Viennetta

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Pencuci mulut Viennetta

Viennetta ialah kek ais krim jenama Britain dibuat oleh Unilever dan dijual di bawah pelbagai jenama Heartbrand di seluruh dunia. Viennetta yang asli terdiri daripada beberapa lapisan ais krim yang dipisahkan oleh lapisan nipis coklat disembur. Kini terdapat dalam pelbagai rasa, termasuk vanila dan pudina.[1]

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Gambar jarak dekat sepotong Viennetta, menunjukkan kesan 'konsertina' tanda dagangan yang dibuat semasa pengeluaran.

Viennetta dilancarkan oleh syarikat ais krim Britain Wall's pada tahun 1982. [2] Produk berlapis dan teknik yang dipatenkan untuk pembuatannya dibuat oleh Kevin Hillman, pengurus pembangunan di kilang Wall's Gloucester, Ian Butcher, dan Gordon Stewart Carrick. Lapisan ais krim diekstrusi, satu demi satu, ke dulang yang duduk di tali pinggang bergerak. Kadar penyemperitan lebih besar daripada kelajuan tali pinggang yang menyebabkan ais krim meriah atau lebat; setiap lapisan diekstrusi dengan kelajuan yang berbeza dari lapisan sebelumnya. Kesan terakhir adalah serupa dengan serangkaian gelombang yang melintasi produk, memberikan kesan konsertina kepada hasil yang dihasilkan.

Kempen pengiklanan UK yang telah lama berjalan untuk produk tersebut menggunakan slogan "satu potong tidak pernah cukup" yang kadang-kadang masih digunakan dalam usaha promosi.

Pada tahun 2007 untuk meraikan ulang tahun ke-25 jenama, sejauh 22.7 meter (74 ka) Viennetta panjang dibuat, menetapkan rekod dunia untuk ais krim terpanjang.[2][3]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Viennetta". Walls.co.uk. Dicapai pada 2021-04-10.
  2. ^ a b "Viennetta". Unilever UK & Ireland (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2021-04-10.
  3. ^ "See what 13 cities held the world's longest ice cream dessert record before Ludington". mlive (dalam bahasa Inggeris). 2016-10-19. Dicapai pada 2021-04-10.