Turnip

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Turnip
akar turnip
Pengelasan saintifik
Alam:
(tanpa pangkat):
(tanpa pangkat):
(tanpa pangkat):
Order:
Keluarga:
Genus:
Spesies:
Variasi:
B. rapa var. rapa
Nama trinomial
Brassica rapa var. rapa

Lobak kecil (Brassica rapa subsp. rapa; bahasa Inggeris: turnip) ialah sejenis tumbuhan berupa lobak yang dimakan akarnya sebagai sayur; ia biasanya ditanam di negara iklim sederhana di seluruh dunia untuk akar tunjang bulatnya yang putih.

Jenis kecil dan lembut yang ditanam untuk kegunaan manusia, manakala jenis yang lebih besar ditanam sebagai makanan untuk ternakan.

Penerangan[sunting | sunting sumber]

Turnip (bunga)
Turnip Tokyo.

Jenis turnip yang paling biasa adalah kebanyakannya berkulit putih selain daripada atas 1–6 cm, yang menonjol di atas tanah dan berwarna ungu atau merah, atau kehijauan di mana sahaja bahagian yang terkena cahaya matahari. Bahagian atas tanah berkembang dari tisu batang, tetapi bergabung dengan akar. Isi dalaman putih sepenuhnya. Keseluruhan akar adalah lebih kurang bulat, kira-kira diameter 5–20 cm,dan tidak mempunyai akar sisi. Akar tunjang (akar biasa di bawah akar penyimpanan yang bengkak) lebih nipis dan mempunyai kepanjangan 10 cm atau lebih; ia dipotong dahulu sebelum dipasarkan. Daun tumbuh terus atas tanah, dengan sedikit atau tiada mahkota atau leher yang boleh dilihat (seperti yang terdapat dalam rutabaga).

Pucuk turnip kadang-kadang dimakan sebagai "turnip hijau", dan inyo saroman jo sawi (yang berhubungan rapat) dalam rasanya. Pucuk turnip iko adolah ulam biasa dalam masakan tenggara Amerika Syarikat, terutamanya ketika akhir musim luruh dan musim sejuk. Daun kecil diutamakan; bagaimanapun, sebarang rasa pahit daun yang lebih besar boleh dikurangkan dengan membuang air rebusan yang awal dan menggantikannya dengan air tawar. Jenis khusus ditanam kerana daun mereka yang lebih menyerupai sawi berbanding yang ditanam kerana akar mereka, dengan akar storan yang kecil atau kadang kala tiada. Ini termasuk rapini (rabe brokoli), bok choy, dan kubis Cina. Kedua-dua daun dan akar turnip mempunyai rasa menusuk sama dengan mentah kubis atau lobak putih yang menjadi ringan selepas dimasak.

Akar turnip mencapai berat sehingga kira-kira 1 kg, walaupun mereka biasanya dituai apabila lebih kecil. Saiz sebahagiannya dipengaruhi oleh jenis dan sebahagian lagi tempoh turnip menumbuh. Kebanyakan turnip yang sangat kecil (juga dikenali sebagai bayi turnip) adalah jenis khusus. Ini hanya tersedia apabila baru dituai dan tidak mudah disimpan dengan baik. Kebanyakan bayi turnip boleh dimakan keseluruhan termausk daun mereka. Bayi turnip ada dijual dengan isi kuning, oren, dan merah, serta putih. Rasanya adalah ringan, jadi ia boleh dimakan mentah dalam salad seperti lobak putih dan sayur-sayuran lain.

Khasiat[sunting | sunting sumber]

Daun hijau turnip, masak, rebus, toskan, tanpa garam
Nilai pemakanan per 100 g (3.5 oz)
Tenaga 84 kJ (20 kcal)
Karbohidrat 4.4 g
- Gula 0.5 g
- Serabut diet 3.5 g
Lemak 0.2 g
Protein 1.1 g
Vitamin A setara 381 μg (48%)
- beta-karotena 4575 μg (42%)
- lutein dan zeaksantin 8440 μg
Tiamina (vit. B1) 0.045 mg (4%)
Riboflavin (vit. B2) 0.072 mg (6%)
Niasin (vit. B3) 0.411 mg (3%)
Asid pantotenik (B5) 0.274 mg (5%)
Vitamin B6 0.18 mg (14%)
Folat (vit. B9) 118 μg (30%)
Vitamin C 27.4 mg (33%)
Vitamin E 1.88 mg (13%)
Vitamin K 368 μg (350%)
Kalsium 137 mg (14%)
Besi 0.8 mg (6%)
Magnesium 22 mg (6%)
Mangan 0.337 mg (16%)
Fosforus 29 mg (4%)
Kalium 203 mg (4%)
Natrium 29 mg (2%)
Link to USDA Database entry
Peratusan dianggarkan
menggunakan syor A.S. untuk orang dewasa.
Sumber: USDA Nutrient Database
Turnip, dimasak, rebus, toskan, tanpa garam
Nilai pemakanan per 100 g (3.5 oz)
Tenaga 92 kJ (22 kcal)
Karbohidrat 5.1 g
- Gula 3.0
- Serabut diet 2.0 g
Lemak 0.1 g
Protein 0.7 g
Tiamina (vit. B1) .027 mg (2%)
Riboflavin (vit. B2) .023 mg (2%)
Niasin (vit. B3) .299 mg (2%)
Asid pantotenik (B5) .142 mg (3%)
Vitamin B6 .067 mg (5%)
Folat (vit. B9) 9 μg (2%)
Vitamin C 11.6 mg (14%)
Kalsium 33 mg (3%)
Besi .18 mg (1%)
Magnesium 9 mg (3%)
Mangan .071 mg (3%)
Fosforus 26 mg (4%)
Kalium 177 mg (4%)
Natrium 16 mg (1%)
Zink .12 mg (1%)
Link to USDA Database entry
Peratusan dianggarkan
menggunakan syor A.S. untuk orang dewasa.
Sumber: USDA Nutrient Database

Akar turnip adalah tinggi vitamin C. Daun hijau bahagian lobak ("daun turnip") adalah sumber vitamin A, folat, vitamin C, vitamin K dan kalsium yang baik. Daun turnip juga tinggi lutein (8.5 mg / 100 g).

Satu turnip mentah sederhana (122 g) mengandungi unsur-unsur pemakanan mengikut USDA:[1]

  • Kalori: 34
  • Lemak: 0.12 g
  • Karbohidrat: 7.84 g
  • Serat: 2.2 g
  • Protein: 1.10 g

Seperti rutabaga, turnip mengandungi sianoglukosida pahit yang membebaskan sejumlah kecil sianida. Kepekaan kepada kepahitan sianoglukosida ini dikawal oleh gen yang berpasangan. Subjek yang mewarisi dua salinan gen "sensitif" mendapati turnip dua kali lebih pahit berbanding yang mempunyai dua gen "tidak sensitif", dengan itu mungkin mendapati turnip dan makanan yang mengandungi sianoglukosida lain terlalu pahit.

Asal[sunting | sunting sumber]

Beberapa bukti pertunjukan turnip telah didomestikkan sebelum SM abad ke-15; ia ditanam di India pada masa ini untuk benih yang mengandungi minyak.[2] Turnip adalah tanaman yang mantap semasa zaman Keyunanian dan Romawi, yang membawa kepada andaian bahawa ia telah dibawa kepada penanaman awal. Sappho, seorang penyair Yunani dari abad ketujuh SM, menyeru salah satu piaraannya Gongýla, "turnip". Zohary dan Hopf mendapati, bagaimanapun, "hampir tiada rekod arkeologi yang ada" untuk membantu menentukan sejarah awal dan domestikasi. Bentuk liar turnip pedas dan saudara-mara mustard dan lobak putih terdapat di seluruh Asia Barat dan Eropah, mencadangkan domestikasi berlaku di suatu tempat di kawasan itu. Walau bagaimanapun, Zohary dan Hopf menyimpulkan, "Cadangan tentang asal-usul tumbuhan ini semestinya berdasarkan pertimbangan bahasa."[3]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "NDL/FNIC Food Composition Database Home Page". usda.gov.
  2. ^ "Turnip – Brassica Rapa". Self Sufficientish. Dicapai pada 14 January 2013.
  3. ^ Daniel Zohary and Maria Hopf, Domestication of plants in the Old World, third edition (Oxford: University Press, 2000), p. 139

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Wikibooks
Wikibooks
Buku resipi Wikibuku mempunyai resipi

Templat:Brassica