Undan belakang merah jambu

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Burung Undan Merah
Jambu Hitam
Pengelasan saintifik e
Templat taksonomi hilang (baiki): Pelecanus
Spesies:
Nama binomial
Pelecanus rufescens
Gmelin, 1789
Pelecanus rufescens

Burung Undan Merah Jambu Hitam adalah burung dari keluarga pelican. Nama sainsnya Pelecanus rufescens. Ia merupakan pembiak penetap di di paya dan tasik cetek di Afrika, selatan Arab, selatan India dan kelihatannya telah pupus di Madagascar.

Ciri-ciri[sunting | sunting sumber]

Burung Undan Merah Jambu Hitam adalah haiwan yang tergolong dalam golongan benda hidup, alam : haiwan, filum : kordata, sub-filum : bertulang belakang (vertebrata), kelas : burung. Burung ini adalah haiwan berdarah panas, mempunyai sayap dan tubuh yang diselubungi bulu pelepah. Paruhnya tidak bergigi.

Burung Undan Merah Jambu Hitam adalah burung pelikan yang agak kecil, sungguhpun ia bukannya burung yang kecil. Panjangnya dari 125 hingga 155 cm (49 hingga 61 in), sayapnya ialah 2.15-2.9 m (7.1-9.5 kaki) lebar dan jisim badan adalah 4 hingga 7 kg (8.8 hingga 15.4 lb). Paruhnya adalah sepanjang 30 hingga 38 cm (12 hingga 15 in).[2][3] Bulunya berwarna kelabu dan putih, dengan warna merah jambu pada bahagian belakang kadang-kadang jelas (tidak pernah semerah jambu gelap seperti flamingo). Bahagian atas paruhnya berwarna kuning dan kantung biasanya berwarna kelabu. Burung dewasa membiak mempunyai bulu jambul panjang di kepala.

Ia berkongsi habitatnya dengan pelikan putih besar, yang umumnya lebih besar dan mempunyai bulu putih bukannya bulu kelabu.

Habitat[sunting | sunting sumber]

Burung Undan Merah Jambu Hitam merupakan burung yang berhijrah pada musim sejuk ke kawasan panas dan akan kembali ketempat asal apabila musim panas kembali tiba.

Habitat dan pembiakan[sunting | sunting sumber]

Burung Undan Merah Jambu Hitam ini terdapat dalam pelbagai habitat akuatik, tetapi lebih gemarkan air terjun yang tenang dengan air cetek, mengelakkan tebing tasik yang curam. Ia lebih suka pada tasik air tawar, paya, sungai besar yang mengalir perlahan, dan kolam bermusim tetapi juga sering terdapat di kolam takungan, kawasan banjir bermusim dan dataran banjir berhampiran muara sungai. Ia mungkin terdapat di tasik dan payau yang beralkali dan payau, dan kadang-kadang boleh ditemui di sepanjang pantai di teluk dan kuala (sungguhpun jarang di pantai terbuka). Spesies ini cenderung bertelur dan membiak di pokok-pokok (contohnya bakau), tetapi juga akan bertelur di pulau berpasir, tebing, terumbu karang dan bukit-bukit pasir.

Pokok sarang mempunyai banyak sarang yang dibina berdekatan. Sarang ini digunakan semula setiap tahun sehingga pokok-pokok tumbang, sungguhpun burung-burung biasanya akan kekal di kawasan tersebut. Sarang spesies terdapat di atas pokok, buluh atau semak yang rendah di tepi air serta (kurang kerap) di atas tanah di pulau berpasir dan di bakau .

Sarangnya adalah timbunan besar kayu dan mungkin 10-50 m di atas tanah. Burung betina itu bertelur dua hingga tiga biji telur putih besar dan kemudian memberi makan anaknya dengan membiarkan anaknya menjunam kepala mereka ke dalam kantong burung dewasa dan mengambil ikan dimuntahkan yang separuh hadam.

Diet[sunting | sunting sumber]

Makanan biasanya ikan (saiz mana-mana sehingga 450 g, biasanya dalam lingkungan 80-290 g) dan amfibia, dan biasanya diperolehi dengan menangkap ikan secara berkumpulan. Di antara ikan yang di makan adalah cichlids seperti Haplochromis dan ikan Tilapia.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Pelecanus rufescens". Senarai Merah Spesies Terancam IUCN Versi 2013.2. Kesatuan Pemuliharaan Alam Sekitar Antarabangsa. 2012. Dicapai pada 26 November 2013.CS1 maint: ref=harv (link)
  2. ^ [1] (2011).
  3. ^ [2] (2011).

Pautan luar[sunting | sunting sumber]