Vespiri Sicilia

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Vespiri Sicilia
Sebahagian daripada Guelph dan Ghibelline
dan Perang Vespiri Sicilia
Sicilian Vespers (1846), by Francesco Hayez
Vespiri Sisilia (1846) karya Francesco Hayez
Tarikh30 Mac – 28 April 1282
Lokasi
Keputusan Kemenangan besar Sisilia
Rezin Angevin dijatuhkan
Pihak yang terlibat
Loyalis Ghibelline Sisilia Wangsa Anjou Capetia (Guelph)
Komandan dan pemimpin
Ruggiero Mastrangelo
Arrigo Barresi
Nicoloso d'Ortoleva
Niccolo d'Ebdemonia
Carlo I dari Napoli
Jean de Saint-Remy 
Kerugian dan korban
4,000 orang terbunuh[1][2]

Vespiri Sicilia (Itali: Vespri siciliani; Templat:Lang-scn) adalah pemberontakan yang meletus di pulau Sicilia saat perayaan Paskah pada tahun 1282. Pemberontakan ini berusaha menjatuhkan Raja Carlo I yang lahir di Perancis dan telah menguasai Kerajaan Sicilia semenjak tahun 1266.

Selama waktu enam minggu, tiga ribu laki-laki dan perempuan kaum Perancis dibunuh oleh para pemberontak dan pemerintahan Raja Carlo berhasil dijatuhkan. Pemberontakan ini memicu Perang Vespiri Sicilia.

Latar belakang[sunting | sunting sumber]

Carlo menganggap wilayah Sicilia sebagai batu loncatan untuk mencapai mimpinya di wilayah Laut Tengah, yakni menggulingkan Maharaja Rom Timur Mikael VIII Palaiologos lalu memudahkannya menawan Konstantinople, kota terkaya di dunia barat. Kerusuhan terjadi di Sicilia karena wilayah tersebut amat ditundukkan oleh Carlo - bangsawan-bangsawannya tidak dilibatkan dalam pemerintahan lokal dan tidak diberi pampasan berupa jawatan kerja yang lumayan di luar negeri (hal tersebut dilakukan oleh Carlo di Perancis, Provence dan Napoli). Selain itu, Carlo juga memungut pajak yang besar untuk membiayai perang di luar Sicilia. Seperti yang diamati oleh Steven Runciman, "[Orang Sicilia] merasa dijajah untuk membantu seorang raja yang lalim melakukan penaklukan yang tidak akan menguntungkan mereka."[3]

Kejadian memuncak[sunting | sunting sumber]

Pembunuhan beramai-ramai ini diketahui berlaku di pekarangan Gereja Chiesa dello Spirito Santo luar Palermo[4][5] saat warga bandar tersebut meraikan Isnin Paskah bulan Mac 1282- menurut kajian yang dilakukan sejarawan Steven Runciman, sekumpulan pegawai Perancis datang turut serta meminum. Seorang berpangkat sarjan bernama Drouet [dru-é] menarik seorang wanita sambil mendekati dan mengganggunya. Suaminya segera menikam pencabul tersebut sehingga mati. Seberapa rakan sekerja pegawai tersebut cuba membalas balik namun mereka segera diserang dan dibunuh serta-merta khalayak ramai.

Keadaan ini memuncak apabila genta gereja dibunyikan menandakan masuk waktu sembahyang vespiri yang khusus untuk hari Paskah ini; para pengutus bandar berlari mengajak warga Palermo memberontak menentang warga Perancis; para pemuda segera bersenjata dan menyerbu seluruh pelusuk kota menyerang sesiapa sahaja yang didapati boleh berbahasa Perancis - baik yang lelaki, perempuan malah anak-anak juga dibunuh mereka termasuk warga Sicilia yang berkahwin dengan warga Perancis sekali (kerana dianggap bersubahat). Sekitar 2000 orang Perancis mati dibunuh para perusuh ini.[6]

Catatan kaki[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Crowe The History of France Vol1, pp.287
  2. ^ Possien Les Vêpres siciliennes, ou Histoire de l'Italie au XIIIe siècle, hlm.123
  3. ^ Runciman, Sicilian Vespers, hlm. 212.
  4. ^ "Sicilian Vespers". Encyclopædia Britannica. Dicapai pada 2011-03-29.
  5. ^ Because the city's borders have expanded over the centuries, the church is now within the city limits.
  6. ^ Runciman, Sicilian Vespers, p. 115.

Bibliografi[sunting | sunting sumber]

Koordinat: 38°07′00″N 13°22′00″E / 38.1167°N 13.3667°E / 38.1167; 13.3667