Usul tidak percaya terhadap Imran Khan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Templat:Imran Khan sidebar Templat:Politics of Pakistan Pada 8 Mac 2022, wakil-wakil parti-parti politik pembangkang di Pakistan memfailkan usul undi tidak percaya terhadap Perdana Menteri Imran Khan di Perhimpunan Kebangsaan Pakistan. Parti-parti pembangkang yang bersatu di bawah perikatan Gerakan Demokratik Pakistan (PDM) mencuba membuang Khan daripada jawatan, sambil menuduh rejim kacukannya yang dikatakan tadbir urus yang lemah, pemangsaan politik lawan,[1] dan salah urus ekonomi dan dasar luar negeri.[2][3][4] Khan mengatakan bahawa Amerika Syarikat di sebalik "konspirasi asing" untuk menggulingkannya dalam perubahan rejim, dan bahawa beliau mempunyai bukti bertulis yang menjadi bukti ini. Tuduhan ini dinafikan oleh kerajaan A.S..[5][6]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Pakistan PM alleges 'foreign' plot against him at Islamabad rally". TRT World. 27 Mac 2022. Dicapai pada 10 April 2022.
  2. ^ "What led to Pakistan PM Imran Khan's downfall". BBC News. 9 April 2022.
  3. ^ Shahzad, Asif (8 Mac 2022). "Pakistani opposition moves no-confidence motion to seek PM Khan's ouster". Reuters (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 20 Mac 2022.
  4. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan Geo tidak disediakan
  5. ^ "PM Imran Khan discloses name of US official who sent 'threat letter'". Geo News. 4 April 2022. Dicapai pada 10 April 2022.
  6. ^ "'Threat letter' to be shared with CJP, Senate chairman, NA speaker after cabinet's approval". www.thenews.com.pk.

Templat:Imran Khan