Unity (enjin permainan)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Unity
PembangunUnity Technologies
Keluaran stabil
4.5.4 / 2014-09-04
Bahasa pengaturcaraanC++ dan C#[1]
Sistem pengendalian
Pembangunan
Terdapat dalamInggeris
JenisSistem pembangunan permainan
LesenHak milik
Tapak webTapak web rasmi

Unity ialah sistem penciptaan permainan rentas-pelantar dibangunkan oleh Unity Technologies, berserta enjin permainan dan persekitaran pembangunan bersepadu (IDE). Ia digunakan untuk membangunkan permainan untuk laman sesawang, pelantar desktop, konsol, dan peranti mudah alih. Ia pertama kali diumumkan hanya untuk Mac OS, di Persidangan Pembangun Dunia Apple pada tahun 2005, ia telah dilanjutkan untuk mensasarkan lebih daripada lima belas pelantar.[2][3] Ia kini kit pembangunan perisian (SDK) lalai untuk Nintendo Wii U.

Lima versi utama untuk Unity telah dikeluarkan. Di pameran perdagangan WWDC 2006, Apple Inc. telah menamakan Unity sebagai tempat kedua dalam kategori Penggunaan Grafik Terbaik Mac OS X.

Keseluruhan[sunting | sunting sumber]

Dengan menekankan kemudahalihan, enjin Unity menyasarkan API berikut: Direct3D dalam Windows dan Xbox 360; OpenGL dalam Mac dan Windows; OpenGL ES dalam Android dan iOS; dan API proprietari dalam konsol permainan video. Unity membolehkan spesifikasi mampatan tekstur dan tetapan leraian atau resolusi gambar untuk setiap pelantar disokong enjin permainan serta turut memberikan sokongan pemetaan 'bump', pemetaan pantulan, pemetaan paralaks, oklusi sekeliling ruang skrin (SSAO), bebayang dinamik menggunakan peta bayang, render ke tekstur, dan kesan selepas pemprosesan skrin penuh. Kepelbagaian pelantar enjin grafik Unity boleh memberikan shader dengan pelbagai varian dan spesifikasi sandaran deklaratif, membolehkan Unity mengesan varian terbaik untuk perkasasan video semasa; dan jika tiada satu pun yang sesuai, ia menyandar ke shader alternatif yang yang mungkin mengorbankan ciri-ciri demi prestasi.

Unity terkenal dengan kemampuannya untuk mensasarkan permainan ke pelbagai pelantar. Di dalam projek, pembangun mempunyai kawalan ke atas penerbitan permainan video ke peranti mudah alih, pelayar web, destop dan konsol. Pelantar yang disokongnya termasuklah Android, Apple TV, Blackberry 10, iOS, Linux, barisan Nintendo 3DS, OS X, PlayStation 3, PlayStation 4, PlayStation Vita, Unity Web Player (termasuklah Facebook), Wii, Wii U, Windows Phone, Windows, Xbox 360, dan Xbox One. Ia termasuklah server aset dan enjin fizik, Nvidia's PhysX. Unity Web Player adalah plag in pelayar yang disokong dalam Windows dan OS X sahaja. Unity Web Player telah dikecam memihak kepada WebGL. Unity adalah kit pembangunan perisian (SDK) lalai untuk pelantar konsol permainan video Nintendo Wii U, dengan satu salinan percuma dimasukkan oleh Nintendo dengan setiap lesen pembangun Wii U. Unity Technologies memanggil penggabungan SDK pihak ketiga dengan "industri didahulukan".

Di Jepun, Unity mempunyai watak maskot moe bernama Unity-chan (Jepun: ユニティちゃん, Hepburn: Yuniti-chan), nama sebenarnya Kohaku Otori (Jepun: 大鳥 こはく, Hepburn: Ōtori Kohaku) (lakon suara oleh Asuka Kakumoto). Syarikat tersebut membenarkan penggunaan watak Unity-chan dan watak yang berkaitan dalam projek sekunder di bawah lesen tertentu. Sebagai contoh, Unity-chan muncul sebagai watak boleh dimainkan dalam permainan Runbow. Populariti watak itu juga membawanya kepada kemunculan dalam adaptasi Vocaloid, termasuk pustaka suaranya sendiri dalam Vocaloid 4 dan adaptasi khas Vocaloid direka untuk berfungsi dengan enjin Unity 5.0 juga dipanggil Unity with Vocaloid.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Meijer, Lucas. "Is Unity Engine written in Mono/C# or C++". Dicapai pada 2014-06-15.
  2. ^ "Unity - Fast Facts". Dicapai pada 5 Februari 2013.
  3. ^ "How Unity3D Became a Game-Development Beast". Slashdot.org. Dice. 2013-06-03. Diarkibkan daripada yang asal pada 2014-02-13. Dicapai pada 2014-07-13.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]