Topi kelasi

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Topi kelasi Tentera Laut Rusia.

Topi kelasi ialah berbentuk bulat, tanpa visor rata yang dipakai oleh para kelasi di kebanyakan tentera laut dunia. Tally topi, iaitu reben sutera hitam bertulis, diikat sekeliling gegelung topi yang biasanya membawa nama kapal atau tentera laut. Banyak tentera laut (cth Jerman) mengikat tally di bahagian belakang topi dan membiarkan dua hujung tergantung ke bahu sebagai pita dekoratif. Dalam Royal Navy tally diikat pada bahagian reben di atas telinga kiri dan pada awal abad ke-20 ia menjadi kebiasaan apabila pergi ke pantai untuk mengikat syiling kecil pada bahagian reben bagi menonjolkannya. Pada masa perang, sebagai langkah keselamatan, banyak tentera laut menggantikan nama kapal dengan gelaran generik (cth "HMS" = "His/Her Majesty's Ship" dalam Royal Navy atau "Tentera Laut Afrika Selatan"). Topi itu boleh dihiasi dengan lencana, cockade atau aksesori yang lain. Topi tanpa visor jenis ini mula dipakai pada pertengahan abad ke-19.

Jenis topi kelasi yang lebih lebar, crown yang leper juga dikenali sebagai topi square rig (ini merujuk kepada jenis pakaian pelayar) atau pork pie (jangan dikelirukan dengan pork pie hat yang berbirai). Selepas Perang Dunia II sebahagian besar tentera laut memakai penutup putih yang boleh tanggal menggantikan topi biru tua bagi kegunaan dalam iklim tropika atau musim panas sahaja. Ia telah dikekalkan tetapi kerana topi itu kini menjadi item formal atau istiadat maka penutup putih dipakai sepanjang masa. Versi topi kelasi Tentera Laut Jerman mempunyai bahagian hadapan ternaik berbeza dengan bahagian atas leper yang digemari oleh Royal Navy.[1]

Imej[sunting | sunting sumber]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Knotel, Richard (1980). Uniforms of the World. A Compendium of Army, Navy, and Air Force Uniforms 1700-1937. m/s. 444. ISBN 0-684-16304-7.