Tupai terbang gergasi merah

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Tupai Terbang Merah)

Tupai Terbang Merah
Pengelasan saintifik
Alam:
Filum:
Kelas:
Order:
Keluarga:
Genus:
Spesies:
P. petaurista
Nama binomial
Petaurista petaurista
(Pallas, 1766)

Tupai terbang Merah (bahasa Inggeris: Red Giant Flying Squirrel) ialah salah satu daripada haiwan yang terdapat di Malaysia. Nama sainsnya Petaurista petaurista. [2]

Malaysia merupakan salah satu daripada 12 negara yang telah diiktiraf sebagai kepelbagaian raya "mega diversity" dari segi bilangan dan kepelbagaian flora dan fauna dengan 15,000 spesies pokok berbunga yang diketahui, 286 spesies mamalia, lebih 1,500 vertebrat darat, lebih 150,000 spesies invertebrat, lebih 1000 spesies rama-rama dan 12,000 spesies kupu-kupu, dan lebih 4,000 spesies ikan laut.

Taburan[sunting | sunting sumber]

Tupai terbang Merah boleh didapati di Malaysia.

Ciri-ciri[sunting | sunting sumber]

Tupai terbang Merah adalah haiwan yang tergolong dalam golongan benda hidup, alam haiwan, bertulang belakang (vertebrat), kelas Mamalia. Dalam aturan : , tergolong dalam keluarga : .Tupai terbang Merah adalah haiwan berdarah panas, melahirkan anak, menjaga anak, dan mempunyai bulu di badan.

Jantung Tupai terbang Merah terdiri daripada empat kamar seperti manusia. Kamar atas dikenali sebagai atrium, sementara kamar bawah dikenali sebagai ventrikel.

Pembiakan[sunting | sunting sumber]

Sebagai mamalia, Tupai terbang Merah berdarah panas, melahirkan anak, menjaga anak, dan mempunyai bulu di badan. Tupai terbang Merah akan menjaga anaknya sehingga mampu berdikari.

Pengekalan[sunting | sunting sumber]

Tupai terbang Merah merupakan haiwan yang dilindungi and memerlukan lesen pemburuan.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Walston, J., Duckworth, J. W., Sarkur, S. U. & Molur, S. (2008). Petaurista petaurista. Senarai Merah Spesies Terancam IUCN 2008. IUCN 2008. Dicapai pada 6 January 2009.
  2. ^ Protection of Wild Life Act 1972
    LAWS OF MALAYSIA<br<Act 76