Ultraman Tiga: The Final Odyssey

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Ultraman Tiga: The Final Odyssey (ウルトラマンティガ THE FINAL ODYSSEY, Urutoraman Tiga Za Fainaru Odesei) adalah merupakan sebuah filem adiwira tokusatsu dan francais Siri Ultra yang diterbitkan pada 8 Mac 2000. Filem ini juga merupakan kesinambungan siri asal Ultraman Tiga, dimana siri ini juga turut menceritakan epilog kisah diantara Ultraman Tiga dan Ultraman Dyna.

Ultraman Tiga: The Final Odyssey
GenreSains Fiksyen
Aksi
Cinta
Dendam
Ditulis olehKeiichi Hasegawa
PengarahHirochika Muraishi
Dibintangi oleh
Hiroshi Nagano
Takami Yoshimoto
Mio Takaki
Akitoshi Ohtaki
Yukio Masuda
Shigeki Kagemaru
Yoichi Furuya
Miyoko Yoshimoto
Masaru Matsuda
Tenmei Basara
Negara asalJepun Jepun
BahasaJepun
Penerbitan
Tempoh siaran85 minit
Syarikat penerbitan
Tsuburaya Productions
Bandai
Bandai Visual
TBS
MBS
Kodansha
Yomiko Advertising Inc.
Kronologi
Rancangan berkaitan
Ultraman Tiga

Pendahuluan cerita[sunting | sunting sumber]

Dark Giants[sunting | sunting sumber]

Mereka adalah anggota Ultraman Bumi, tetapi Ultraman Tiga tidak seperti mereka, kerana mereka adalah raksasa dari kegelapan. Merekalah yang menyebabkan perang saudara yang menghancurkan peradaban Ultramen Bumi. Namun, Tiga menghidupkan mereka kerana jatuh cinta dengan manusia asli Yuzare, pemimpin Pertubuhan Pertahanan Bumi pada masa itu. Satu demi satu Tiga menyerap kekuatan mereka, kekuatan Darramb untuk memberinya Jenis Kekuatan, kepantasan Hudra untuk memberinya Sky Type dan manipulasi tenaga Camearra untuk memberinya bentuk Multi Type dan Glitter. Ketiga-tiga raksasa gelap itu dikunci sebagai patung batu di runtuhan Pulau R'lyeh di mana Ultras pernah tinggal. Pada waktunya, sebelum bencana yang menghancurkan peradaban manusia kuno, Tiga dan beberapa Ultra yang terselamat meninggalkan Bumi untuk mencari bintang yang tidak diketahui dengan Tiga dan dua yang lain meninggalkan replika bentuknya untuk generasi akan datang.

Ketiganya menunggu di dasar laut ketika Pulau R'lyeh telah menjadi rumah bawah laut kegelapan kuno, tetapi semasa penguasa gelap muncul, pulau itu kembali ke permukaan bersama dengan sel raksasa.

Dua tahun selepas kekalahan Gatanothor, makam ketiga Dark Giants ditemui di Pulau R'lyeh secara tidak sengaja, dibangunkan oleh umat manusia setelah menghancurkan meterai yang memegang Dark Giants dalam bentuk tidur. Ketika mereka mulai menghancurkan semua yang ada di jalan mereka, membebaskan Shibito Zoiger untuk memusnahkan umat manusia, roh Yuzare muncul dari tubuh Iruma dan menutup Dark Giants di Golden Light Barrier. Kemudian Camearra mula menyerang mimpi Daigo, di mana dia memberinya Black Spark Lens. Tidak lama selepas itu, Daigo menghadapi Dark Giants dan mula melawan mereka kerana keengganannya untuk bergabung dengan mereka. Yang pertama melawan pahlawan itu adalah Darramb, tetapi kerana dia memandang rendah pahlawan itu, dan dihancurkan oleh Delacium Light Stream Tiga Tornado. Setelah pertempuran, Daigo menghadapi Hudra, ketika mereka berdua saling bertarung, Tiga hampir tidak dapat mempertahankan kecepatannya dengan kecepatan Hudra yang luar biasa. Tetapi berkat letupan yang dibuat oleh Kapten Iruma, Tiga selamat dari serangan Hudra. Tetapi Hudra masih tidak menyerah dan melepaskan tembakan lain dengan tembakan langsung ke Tiga. Tetapi hal yang sama terjadi padanya kerana serangan itu tidak mempengaruhi Tiga ketika dia mulai menyerapnya dan menjadi Tiga Blast. Dan sebelum Hudra dapat bereaksi terhadap gerakan apa pun, Tiga melepaskan Ranbalt Light Bullet, menghancurkan Hudra.

Ketika Tiga bergerak maju, dia dihadapkan oleh raksasa gelap terakhir, Camearra, yang ingin memusnahkan Tiga setelah kehilangan harapan Tiga kembali ke sisi gelap dengan kedua rakannya mati. Ketika kedua-duanya mulai saling bertengkar, Camearra sepertinya mendapat kelebihan, hanya untuk diselamatkan oleh Rena dalam jet pejuangnya. Ketika Camearra hendak menghancurkan Rena dalam prosesnya, Rena diselamatkan oleh Tiga. Tiga kemudian menyerap tenaga gelap dan mengubahnya menjadi cahaya yang menghilangkan semua kegelapannya, menjadikannya kembali menjadi Ultraman Tiga. Tetapi proses ini hanya membuat Camearra semakin marah dan kemudian dia menyerap semua kegelapan dan berubah menjadi Demonzoa. Tiga kalah kerana kekuatannya tidak cukup untuk menghadapinya. Tetapi harapan itu belum berputus asa kerana gergasi cahaya yang tersisa memberikan cahaya terakhir mereka kepada Tiga. Proses ini mengubah Ultraman Tiga menjadi Glitter Tiga. Ketika Demonzoa menembak Tiga, tidak ada gunanya menyakiti Tiga karena dia ditutup dengan cahaya. Kemudian Demonzoa cuba 'memakan' Tiga tetapi gagal kerana cahaya yang muncul dari Tiga terlalu kuat. Selepas pertempuran, pulau itu runtuh. Tidak lama selepas itu, Daigo mendapati Camearra, terbaring di tanah mati, meminta lampu untuknya. Tidak lama selepas itu, dia mati tanpa Dark Giants yang tersisa untuk mengganas Bumi lagi

Sinopsis[sunting | sunting sumber]

Kisahnya bermula Kapten GUTS, iaitu Kapten Megumi Iruma telah menyertai pasukan TPC dalam sebuah rombongan bagi misi untuk membongkarkan misteri disebalik Pulau R'Iyeh yang pernah menjadi tempat pertarungan terakhir Ultraman Tiga dengan Gatanozoa. Akan tetapi, malangnya kehadiran mereka di pulau tersebut kini telah membangkitkan Dark Giants, iaitu sebuah kekuatan kegelapan tiga lagi gergasi ultraman yang jahat dan kejam. Manakala Daigo yang sedang kini menghitung detik bahagia untuk melangsungkan majlis perkahwinannya dengan Rena, iaitu teman wanita dan juga rakan baiknya sewaktu berada dalam GUTS, kini sering bermimpi dan dihantui oleh seorang wanita misteri yang bernama Camearra. Daigo harus bertarung sekali lagi untuk menewaskan ketiga-tiga bekas sekutunya yang juga merangkap musuh lamanya tersebut.

Kisah bermula dua tahun selepas pertarungan terakhir Ultraman Tiga menentang Gatanozoa. Daigo kini diburu oleh seorang wanita misteri bernama Camearra yang memiliki kuasa hitam Spark Lens. Ianya terbongkar apabila 30,000,0000 tahun dahulu Ultraman Tiga sebenarnya mempunyai sifat jahat dan merupakan ketua kumpulan ahli Dark Giants, dimana dahulunya mereka menguasai bumi. Mereka ialah Camearra yang mempunyai kuasa telepati (berjalur emas dan berkulit perak), kekuatan luar biasa, Darramb (berjalur merah dan berkulit perak) serta kelajuan pantas Hudra (berjalur ungu dan berkulit perak). Namun kemudian Tiga meninggalkan Dark Giants apabila dia jatuh cinta dengan seorang manusia Bumi, iaitu Yuzare yang inginkan dia berubah kepada kebaikan. Hal ini membuatkan Dark Giants terutamanya bekas kekasih Tiga, iaitu Camearra menjadi sangat marah dan mulai mendendami Yuzare. Oleh itu, mereka bertiga kini sedang memburu Daigo setelah mereka mengetahui Daigo kini dalam keadaan yang sangat lemah.

Bagaimanapun, sewaktu bertarung menentang Darramb dan Hudra, Tiga mendapati bahawa dia mempunyai kemampuan untuk menyerap kekuatan daripada pihak lawan dan menukarkannya kepada kekuatan cahaya dan berubah daripada Tiga Dark menjadi warna asalnya semula (merah dan ungu). Camearra yang menyaksikan kejadian itu kemudian berubah menjadi Demonzoa, iaitu raksasa ular besar yang ingin menghapuskan Tiga ketika itu. Namun Tiga telah dibantu oleh kekuatan cahaya daripada pahlawan ultraman yang gugur daripada tempat tersebut yang membuatkan Tiga akhirnya berjaya mengalahkan Camearra. Daigo kini menerima takdirnya semula sebagai Ultraman Tiga dan mengahwini Rena.

Pelakon[sunting | sunting sumber]

Watak utama[sunting | sunting sumber]

Watak undangan[sunting | sunting sumber]

Watak pembantu[sunting | sunting sumber]

Watak kostum[sunting | sunting sumber]

Statistik Dark Giants[sunting | sunting sumber]

Ultraman Tiga / Tiga Dark[sunting | sunting sumber]

  • Ketinggian: 55 meter
  • Berat: 44,000 ton
  • Warna: Berjalur merah & ungu (Multi), berwarna merah (Power), berwarna ungu (Sky), berwarna hitam (Dark), berkulit perak
  • Kebolehan: Kuasa menyerap tenaga lawan dan menukarkan kuasa kegelapan kepada kuasa cahaya
  • Bentuk manusia: Daigo Madoka


Ultraman Camearra[sunting | sunting sumber]

  • Ketinggian: 50 meter
  • Berat: 39,000 ton
  • Warna: Berjalur emas dan berkulit perak
  • Kebolehan: Kuasa telepati
  • Bentuk manusia: Camearra


Ultraman Tiga Blast[sunting | sunting sumber]

  • Ketinggian: 57 meter
  • Berat: 52,000 ton
  • Warna: Berjalur ungu dan berkulit perak
  • Kebolehan: Kuasa kelajuan pantas
  • Bentuk manusia: Hudra


Ultraman Tiga Tornado[sunting | sunting sumber]

  • Ketinggian: 62 meter
  • Berat: 68,000 ton
  • Warna: Berjalur merah dan berkulit perak
  • Kebolehan: Kuasa kekuatan luar biasa
  • Bentuk manusia: Darramb

Trivia[sunting | sunting sumber]

  • Mio Takaki, iaitu pelakon yang memegang watak sebagai Kapten Megumi Iruma dalam siri Ultraman Tiga sebelum ini dan menerusi filem ini beliau memegang dua watak sekaligus iaitu sebagai Kapten Megumi Iruma dan Yuzare. Mio Takaki menggantikan pelakon veteran, iaitu Minako Osanai bagi memerankan watak Yuzare dalam Ultraman Tiga : The Final Odyssey kali ini.
  • Filem ini juga menampilkan anggota-anggota Super GUTS dimana mereka merupakan watak-watak utama dalam siri Ultraman Dyna selepas siri Ultraman Tiga ini berakhir.
  • Filem ini mengisahkan asal usul Ultraman Tiga bersama bekas sekutunya, Dark Giants sebelum berubah kepada kearah kebaikan. Filem ini juga menceritakan sisi gelap dan warna hitam Tiga sebelum menjadi bentuk Multi Type, dimana ianya turut memaparkan kebolehan lain Tiga selain yang dipaparkan dalam siri asalnya.

Rujukan[sunting | sunting sumber]