Treasure Island

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Treasure Island
Ilustrasi kulit buku oleh Frank Godwin (1925).
Umum
PengarangRobert Louis Stevenson
NegaraScotland
BahasaBahasa Inggeris
GenrePengembaraan,
Kesusasteraan Dewasa Muda
Penerbitan
PenerbitCassell & Company Ltd
Tarikh penerbitan
1883
Jenis media
Bercetak (kulit tebal & kulit lembut)
Halaman292 m.s.
Kawalan kewibawaan
ISBNISBN Tidak berkenaan Invalid ISBN

Treasure Island (Pulau Harta Karun) ialah novel pengembaraan tentang "lanun dan emas tertanam" yang ditulis oleh Robert Louis Stevenson. Diterbitkan dalam bentuk buku buat pertama kali pada tahun 1883, Treasure Island pada asalnya diterbitkan sebagai cerita bersiri dalam majalah kanak-kanak, Young Folks, antara tahun 1881-82 atas judul The Sea Cook, or Treasure Island.

Dari segi tradisi, Treasure Island tergolong dalam jenis cerita tentang seorang remaja yang akhirnya menerima pengajaran yang berguna. Buku itu merupakan salah satu novel yang paling kerap didramakan. Pengaruhnya terhadap lanun pada tanggapan popular sangat meluas, dan merangkumi peta harta karun yang ditandai dengan huruf 'X', serta juga skuner, Bintik Hitam, pulau tropika, dan pelaut satu kaki dengan burung kakak tua di atas bahu.

Ringkasan jalan cerita[sunting | sunting sumber]

Jim Hawkins duduk di atas tong epal sementara mendengar para lanun.

Jim Hawkins ialah remaja lelaki yang tinggal bersama-sama ibu bapanya di Admiral Benbow, sebuah rumah penginapan yang lengang, berhampiran dengan Bristol, England pada pertengahan abad ke-18. Pada suatu hari, Billy Bones, seorang nakhoda yang tua dan garang, muncul di rumah penginapan itu dan menyewa sebuah bilik. Nakhoda itu membayar "tiga atau empat kepingan emas" sebagai bayaran pendahuluan, dan menginap di sana selama berbulan-bulan sehingga kesemua wangnya habis sama sekali. Pada suatu hari kemudian, Black Dog, seorang yang kelihatan serupa garang, tiba di rumah penginapan itu untuk mencari Billy. Apabila kedua-dua lanun itu bertemu, Jim terdengar mereka bertengkar di ruang tamu, dan akhirnya mula berlawan. Billy mencederakan Black Dog tetapi jatuh ke atas tanah dengan segera, akibat angin ahmar.

Billy memberitahu Jim bahawa Black Dog "bukannya orang yang baik" dan "ingatlah bahawa mereka mahu akan peti air lautku". Dia menggumam secara tidak keruan kepada Jim tentang seorang lelaki yang bernama Nakhoda Flint serta sesuatu yang diberinya pada hari Flint mati di Savannah. Bapa Jim meninggal dunia tidak lama kemudian dan pada hari selepas pengebumiannya, Pew, seorang lanun buta, muncul di rumah penginapan dan menyampaikan kepada Billy Bintik Hitam, pesanan lanun rahsia, yang memberikan kata dua kepadanya untuk dipatuhi sebelum pukul sepuluh malam itu dan jika gagal, dia akan dibunuh.

Nakhoda itu meninggal dunia beberapa minit kemudian, akibat angin ahmar. Hastily, Jim and his mother unlock Billy’s sea chest (to collect payment for his inn tab; Mrs. Hawkins is determined to take neither more nor less than her due), finding money and a sealed packet inside. Hearing steps outside, they quickly leave with such money as Mrs. Hawkins has managed to count, and Jim snatches the packet as a make-weight since the count is short. They hide while Billy’s pursuers ransack the inn looking for "Flint's fist", but are interrupted: Jim and his Mother had informed the local hamlet of the threat to the inn, and though none of the inhabitants dared come with them, they have sent for help. Soon four or five Revenuers arrive, and Pew is crushed beneath a horse's hooves as his accomplices flee. Most of the other pirates escape in a lugger.