Ufuk peristiwa

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kerelatifan am
Pengenalan pada...
Rumusan matematik pada...
Sumber

Dalam kerelatifan am, ufuk peristiwa (bahasa Inggeris: event horizon; EH) ialah rantau dalam ruang masa di luar yang peristiwanya tidak dapat mempengaruhi pemerhati luar. Dalam kata mudah, ia ditakrifkan sebagai petala "titik tiada kembali", iaitu, sempadan tarikan graviti objek leluasa menjadi sangat besar menjadikan melepaskan diri mustahil. Ufuk peristiwa sering sekali dikaitkan dengan lohong hitam. Cahaya yang dipancarkan dari dalam ufuk peristiwa tidak akan mencapai pemerhati luar, dan pemerhati luar tidak dapat lihat di luar ufuk peristiwa. Tambahan pula, sebarang objek yang menghampiri ufuk berkenaan dari sisi pemerhati kelihatan menjadi perlahan dan tidak pernah melalui ufuk berkenaan,[1] dengan imejnya menjadi lebih dan lebih teranjak merah ketika masa berlalu. Hal ini bermakna panjang gelombang cahaya yang dipancarkan daripada objek menjadi memanjang ketika objek bergerak jauh daripada pemerhati.[2] Objek kembara, walau bagaimanapun, mengalami tiada kesan pelik dan ia, sebenarnya, melalui ufuk berkenaan dalam jumlah masa wajar yang terhingga.

Lebih jenis ufuk yang terperinci termasuk ufuk yang berkaitan tetapi berbeza mutlak dan ketara dijumpai sekitar sebuah lohong hitam. Hanya tanggapan berbeza termasuk ufuk Cauchy dan ufuk Killing; sfera foton dan ergosfera penyelesaian Kerr; ufuk zarah dan ufuk kosmos berkaitan dengan kosmologi; dan ufuk terpencil dan ufuk dinamik penting dalam penyelidikan lohong hitam sekarang.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Nota[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Chaisson, Eric (1990). Relatively Speaking: Relativity, Black Holes, and the Fate of the Universe. W. W. Norton & Company. m/s. 213. ISBN 978-0393306750.
  2. ^ Bennett, Jeffrey; Donahue, Megan; Schneider, Nicholas; Voit, Mark (2014). The Cosmic Perspective. Pearson Education. m/s. 156. ISBN 978-0-134-05906-8.

Bacaan lanjut[sunting | sunting sumber]

Templat:Lohong hitam Templat:Kerelatifan