Trauma tumpul

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Trauma tumpul
Wikipedia tidak memberikan nasihat perubatan profesional Penafian perubatan
Nama lain
Kecederaan tumpul, trauma tidak menembusi, trauma daya tumpul
Seorang wanita dengan mata lebam
sunting
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Trauma tumpul adalah trauma fizikal pada anggota badan, yang disebabkan oleh perlanggaran, kecederaan serangan fizikal, kecederaan semasa melakukan aktiviti sukan dan terutama pada orang tua yang jatuh. Trauma tumpul adalah trauma awal yang membentuk kesan yang lebih spesifik seperti lebam, lecet, luka, pendarahan dalaman dan patah tulang.[1][2][3] Di seluruh dunia, punca kecatatan dan kematian orang di bawah umur 35 tahun ialah disebabkan oleh trauma major, yang di mana kebanyakannya disebabkan oleh trauma tumpul.[1]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b Simon, Leslie V.; Lopez, Richard A.; King, Kevin C. (2020). "Blunt Force Trauma". StatPearls. StatPearls Publishing. Dicapai pada 1 January 2021.
  2. ^ Cimino-Fiallos, Nicole (28 May 2020). "Hard Hits: Blunt Force Trauma". login.medscape.com. Medscape. Dicapai pada 1 January 2021.
  3. ^ Shkrum, Michael J.; Ramsay, David A. (6 November 2007). "8. Blunt trauma: with reference to planes, trains and automobiles". Forensic Pathology of Trauma (dalam bahasa Inggeris). Springer Science & Business Media. m/s. 406. ISBN 978-1-58829-458-6.