Neraka Cermin adalah batas yang dikendalikan oleh supranatural seperti burung yang mengungkapkan ketakutan dan rasa tidak selamat seseorang. Dia kemudian dibunuh oleh Tsukasa[1] dan ditelan oleh Mitsuba, yang kemudian menjadi pemilik Neraka Cermin berikutnya.

No-4, Shijima Mei (シジマメイ)[sunting | sunting sumber]

Dikenali sebagai Misteri No. 4 ,"Shijima-san di bilik seni", dia dulu adalah pelajar seni di Akademi Kamome yang dikhabarkan telah membunuh diri ketika ibu bapanya tidak menyetujui pilihan kerjayanya.

No-5,Susunan Buku Pukul 4 Petang(十六時の書庫, Jūroku-ji no Shoko)[sunting | sunting sumber]

  • Disuarakan oleh: Kenjiro Tsuda (Jepun); Ian Sinclair[5] (Bahasa Inggeris)
Dikenali sebagai Misteri No. 5, Susunan Buku pukul 4 petang adalah bilik misteri yang dipenuhi dengan buku-buku mengenai masa lalu, masa kini dan masa depan setiap pelajar, yang pintunya hanya dapat diakses pada jam 4 petang. Buku-buku boleh datang dalam warna putih, hitam dan merah, di mana catatan putih tentang hidup, hitam mencatat kematian, dan merah merujuk kepada buku atau bab terlarang, biasanya mengenai masa depan. Kurator dan pencipta sebenar susunan buku adalah Mr Tsuchigomori, seorang supranatural seperti labah-labah yang juga mempunyai keperibadian berganda sebagai guru kelas di Akademi Kamome. Dia juga merupakan guru kelas Hanako ketika yang dulu masih kecil dan tahu banyak tentangnya.

No-6, The Reaper[sunting | sunting sumber]

Pada malam tsukimi, Reaper dikhabarkan mencuri nyawa mereka yang tertidur sementara menunggu untuk melihat bulan dan dapat didengar memainkan melodi pada seruling oleh individu yang akan mati tidak lama lagi.

No-7, Hanako-kun[sunting | sunting sumber]

Akademi Kamome Supernatural[sunting | sunting sumber]

Selain daripada Tujuh Misteri, ada supernatural lain yang kurang kuat yang berkeliaran di sekolah. Mereka bergantung pada desas-desus pelajar untuk mendapatkan kuasa, tidak seperti Misteri yang sudah begitu popular dan meluas di kalangan pelajar.

Mokke (もっけ)[sunting | sunting sumber]

  • Disuarakan oleh: Yuri Yoshida
Dikenali sebagai "Yosei-San", Mokke sebenarnya, supernatural seperti arnab yang suka gula-gula dan raksasa dengan sedikit kes kleptomania, menikmati melakukan pencurian kecil dan rawak. Kerana ketakutan dan penampilan mereka yang lemah, Mokke cenderung bergabung bersama untuk mencipta makhluk mengerikan untuk melawan musuh, yang menakutkan populasi pelajar.

Kodama[sunting | sunting sumber]

  • Disuarakan oleh: Ryōtarō Okiayu (Jepun); Larry Brantley[5] (Bahasa Inggeris)
Dikenali sebagai "Pokok Pengakuan". Ia diketahui ditanam oleh 'The God of Love'. Kodama sebenarnya semangat dalam bentuk pokok yang bertekad untuk menyebarkan kasih sayang di kalangan para pelajar, tetapi dapat terlalu mengganggu dan kuat dengan kaedahnya. Setelah dikalahkan oleh Hanako, ia berubah menjadi ukuran brokoli atau kecil, yang telah menjadi sangat lemah.

Lain-lain[sunting | sunting sumber]

Tsukasa Yugi (柚木 つかさ, Yugi Tsukasa)[sunting | sunting sumber]

  • Disuarakan oleh: Megumi Ogata (Jepun); Austin Tindle (Bahasa Inggeris)
Adik lelaki kembar yang serupa Hanako. Ketika mereka masih hidup, si kembar seharusnya sangat dekat sehingga dia dibunuh oleh Hanako. Seperti saudaranya, dia memiliki keperibadian yang ceria dan nakal, tetapi pada masa yang sama sisi yang kejam.
Sifat keanak-anakannya hanya menjadikan tindakan ganasnya lebih mengganggu. Kedua-duanya mempunyai kepercayaan yang bertentangan dalam hal itu sementara Hanako menekankan pentingnya menjaga hubungan yang baik antara manusia dan supernatural, Tsukasa percaya bahawa kedua-dua entiti itu harus bersikap seperti yang mereka inginkan, walaupun itu bermaksud merosakkan malapetaka yang luar biasa.
Dia juga memilih untuk mengabulkan kehendak supernatural, seperti bagaimana saudaranya mengabulkan kehendak manusia yang memanggilnya. Dia memakai kimono lengan pendek hitam dengan hakama kelabu dan butang putih di bawahnya. Dia mempunyai cap hitam di pipi kanannya dan dua Hakujoda hitam bernama Kokujoudais, bertentangan dengan Hanako.

Sakura Nanamine (七峰 桜, Nanamine Sakura)[sunting | sunting sumber]

  • Disuarakan oleh: Chika Anzai[11] (Jepun); Kara Edwards[5] (Bahasa Inggeris)
Pelajar tahun 3 yang cantik di Akademi Kamome dan terpaksa menjadi pembantu Tsukasa. Bertindak sebagai presiden kelab penyiaran sekolah, dia membantunya menyiarkan khabar angin supernatural yang diubah untuk menekuni kehendaknya. Dia menjadi penolong Tsukasa dengan meminta hasratnya dikabulkan, mirip dengan Nene dengan Hanako. Dia memutuskan untuk mula memperlakukan adik Yugi yang lebih muda seolah-olah dia kucing daripada manusia, menjadikan tindakannya lebih enak.

Natsuhiko Hyūga (日向 夏彦, Hyūga Natsuhiko)[sunting | sunting sumber]

  • Disuarakan oleh: Takahiro Mizushima[11] (Jepun); Aaron Dismuke (Bahasa Inggeris)
Pelajar tahun 2 di Kamome Academy dan ahli kelab penyiaran. Dia sering dilihat berusaha memenangkan kasih sayang Sakura dan membantu dalam rancangan Tsukasa. Keperibadiannya yang garang cenderung membawanya ke masalah dengan sendirinya.

Teru Minamoto (源 輝, Minamoto Teru)[sunting | sunting sumber]

  • Disuarakan oleh: Yuma Uchida[12] (Jepun); David Matranga[5] (Bahasa Inggeris)
Pelajar lelaki paling terkenal di sekolah, Abang Kou dan juga presiden majlis pelajar. Seperti Kou, dia adalah pengusir setan, tetapi sejak muda dia dipuji sebagai seorang genius. Walaupun penampilannya yang tampan, tenang dan lembut, dia sangat persepsi dan kejam, dan memiliki coretan sadis, sering mengganas Mokke untuk bekerja sebagai pegawainya. Dia memperhatikan adiknya.

Aoi Akane (赤根葵, Akane Aoi)[sunting | sunting sumber]

Disuarakan oleh: Minako Sato[12] (Jepun); Emily Neves[5] (Bahasa Inggeris)

Aoi adalah rakan sekelas dan sahabat baik Yashiro, dan gadis tercantik dan paling popular di sekolah. Dia senang mendengar khabar angin mengenai tujuh misteri dan menceritakan kisah mereka kepada Yashiro. Yashiro menyatakan bahawa atas sebab-sebab tertentu, semua kisah yang pernah diceritakan oleh Aoi padanya nampaknya menjadi kenyataan. Ini diisyaratkan terkait dengan asal usulnya sebagai seseorang yang memiliki darah Kannagi.

Lemon Yamabuki (山吹 檸檬, Yamabuki Remon)[sunting | sunting sumber]

  • Disuarakan oleh: Genki Okawa (Jepun); Aaron Campbell[5] (Bahasa Inggeris)
Pelajar tahun 1 di akademi Kamome dan sahabat baik Akane.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Aoki, Deb (June 3, 2020). "New Manga: What's Hot Now". Publishers Weekly. Diarkibkan daripada yang asal pada June 24, 2020. Dicapai pada June 24, 2020. Yen Press’ breakout hit of the season is Toilet-bound Hanako-kun, a supernatural comedy manga.
  2. ^ "Stay Cozy with Funimation's Winter 2020 Lineup". Funimation. December 26, 2019. Dicapai pada January 2, 2020.
  3. ^ "Iro Aida's Toilet-Bound Hanako-kun Manga Gets TV Anime". Anime News Network. 17 Mac 2019. Dicapai pada 17 Mac 2019.
  4. ^ a b c "Toilet-Bound Hanako-kun Anime's Promo Video Reveals Cast, January 9 Premiere". Anime News Network. November 8, 2019. Dicapai pada November 8, 2019.
  5. ^ a b c d e f g h i j "[Master Thread] Toilet-bound Hanako-kun (Dubbed)". Funimation. Dicapai pada January 24, 2020.
  6. ^ Toilet-Bound Hanako-kun, Chapter 2
  7. ^ Toilet-Bound Hanako-kun, Chapter 3
  8. ^ Toilet-Bound Hanako-kun, Chapter 14
  9. ^ Toilet-Bound Hanako-kun, Chapter 1
  10. ^ Toilet-Bound Hanako-kun, Chapter 35
  11. ^ a b "Toilet-Bound Hanako-kun Anime Adds Chika Anzai, Takahiro Mizushima to Cast". Anime News Network. January 1, 2020. Dicapai pada January 1, 2020.
  12. ^ a b "Toilet-Bound Hanako-kun Anime Reveals 2nd Promo Video, More Cast, Theme Song Artists". Anime News Network. December 9, 2019. Dicapai pada December 9, 2019.

Lihat Juga[sunting | sunting sumber]