Toyota Fortuner

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Toyota Fortuner
Maklumat
PengilangToyota
Pengeluaran2004—sekarang
PemasanganSamut Prakan, Thailand
Karawang, Indonesia
Subang, Shah Alam, Malaysia
Santa Rosa, Laguna, Filipina
Karnataka, Bangalore, India
PendahuluToyota Hilux Sport Rider
KelasSUV
Gaya badanSUV 5 pintu
Reka letakMesin depan, penggerak roda belakang / penggerak empat roda
PelantarIMV / N platform
BerkaitToyota Hilux Vigo
Toyota Innova
Toyota 4Runner (international)

Toyota Fortuner adalah kereta SUV dari pengeluar asal Jepun, Toyota. Kereta ini telah dipasarkan sejak tahun 2004 di Indonesia dan negara Asia Tenggara lain. Kereta ini dibuat berdasarkan platform IMV yang terdiri daripada Toyota Hilux atau disebut juga dengan Toyota Hilux Vigo di Thailand, dan Toyota Kijang Innova di Indonesia. Pada awalnya kereta ini dipasang di Thailand dan diimport utuh (Completely Built Up) oleh Toyota Astra Motor (TAM), namun pada awal tahun 2007, Toyota Fortuner sudah dipasang dalam bentuk terurai (Completely Knock-Down) di Indonesia dan terhitung sejak tahun 2010 menyusul ditutupnya salah satu kilang pemasangan Toyota di Bangkok maka proses pemasangan Fortuner versi enjin petrol dialihkan ke Toyota Indonesia. Di Amerika Selatan, Fortuner dijual dengan nama Hilux SW4.

Generasi Pertama (2004-2015)[sunting | sunting sumber]

Generasi Pertama
Maklumat
PengilangToyota
Juga dikenaliToyota Hilux SW4
Pengeluaran2004-2015
PemasanganSamut Prakan, Thailand
Chachoengsao, Thailand
Karawang, Indonesia
Shah Alam, Malaysia
Santa Rosa, Laguna, Filipina
Karnataka, Bangalore, India
PendahuluToyota Hilux Sport Rider
KelasSUV
Gaya badanSUV 5 pintu
Reka letakmesin depan, Penggerak roda belakang/Penggerak empat roda
PelantarIMV platform
Enjin2.7L & 4.0L VVT-i bensin
2.5L & 3.0L D4D VNT diesel
Jarak roda2,750 mm (108.3 in)
Panjang4,695 mm (184.8 in)
Lebar1,840 mm (72.4 in)
Berat Curb1800 kg
BerkaitToyota Hilux Vigo
Toyota Innova
Toyota 4Runner (antarabangsa)
Toyota Land Cruiser
Toyota Land Cruiser Prado

Toyota Fortuner diperkenalkan di Indonesia pertama kali tahun 2005 pada event Jakarta International Motor Show.

Pada bulan Ogos 2007 mula dipasarkan di Indonesia Toyota Fortuner yang berasaskan enjin diesel dengan kod mesin 2KD-FTV 2.5 liter D-4D atau Direct Four Stroke Turbo Commonrail Injection. Menggunakan teknologi baru sistem Common Rail, enjin diesel ini serupa dengan enjin Toyota Kijang Innova versi diesel. Pada awalnya varian diesel ini hanya dihasilkan dalam bentuk manual, tetapi pada tahun 2009 telah dilancarkan diesel bertransmisi automatik. Untuk semua enjin diesel, termasuk yang digunakan Kijang Innova, diimport dari Thailand sebagai pusat pembangunan enjin diesel Toyota di Asia Tenggara. Sedangkan untuk semua enjin petrol dikembangkan di Indonesia sebagai pusat pembangunan enjin petrol Toyota untuk Asia Tenggara.

Toyota Fortuner tersedia dalam berbagai macam varian: GM / T dan A / T, G Lux A / T dan VA / T. Variasi terendah GM / T menggunakan enjin diesel 2,500 cc D-4D, transmisi manual dan penggerak roda belakang. Diikuti dengan GA / T dilengkapi enjin 2,700 cc berkode 2TR-FE 2.7L VVT-i 4x2 bertransmisi automatik. Selanjutnya G Lux A / T mempunyai spesifikasi sama dengan GA / T dengan perbezaan pada jok kulit dan 6 in-dash cd changer. Varian paling atas dan mewah adalah VA / T yang mempunyai semua peranti G Lux dan satu-satunya model yang berpenggerak 4x4. Secara tidak rasmi, ditawarkan juga dalam bentuk import utuh (CBU) dari Thailand untuk pasaran luar pulau Jawa seperti Kalimantan dan Sulawesi, jenis V dengan enjin 3.0 diesel.



Facelift Pertama (2007)[sunting | sunting sumber]

Toyota Fortuner Facelift Pertama 2007-2012 (September 2007-Julai 2012)

Fortuner versi facelift dipaparkan pada event Indonesia International Motor Show tahun 2007. Model ini mempunyai lampu depan baru model projektor, gril model baru, lampu belakang rekaan baru, serta roda aloi baru. Reka bentuk gril dan lampu depan senada dengan reka bentuk Toyota Land Cruiser siri 200. Interiornya juga mendapat warna baru, panel kayu dan udara untuk tempat duduk baris kedua dan ketiga. Fortuner 2.5 G juga boleh didapati dengan TRD Sportivo body kit, yang juga merupakan aksesori tambahan yang boleh dipasang pada fortuner 2.7 G.


Facelift Kedua (2012)[sunting | sunting sumber]

Toyota Fortuner Facelift Kedua 2012-2015 (Julai 2011-Januari 2016)

Fortuner kembali mendapat facelift pada tahun 2012 yang ditandai dengan perubahan lebih besar pada bahagian depan, belakang, serta dalaman. Bahagian depan mempunyai banyak perubahan reka bentuk pada jeriji, lampu depan dan bumper. Reka bentuk jeriji sekarang mempunyai 3 garis utama melintang, lampu depan model projektor mempunyai reka bentuk baru, rumah lampu kabut depan direka semula bersama bumper depan yang kini dilengkapi scuff plate yang membuatnya lebih rata berbanding model sebelumnya. Bumper bahagian belakang direka semula bersama dengan kelompok lampu belakang. Lampu belakang sekarang bening berbentuk membundar dan bersepadu. Pedalaman terutama konsol tengah dan setir berubah sedikit berbanding versi terdahulu yang sangat mirip Kijang Innova.

Tahun 2012-2013, enjin diesel 2.5L commonrail turbodiesel jenis 2KD-FTV ditambah Variable Nozzle Turbocharger sehingga makin bertenaga. 2014 kereta ini dalam versi diesel dengan 4x4 dan 2014-2015 Fortuner harus memakai 2.0 turbodiesel jenis DW10 FC (milik PSA Peugeot Citroën) yang bertenaga 180 dk dan berteknologi Blue VNT yang lebih berkesan berbanding 2.5 commonrai diesel.


Generasi Kedua (2016-kini)[sunting | sunting sumber]

Generasi Kedua
Maklumat
PengilangToyota
Pengeluaran2016-Sekarang
PemasanganSamut Prakan, Thailand
Chachoengsao, Thailand
Karawang, Indonesia
Santa Rosa, Laguna, Filipina
Karnataka, Bangalore, India
KelasSUV
Gaya badanSUV 5 pintu
Reka letakMesin depan, penggerak roda belakang/Penggerak empat roda
PelantarIMV platform
Jarak roda2,745 mm (108.1 in)
Panjang4,795 mm (188.8 in)
Lebar1,855 mm (73.0 in)
Tinggi1,835 mm (72.2 in)
BerkaitToyota Hilux
Toyota Innova

Generasi kedua Toyota Fortuner dilancarkan di Thailand pada tarikh 16 Julai 2015

Di Indonesia, generasi kedua Toyota Fortuner dilancarkan pada tarikh 22 Januari 2016 di Jakarta, Indonesia. dan Tersedia dalam tiga pilihan tipe, yaitu G, SRZ, dan VRZ