Undang-undang tentera di Filipina

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Tugu Undang-undang tentera di Taman Mehan

Undang-undang tentera di Filipina (Filipina: Batas Militar sa Pilipinas) merujuk kepada beberapa tempoh yang berselang dalam sejarah Filipina di mana ketua negara Filipina (seperti Presiden) meletakkan kawasan di bawah kawalan Angkatan Bersenjata Filipina dan badan-badan pendahulunya. Undang-undang tentera diisytiharkan apabila terdapat pergolakan awam yang hampir ganas; namun, kebanyakan negara menggunakan struktur undang-undang yang berbeza seperti "keadaan darurat".[1][2][3]

Biasanya, perlaksanaan undang-undang tentera menyertai perintah kurungan, penangguhan undang-undang sivil, hak sivil, habeas corpus, dan penerapan atau peluasan undang-undang ketenteraan atau keadilan tentera kepada orang awam. Orang awam yang menentang undang-undang tentera boleh dikenakan pengadilan tentera (mahkamah tentera).

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Francisco, Katerina (September 22, 2016). "Martial Law, the dark chapter in Philippine history". Rappler. Diarkibkan daripada yang asal pada September 23, 2016. Dicapai pada June 29, 2018.
  2. ^ "Back to the Past: A timeline of press freedom". CMFR. Sep 1, 2007. Dicapai pada March 2, 2018.
  3. ^ "Declaration of Martial Law". Official Gazette of the Republic of the Philippines. Diarkibkan daripada yang asal pada 2017-07-08. Dicapai pada September 9, 2018.

Sumber[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]