Universitas Islam Internasional Indonesia

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Universiti Islam Internasional Indonesia
International Islamic University Indonesia
دانشگاه بین المللی اسلامی اندونزی
印尼国际伊斯兰大学
انڈونیشی بین الاقوامی اسلامی یونیورسٹی۔
JenisInternasional
Ditubuhkan pada2016
RektorProf. Dr. Komaruddin Hidayat
Lokasi,
Laman sesawangwww.uiii.ac.id

Universitas Islam Internasional Indonesia (disingkatkan kepada UIII, Bahasa Inggeris: International Islamic University Indonesia (IIUI), Bahasa Arab: الجامعة الإسلامية العالمية بإندونيسيا, merupakan salah sebuah universiti dunia Islam yang didirikan berdasarkan Peraturan Presiden Nomor 57 Tahun 2016 tentang Penubuhan Universitas Islam Antarabangsa Indonesia sebagai universitas standar antarabangsa yang merupakan model terkemuka pendidikan tinggi Islam di bidang studi agama Islam, ilmu sosial, kemanusiaan dan sains teknologi.

Penubuhan UIAI juga tidak dapat dipisahkan dari keinginan untuk meningkatkan pengiktirafan masyarakat akademik antarabangsa untuk peranan Islam di Indonesia, dan menjadikan Indonesia salah satu pusat tamadun Islam di dunia melalui jalur dan tahap pendidikan tinggi yang memenuhi piawaian antarabangsa.

Sebagai Institusi Pengajian Tinggi Perundangan Negeri (PTN-BH) berdasarkan universalisme Islam, terdapat sekurang-kurangnya beberapa perkara penting yang perlu dijelaskan berkaitan dengan UIAI ini. "Pertama", konteks dan ciri-ciri Islam di Indonesia sebagai model peradaban Islam. "Kedua", penubuhan UIAI sebagai pusat tamadun Islam melalui pendidikan; ketiga , hubungan antara UIAI dan integrasi sains, terutama perspektif UIAI berkenaan dengan epistemologi sains, model kajian yang berkaitan dengan Islam, dan model pembangunan institusi; ketiga, UIAI menjadi pusat kajian internasional dan penyelidikan dalam pengembangan sains.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Templat:Universiti di Indonesia