Universiti SEGi

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Universiti SEGI)
Universiti SEGi
MotoThe Best in You, Made Possible[1]
JenisSwasta
Ditubuhkan pada1977
CanselorYAM Tan Sri Dato' Seri Syed Anwar Jamalullail[2]
Naib CanselorProfessor Emeritus Dr. Muhamad Awang[3]
Lokasi,
KampusPenang, Subang Jaya, Kuala Lumpur,Sarawak
Laman sesawangwww.segi.edu.my/en
University SEGi Cawangan Kota Damansara.

Universiti SEGi adalah sebuah universiti swasta yang terletak di Kota Damansara, Selangor. SEGi adalah pemberi pendidikan tinggi swasta yang terbesar di Malaysia. Dahulu, ia dikenali sebagai Kolej Universiti SEGi sehingga akhir 2014, apabila Kementerian Pendidikan Malaysia mengumumkan peningkatan yang kepada status universiti. Universiti ini mempunyai 4 kampus (UEP Subang Jaya, Kuala Lumpur, Pulau Pinang dan Sarawak) dan lapan Pusat Pengambilan (Batu Pahat, Bukit Mertajam, Ipoh, Johor Bharu, Kota Kinabalu, Kuantan dan Seremban) . SEGi juga menawarkan program-program yang bergabung dengan Abertay University, University of Sunderland, Universiti St Mark dan St John, Universiti York St John, Universiti Greenwich, semua dari United Kingdom, University of Southern Queensland, Australia dan Upper Iowa University di Amerika Syarikat

Kampus[sunting | sunting sumber]

SEGi Universiti Kota Damansara[sunting | sunting sumber]

Kampus utama dan yang terbesar di kalangan 5 kampus lain , dan popular untuk Kursus Sains Kesihatan (Perubatan, Farmasi, Pergigian dan Optometri) dan juga Kejuruteraan.

Kolej SEGi Kuala Lumpur[sunting | sunting sumber]

College KL adalah kampus SEGi yang pertama dan ia terkenal dengan program perniagaan sejak tahun 1970-an. Pada masa ini, ia menawarkan pelbagai program dari asas ke peringkat ijazah.

Kolej SEGi Subang Jaya[sunting | sunting sumber]

Kampus ini mula beroperasi pada tahun 2006. Terletak di "tali pinggang kolej" negara, kampus adalah baik untuk diketahui Penjagaan dan Pendidikan Awal Kanak-kanak dan juga program-program pasca siswazah Saham. Ia terletak di Persiaran Kewajipan UEP bersebelahan dengan The Summit Shopping Mall dan The Giant Hypermarket.

Kolej Segi Penang[sunting | sunting sumber]

Kolej SEGi Pulau Pinang berfungsi sebagai hab pendidikan SEGi untuk pelajar di kawasan utara Malaysia. Kampus ini terletak di Bandar Raya Georgetown .

SEGi College Sarawak[sunting | sunting sumber]

Satu-satunya kampus SEGi di Malaysia Timur.

Alumni terkenal[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "About Us".
  2. ^ "Message from Chancellor".
  3. ^ "Message from Vice-Chancellor".

Pautan luar[sunting | sunting sumber]