Tragedi 9 April

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Tragedi 9 April (juga dikenali sebagai pembunuhan beramai-ramai Tbilisi atau tragedi Tbilisi) merujuk kepada peristiwa di Tbilisi, Republik Sosialis Soviet Georgia, pada 9 April 1989, apabila demonstrasi anti-Soviet, pro-kemerdekaan telah dihancurkan dengan kejam oleh Tentera Soviet, mengakibatkan 21 kematian dan ratusan kecederaan. 9 April kini diingati sebagai Hari Perpaduan Negara ( Bahasa Georgia: ეროვნული ერთიანობის დღე erovnuli ertianobis dghe), cuti umum tahunan.

Peristiwa 9 April juga menimbulkan apa yang dipanggil 'Sindrom Tbilisi'. Sindrom ini dicirikan oleh keengganan pegawai dan askar tentera untuk membuat keputusan taktikal atau pun mematuhi arahan tanpa kesan tanggungjawab yang jelas kepada pihak atasan. Ia timbul kerana keengganan kepimpinan Soviet untuk mengambil tanggungjawab atas arahan untuk membersihkan tanah dan laporan suruhanjaya dan kritikan Shevardnadze terhadap tentera secara umum. 'Sindrom Tbilisi' terus merebak pada tahun-tahun akan datang, terutamanya selepas peristiwa di Baku dan Vilnius, dan menyumbang pada tahun 1991 kepada keengganan tentera untuk menghalang demonstrasi semasa rampasan kuasa Ogos 1991.[1]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Lehrke, Jesse Paul. The Transition to National Armies in the Former Soviet Republics, 1988-2005.” Oxfordshire, UK: Routledge (2013), Chapter 2 and 3.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]