Twin Star Exorcists

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Twin Star Exorcists
Kulit hadapan jilid pertama, menampilkan Rokuro Enmado (kiri) and Benio Adashino (kanan).
双星の陰陽師
(Sōsei no Onmyōji)
GenreGhaib, Fantasi, Aksi
Manga
PengarangYoshiaki Sukeno
PenerbitShueisha
DemografikShōnen
Majalah AsalJump Square
Tarikh Pengeluaran4 Oktober 2013 – kini
Jilid30 (Senarai jilid)
Siri televisyen anime
PengarahTomohisa Taguchi
PenerbitShin Hijikata
Sotani Maiko
Tomohiko Iwase
Naoto Tani
Sanematsu Teruaki
Skrip/PenulisNaruhisa Arakawa
Lagu/MuzikMikio Endō
StudioPierrot
Dilesenkan oleh
Penyiaran AsalTXN (TV Tokyo), AT-X, Animax Asia[1]
Tarikh tayangan6 April 201629 Mac 2017
Episod50 (Senarai episod)
Portal Anime dan Manga

Twin Star Exorcists (Eksorsis Bintang Kembar) (Jepun: 双星の陰陽師, Hepburn: Sōsei no Onmyōji, secara harifahnya, Pakar Yin dan Yang Bintang Kembar) merupakan siri manga dari Jepun karya Yoshiaki Sukeno. Siri manga telah dikeluarkan di Jepun oleh Shueisha dalam majalah Jump Square. Di Malaysia, siri manga diterbit didalam majalah Kreko. Siri anime dihasilkan oleh Pierrot mula bersiaran pada 6 April 2016. Di Asia Tenggara, siri anime ditayangkan di saluran Animax.

Ringkasan[sunting | sunting sumber]

Rokuro Enmado bercita-cita menjadi seorang Onmyouji (Pakar yin dan yang) yang paling kuat. Rokuro pernah mengalami pengalaman ngeri apabila rakan-rakannya telah dibunuh oleh sekumpulan roh jahat. Pada suatu hari, Rokuro pertama kali berjumpa Benio Adashino apabila Benio muncul secara tiba-tiba dari langit. Benio merupakan Onmyouji yang paling terkenal di timur. Menurut ramalan dari kebanyakan anggota Onmyouji, Raku dan Benio merupakan "Sousei no Onmyouji" kerana ditakdirkan untuk berkahwin dan mempunyai seorang anak yang bernama Miko merupakan Onmyouji pada masa akan datang, penjelmaan semula Abe no Seimei mampu menumpaskan roh-roh jahat dari dunia realiti dan hentikan peperangan yang berpanjangan.

Watak[sunting | sunting sumber]

Sousei no Onmyouji[sunting | sunting sumber]

Onmyouji[sunting | sunting sumber]

  • Atsushi Sukumozuka (Jepun: 額塚 篤, Hepburn: Sukumodzuka Atsushi)
Disuarakan oleh: Taishi Murata[4]

Antagonis[sunting | sunting sumber]

Lain-lain watak[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Exclusive: Animax Asia Airs Simulcast of My Hero Academia, Twin Star Exorcists" (dalam bahasa Inggeris). Anime News Network. 28 Mac 2016. Dicapai pada 6 April 2016.
  2. ^ a b c "Twin Star Exorcists Anime Casts Natsuki Hanae, Megumi Han". Anime News Network (dalam bahasa Inggeris). 16 Disember 2015. Dicapai pada 4 April 2016.
  3. ^ a b c "Twin Star Exorcists Anime Casts Jun Fukuyama as Original Character". Anime News Network (dalam bahasa Inggeris). 3 Mac 2016. Dicapai pada 4 April 2016.
  4. ^ a b c "Twin Star Exorcists Anime Casts Yuuki Ono, Daiki Yamashita, Taishi Murata". Anime News Network (dalam bahasa Inggeris). 3 April 2016. Dicapai pada 4 April 2016.
  5. ^ a b "Twin Star Exorcists Anime Debuts in April, Casts Yū Serizawa & Junichi Suwabe". Anime News Network (dalam bahasa Inggeris). 3 Februari 2016. Dicapai pada 4 April 2016.
  6. ^ Green, Scott (8 Jun 2016). ""Twin Star Exorcists" Casts Miyuki Sawashiro". Crunchyroll (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 8 Jun 2016.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]