Tukana

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Toucan)

Tukana
Julat zaman: 2–0 Ma
Pleistosen awal – kini
Pengelasan saintifik
Alam:
Filum:
Order:
Keluarga:
Ramphastidae

Vigors, 1825
Genus

Burung tukana (serapan bahasa Tupi tukana[1]) atau tukan (Sepanyol: tucán, Portugis: tucano, bahasa Inggeris: toucan) adalah jenis burung dalam keluarga Ramphastidae terletak di kawasan neotropika benua Amerika Selatan. Keluarga ini merangkumi lima genus dan lebih daripada empat puluh spesies jenis berbeza dicirikan oleh paruh besar berwarna-warni; ciri ini mirip yang ada pada burung-burung enggang yang didapati di benua-benua Afrika dan Asia (hasil persamaan evolusi dihadapi) sehingga sering dikelirukan antara dua-dua jenis, tetapi burung enggang lebih dibezakan dengan adanya jambul atas mandibel kepala (casque).[2]

Burung-burung ini bersarang di lubang tebukan pokok-pokok hutan dibuat haiwan lain seperti belatuk.

Genus-genus[sunting | sunting sumber]

Keluarga ini mempunyai lima genus yang masih wujud seperti berikut:[3]

Imej Genus Spesies tergolong
Aulacorhynchus
Pteroglossus
Selenidera
Andigena
Ramphastos

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Vocabulário Tupi-Português do Curso Elementar de Tupi Antigo" [Elementary Course for Tupi-Portuguese Vocabulary of the Old Tupi] (dalam bahasa Portugis). Universidade de São Paulo. Dicapai pada 1 June 2015 – melalui fflch.usp.br.
  2. ^ Ferrara, Sue. "The Difference Between A Toucan & A Hornbill". animals.mom.me. Pets on Mom. Dicapai pada 8 July 2020.
  3. ^ "Jacamars, puffbirds, toucans, barbets & honeyguides". IOC World Bird List (ed. 10.2). Dicapai pada 2017-03-10 – melalui worldbirdnames.org.