Victoria Street, Sydney Timur

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Victoria Street
St Vincent's College, located in Potts Point
Victoria Street, Sydney Timur is located in Bumi
Victoria Street, Sydney Timur
Victoria Street, Sydney Timur (Bumi)
PanjangTemplat:Infobox street/meta/length
Stesen metro terdekatKings Cross
Koordinat33°52′48″S 151°13′13″E / 33.88002°S 151.22035°E / -33.88002; 151.22035Koordinat: 33°52′48″S 151°13′13″E / 33.88002°S 151.22035°E / -33.88002; 151.22035
Akhir NorthAbove Woolloomooloo Bay
Major
junctions
Darlinghurst Road
Akhir SouthDarlinghurst
UtaraGrantham Street
SelatanOxford Street

Victoria Street adalah jalan pinggir bandar yang terletak di pinggir timur dalam Sydney, di Kota Sydney kawasan pemerintahan tempatan New South Wales, Australia. Dari selatan ke utara, Victoria Street melalui pinggir bandar Darlinghurst, Potts Point dan kawasan Kings Cross. Panjangnya 1.6 kilometer (0.99 bt).[1] Bahagian yang terletak di Darlinghurst, jalannya adalah sehala, dari utara ke selatan sahaja.

Penerangan[sunting | sunting sumber]

Di hujung selatannya, Victoria Street bermula di Oxford Street, Darlinghurst. Ia menuju ke utara melalui kawasan Kings Cross, di mana ia membentuk persimpangan besar dengan Darlinghurst Road. Di sebelah utara, ia terus melalui Potts Point untuk berakhir di Grantham Street, di atas Woolloomooloo Bay. Jalan ini adalah gabungan bangunan kediaman dan komersial, dengan sejumlah rumah Victoria yang lama yang telah ditukar menjadi asrama backpacker. Di antara Jalan Earl dan Jalan Grantham, Potts Point, beberapa bangunan di kedua-dua sisi jalan tersebut tersenarai dalam daftar warisan pemerintah tempatan.[2]

Tempat menarik[sunting | sunting sumber]

Rumah teres dalam gaya Filigree Persekutuan
Rumah teres khas dengan besi tempa
Rumah kecil batu pasir satu tingkat
Taman Embarkation (Embarkation Park)

Taman ini terletak di hujung utara jalan dan dibina di atas bumbung tempat letak kereta Angkatan Pertahanan di Cowper Wharf Roadway. Ia menyediakan tempat bernafas penduduk setempat, dengan pemandangan pelabuhan.

Rumah Teres

Di seberang Taman Embarkasi, terdapat teras rumah yang dirancang dengan gaya Filigree Federasi, menggunakan kerja kayu dan bukannya besi tempa yang lebih biasa. [3] Mereka adalah pemandangan luar biasa di Sydney, di mana rumah bertingkat hampir selalu dirancang dengan gaya Victoria.

Rumah Juanita Nielsen (Juanita Nielsen's House)

Rumah Juanita Nielsen, yang terletak di 202 Victoria Street, Potts Point, adalah salah satu kumpulan tiga rumah teres yang didirikan pada tahun 1850-an di laman bekas harta tanah Telford Lodge. Dibeli oleh Juanita Nielsen pada tahun 1968, seorang wartawan dan cucu perempuan ahli perniagaan Mark Foy, Nielsen hilang setelah dia menyokong kuat dan menentang pembangunan semula kawasan Potts Point/King Cross dan intimidasi dan pengusiran penyewa 'kelas pekerja' di kawasan itu dan pinggir bandar bersebelahan Woolloomooloo. Rumah ini tersenarai di Daftar Warisan Negeri New South Wales.[4]

St Vincent's College, Potts Point

St Vincent's College terletak di sudut Victoria Street dan Challis Avenue. Ia ditubuhkan pada tahun 1858 oleh orang Ireland Sisters of Charity dan dikenali sebagai Sekolah Katolik Roma Street Victoria. Gedung bata yang berkelompok menjadikan mercu tanda yang khas.

Tangga Butler, McElhone dan Hordern (Butler, McElhone dan Hordern Stairs)

Ketiga-tiga tangga ini terletak di sebelah barat jalan dan menyediakan akses ke kawasan Woolloomooloo. Kesemuanya disenaraikan sebagai warisan.[5]

Balai Bomba Darlinghurst

Terletak di persimpangan Jalan Victoria dan Jalan Darlinghurst, stesen ini dirancang oleh Arkitek Pemerintah, Walter Liberty Vernon, dalam Gaya Bebas Persekutuan, menggunakan gabungan batu bata dan batu pasir yang tidak asing lagi.

Gereja Anglikan St John, Darlinghurst

Gereja Anglikan St John diselesaikan pada tahun 1858, dengan lorong-lorong nave dan lorong yang dirancang oleh J. F. Hilly. Banyak penambahan kemudian dirancang oleh Edmund Blacket. Gereja ini tersenarai sebagai warisan.[6] Ruang rektor direka oleh Hilly dan dibina s.  1858, dan juga disenaraikan sebagai warisan.

Bucu Kasar (Rough Edges)

Di sebelah selatan gereja, ini adalah pusat penurunan yang dikendalikan oleh St John's Church dan dikendalikan oleh sukarelawan.

Green Park Hotel

Hotel ini dibina pada tahun 1893 dengan bata merah dan sebahagian besarnya dipengaruhi oleh gaya Federasi Ratu Anne, dengan beberapa perincian Klasik Percuma.

Hospital St Vincent, Sydney

St Vincent's Hospital ditubuhkan pada tahun 1857 oleh Sisters of Charity. Ia pada asalnya terletak di laman St Vincent's College, tetapi kemudian dipindahkan ke Darlinghurst. Bangunan hospital utama dirancang oleh Wardell dan Denning dalam Gaya Klasik Bebas Perang dan dibina pada tahun 1921. Ia telah digambarkan mempunyai "Beranda terapeutik yang disatukan ke dalam tiang klasik percuma."[7] The Sacred Heart Hospice, yang terletak di seberang jalan, didirikan pada tahun 1890. Institut Penyelidikan Perubatan Garvan bersama dengan Pusat Kanser Kinghorn, dan Institut Penyelidikan Kardiak Victor Chang semuanya -tempat di Victoria Street. Hospital dan Klinik Peribadi St Vincent terletak di hujung selatan jalan.

Taman Green (Green Park)

Taman ini terletak di seberang hospital, menempati lokasi di antara Jalan Victoria dan Jalan Darlinghurst.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b Map 4, Gregory's Street Directory, 2002 (Gregory's Pub. Co.)
  2. ^ Heritage of Australia, Published by Macmillan Company, (1981), p.2/83
  3. ^ Panduan Bergambar untuk Mengenal pasti Senibina Australia, Apperly (Angus dan Robertson) 1994 , p.108
  4. ^ "Juanita Nielsen's House". Daftar Warisan Negeri New South Wales. Pejabat Alam Sekitar dan Warisan. H01929. Dicapai pada 14 October 2018.
  5. ^ Heritage of Australia, p.2/83
  6. ^ Heritage of Australia, p.2/79
  7. ^ A Pictorial Guide to Identifying Australian Architecture, p.1259

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Kategori berkenaan Victoria Street, Sydney Timur di Wikimedia Commons