Unafraid of the Dark

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
"Unafraid of the Dark"
Episod Cosmos: A Spacetime Odyssey
No. episodEpisod 13
Diarahkan olehAnn Druyan
Ditulis olehAnn Druyan
Steven Soter
Diceritakan olehNeil deGrasse Tyson
Diterbitkan olehLivia Hanich
Steven Holtzman
MuzikAlan Silvestri
Disunting olehJohn Duffy
Michael O'Halloran
Eric Lea
Kod produksi113
Tarikh keluaran asal8 Jun 2014
Durasi penyiaran44 minit
Kronologi episod
← Sebelum
"The World Set Free"
Selepas →
Senarai episod Cosmos: A Spacetime Odyssey

"Unafraid of the Dark" (bahasa Melayu: Tidak Takut pada Kegelapan) ialah episod ketiga belas dan terakhir rancangan televsyen dokumentari sains Amerika Syarikat Cosmos: A Spacetime Odyssey dan finale sirinya. Ia disiarkan pada 8 Jun 2014, di Fox dan pada 9 Jun 2014, di National Geographic Channel. Episod ini ditulis oleh Ann Druyan dan Steven Soter, dan diarahkan oleh Ann Druyan, menjadikan siri ini menjadi arahan sulungnya. Episod ini meneroka misteri tenaga gelap dan jirim gelap, serta sumbangan dan teori ahli astronomi Switzerland, Fritz Zwicky, yang memajukan pemahaman kami tentang "supernova, bintang neutron dan 'lilin standard'."[1] Finalenya mendedahkan rakaman kehidupan di Bumi - mesej akhir mengenai rekod emas kuar angkasa, Voyager.[2] Episod ini berakhir dengan ucapan ikon Carl Sagan (hos asal Cosmos) di Bumi sebagai "Titik Biru Pucat."[3]

Ringkasan episod[sunting | sunting sumber]

Titik Biru Pucat, diambil oleh Voyager I dari luar orbit Neptun

Tyson memulakan episod ini dengan memaklumkan bagaimana pemusnahan Perpustakaan Alexandria kehilangan banyak pengetahuan umat manusia pada masa itu. Beliau kemudian membezakan mengenai usaha untuk kemanusiaan untuk terus menemui fakta-fakta baru tentang alam semesta dan keperluan untuk tidak menutup penemuan selanjutnya.

Tyson kemudiannya menerangkan tentang penemuan sinar kosmik oleh Victor Hess melalui perjalanan belon tinggi, di mana radiasi meningkat semakin jauh dari permukaan. Ahli astronomi Swiss, Fritz Zwicky, dalam mengkaji supernova, menyatakan bahawa sinar kosmik ini berasal dari peristiwa-peristiwa ini dan bukannya radiasi elektromagnetik. Zwicky akan terus mengkaji supernova, dan dengan melihat lilin standard yang mereka pancarkan, menganggarkan pergerakan galaksi di alam semesta. Pengiraannya mencadangkan bahawa mesti terdapat lebih banyak massa di alam semesta daripada yang terlihat di galaksi yang dapat dilihat, dan memanggil perkara gelap ini. Pada mulanya dilupakan, teori Zwicky telah disahkan oleh karya Vera Rubin, yang mengamati bahawa putaran bintang di pinggir galaksi yang dapat dilihat tidak mengikuti kelakuan putaran yang diharapkan tanpa mempertimbangkan perkara gelap. Ini seterusnya membawa kepada penemuan tenaga gelap oleh Edwin Hubble untuk menjelaskan kadar pengembangan alam semesta yang diketahui di luar jisim jirim yang kelihatan dan gelap.

Tyson kemudian menerangkan perjalanan antara najam, dengan menggunakan dua kuar Voyager. Selain kebolehan untuk mengenal pasti beberapa ciri di planet-planet sistem suria, Voyager I mampu membuktikan kewujudan heliosfera berubah Matahari yang dapat membantu menyangga Sistem Suria dari angin antara najam. Tyson menggambarkan peranan Carl Sagan dalam program Voyager, termasuk mewujudkan Rekod Emas Voyager untuk merangkum manusia dan kedudukan Bumi di alam semesta, dan meyakinkan pengarah program untuk mempunyai Voyager 1 untuk mengambil gambar Bumi dari luar orbit Neptun, mewujudkan imej Titik Biru Pucat. Tyson menyimpulkan siri itu dengan menekankan mesej Sagan mengenai keadaan manusia dalam luas alam semesta, dan untuk menggalakkan penonton untuk terus meneroka dan menemui apa lagi yang ditawarkan oleh alam semesta.

Siri ini berakhir dengan Kapal Imaginasi kosong yang meninggalkan Bumi dan mengembara ke angkasa ketika Tyson melihat dari planet Bumi.

Sambutan[sunting | sunting sumber]

Episod ini menerima 1.1/3 dalam penarafan/saham 18-49, dengan 3.09 juta penonton Amerika menonton di Fox.[4]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Saunders, Cherie (June 6, 2014). "Neil deGrasse Tyson's 'Cosmos' Goes 'Dark' for Season Finale". Eurweb.com. Dicapai pada June 7, 2014.
  2. ^ Girard, Raoul (June 7, 2014). "The Final Journey of the Legendary Cosmos". FrenchTribune.com. Diarkibkan daripada yang asal pada 2016-03-04. Dicapai pada June 7, 2014.
  3. ^ Delhi Daily News (June 7, 2014). "Cosmos explores 'Dark Energy' in series finale". DelhiDailyNews.com. Dicapai pada June 7, 2014.
  4. ^ Bibel, Sara (June 10, 2014). "Sunday Final Ratings: NBA Finals Numbers". TV by the Numbers. Diarkibkan daripada yang asal pada 2014-06-13. Dicapai pada June 12, 2014.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]