Tokong Poh Onn Kong

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Di dalam Poh Onn Kong Temple

Poh Onn Kong Temple Melaka (Melayu: Melaka Poh Onn Kong), juga dikenali sebagai Tokong Poh Onn Kong, ialah sebuah kuil yang terletak di Bandaraya Melaka, ibu negeri Melaka, Malaysia . Ia terutamanya menyembah sami Buddha, Sanping Patriark dari Dinasti Tang, dan yang kedua menyembah tuhan Buddha dan Tao seperti Mazu dan Zhongtan Marshal . [1], dan pada masa yang sama mengadakan kempen derma darah dan aktiviti memujuk yang lain [2] [3] . Tahun sebenar kuil itu dibina tidak dapat ditentukan, tetapi para penatua membuat kesimpulan bahawa ia dibina semasa zaman Qianlong (1736-1795) dan merupakan satu diantara tapak bersejarah yang terkenal di bandar Melaka . [3]

geografi[sunting | sunting sumber]

Poh Onn Kong Temple (Tokong Poh Onn Kong) terletak tidak jauh dari Sungai Melaka (dahulunya dekat dengan Sungai Melaka). Pada tahun ke-21 Daoguang (1841), kerana terdapat sebuah jambatan gantung kecil berhampiran, yang menjadi laluan utama penduduk tempatan ke kedua-dua belah selat (kemudian di rumah besar), penduduk memanggil Istana Baoan sebagai jambatan gantung kecil. kuil, dan memanggil Sanping Patriarch sebagai jambatan gantung kecil.

sejarah[sunting | sunting sumber]

Poh Onn Kong Temple Melaka telah diasaskan lebih 200 tahun lalu oleh bapa (namanya tidak diketahui) kepada Seow Kian Huat, yang berasal dari Zhangzhou, Wilayah Fujian. Apabila dia pergi ke selatan ke Malaysia, dia mengalu-alukan kemenyan Sanping Patriarch Kuil Sanping di Zhangzhou ke Melaka. Dia berkahwin campur dengan seorang wanita Melayu tempatan di Melaka dan melahirkan Xiao Jianfa, maka penduduk tempatan memanggilnya Baba .

Di kawasan Jalan Bunga Raya, di mana terletaknya Istana Baoan, banyak harta benda milik Xiao Jianfa, termasuk Poh Onn Kong Temple Melaka. Kemenyan di Poh Onn Kong Temple Melaka sangat makmur pada zaman itu.Ramai keluarga Baba di Melaka akan mengunjungi tokong itu setiap tahun untuk hari keputeraan Tuhan, terutamanya pada hari keenam bulan pertama kalendar lunar. Berhijrah ke Singapura secara perlahan-lahan. [4]

Poh Onn Kong Temple Melaka sentiasa melantik sekurang-kurangnya empat pemegang amanah, dan pelantikan terakhir ialah pada Tarikh 13 Julai 1959, Empat pemegang amanahnya ialah bekas Gabenor Bandaraya Melaka Tan Sri Datuk Tan Ching Ching Ching, Cen Hui Chao, Pan Quan dan Tan Rong Pak. [5]

Sebelum Poh Onn Kong Temple dibina semula
Selepas Poh Onn Kong Temple Melaka dibina semula

Membina semula Poh Onn Kong Temple[sunting | sunting sumber]

Menurut dokumen, Poh Onn Kong Temple dibina pada tahun ke-16 Jiaqing (1811), tahun ke-21 Daoguang (1841), tahun keenam Xianfeng (1856), tahun pertama Tongzhi (1862), tahun kelima Tongzhi. (1866), Pada tahun kedua puluh lapan Guangxu (1902), tahun kelima Republik China (1916) dan tahun keempat belas Republik China (1925), projek pembinaan semula telah dijalankan, dan yang terakhir terbesar. projek pembinaan semula adalah pada tahun 1993.

Pada tahun 1992, bumbung Poh Onn Kong Temple runtuh dan dianggarkan menelan belanja RM100,000 untuk membina semula. Pada masa itu, lembaga pengarah menubuhkan jawatankuasa persediaan, yang mula mengumpul dana pada tahun 1993, sehingga kira-kira RM90,000 dikumpul, ditambah baki lembaga pengarah dan jabatan bantuan bersama Istana Baoan sudah cukup untuk menampung dana untuk pembinaan semula apse.

Pada tahun 1994, apabila projek itu sedang berjalan kira-kira 80%, rasuk di dewan utama runtuh di hadapan San Ping Cho Su-kong, kerusi utama, akibat anai-anai dan bertahun-tahun rosak.Nasib baik, tiada siapa yang cedera.

Memandangkan Poh Onn Kong Temple sudah berada dalam bahaya, mendiang ketua eksekutif En. Lui Cheng Meng bercadang untuk membinanya semula. Perunding jawatankuasa pembinaan semula ketika itu Datuk Wong AKau bersetuju, dan dengan sokongan padunya, sebuah jawatankuasa pembangunan semula ditubuhkan, mengumpul sejumlah RM800.000. Projek pembinaan semula bermula pada tahun 1993 dan siap pada tahun 1998, dan upacara lawatan pertama telah diadakan pada 15 April tahun itu apabila tokong baharu itu dirasmikan.

Tiga peninggalan budaya di Poh Onn Kong Temple[sunting | sunting sumber]

Poh Onn Kong Temple telah mengalami tiga kerosakan peninggalan budaya yang berat: kali pertama adalah kebakaran kecil pada tahun 1960-an dan 1970-an. Pada masa itu, ia disebabkan oleh lilin di kuil, yang membakar beberapa barang di tokong tengah, seperti pedang, jarum Wuying, dsb., dan Patung Sanping Patriarch berusia 200 tahun. Mujur keseluruhan patung itu masih terpelihara dengan baik, hanya sebahagian kecil sahaja yang hangus dijilat api dan dihitamkan dengan asap hitam.

Kali kedua adalah pada akhir 1980-an, apabila rasuk kayu apse runtuh akibat hujan lebat dan serangan anai-anai. Tiada siapa yang cedera kerana tiada pengawal ketika itu, tetapi kebanyakan dokumen direndam dan bertukar menjadi timbunan kertas buangan, termasuk peninggalan budaya dan rekod sejarah Poh Onn Kong Temple.

Kali ketiga ialah pada tahun 2006, apabila Lembaga Pengarah Poh Onn Kong Temple menyerahkan semua plak kuno itu kepada pengeluar di Bukit Nammei, Melaka untuk penyelenggaraan. Pada malam sebelum penyerahan selepas pembaikan selesai, kilat menyambar bilik cat kilang dan terbakar. Keseluruhan bilik cat musnah, termasuk beberapa plak yang diamanahkan oleh Poh Onn Kong Temple untuk dibaiki, termasuk sekeping Jiaqing Sepuluh Dalam enam tahun (1811), plak senarai itu telah dibina semula [6], yang juga merupakan kumpulan peninggalan budaya terbesar yang hilang di Poh Onn Kong Temple dalam beberapa dekad kebelakangan ini.

Sumber rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "马六甲保安宫 (Melaka Poh Onn Kong)". Chinese Temples and Businesses in Malaysia马来西亚神庙佛堂与企业网. Diarkibkan daripada yang asal pada 2017-11-07. Dicapai pada 2017-10-31.
  2. ^ "保安宫周日办捐血运动" (dalam bahasa Cina). 南洋商报. 2011-06-29. Diarkibkan daripada yang asal pada 2015-04-02.
  3. ^ a b "250年古廟穩健邁進‧保安宮今宴慶神誕" (dalam bahasa Cina). 星洲日報. 2014-07-07. Diarkibkan daripada yang asal pada 2015-02-24.
  4. ^ 受访者:江得和(七十七岁的第六代峇峇),访问者:雷宝权,地点:江得和先生乌戎巴西的住宅,日期:2016年9月1日,下午4时40分-下午6时10分
  5. ^ "《南洋商报》,1959年7月14日,第13頁". Diarkibkan daripada yang asal pada 2017年10月23日. Dicapai pada 2017年10月23日. Check date values in: |access-date= dan |archive-date= (bantuan)
  6. ^ "2014年7月7日星洲日報,古城". Diarkibkan daripada yang asal pada 2017年10月23日. Dicapai pada 2017年10月23日. Check date values in: |access-date= dan |archive-date= (bantuan)

pautan luaran[sunting | sunting sumber]