Volkanisme

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Peta tektonik plat dengan lokasi gunung berapi ditunjukkan dengan bulatan merah

Volkanisme adalah fenomena letusan batu leleh (magma) ke permukaan Bumi atau planet atau bulan permukaan padat, di mana lava, piroklastik dan gas gunung berapi meletus melalui pemecahan di permukaan yang disebut ventilasi.[1] Ini merangkumi semua fenomena yang disebabkan dan menyebabkan magma di dalam kerak atau mantel dari jasad planet, naik melalui kerak dan membentuk batuan gunung berapi di permukaan.

Proses gunung berapi[sunting | sunting sumber]

Lava tidak likat semasa letusan mudah luah Kīlauea

Magma dari mantel atau kerak bawah naik melalui kerak ke arah permukaan. Sekiranya magma sampai ke permukaan, tingkah lakunya bergantung pada kelikatan batuan konstituen lebur . Magma likat (tebal) menghasilkan gunung berapi yang dicirikan oleh letusan letupan, sementara magma tidak likat (berair) menghasilkan gunung berapi yang dicirikan oleh letusan mudah luah yang menuangkan sejumlah besar lava ke permukaan.

Dalam beberapa kes, magma yang meningkat dapat menyejukkan dan mengeras tanpa sampai ke permukaan. Sebaliknya, jisim igneus yang disejukkan dan padat mengkristal dalam kerak bumi untuk membentuk penerobosan igneus. Semasa magma menyejukkan bahan kimia dalam kristal yang terbentuk dikeluarkan dengan berkesan dari campuran utama magma (dengan proses yang dikenali sebagai penghabluran berperingkat), sehingga kandungan kimia dari magma yang tersisa berkembang kerana ia mengeras perlahan. Suntikan magma segar yang tidak dapat diatasi dapat mengembalikan magma yang lebih berkembang, yang memungkinkan letusan dari magma yang lebih likat.

Dorongan kekuatan volkanisme[sunting | sunting sumber]

Tiga jenis sempadan plat.

Pergerakan batuan leleh dalam mantel, disebabkan oleh arus perolakan terma, ditambah dengan kesan graviti perubahan pada permukaan bumi (hakisan, pemendapan, bahkan kesan asteroid dan corak pantulan pascaglasier) memacu gerakan tektonik plat dan akhirnya vulkanisme.

Aspek volkanisme[sunting | sunting sumber]

Gunung berapi[sunting | sunting sumber]

Keratan rentas melalui stratovolkano (skala menegak dibesar-besarkan) :
  1. Ruang magma besar
  2. Batuan dasar
  3. Saluran (paip)
  4. Dasar
  5. Sil
  6. Daik
  7. Lapisan abu yang dikeluarkan oleh gunung berapi
  8. Rusuk
  9. Lapisan lava yang dipancarkan oleh gunung berapi
  10. Leher
  11. Kerucut parasit
  12. Aliran lava
  13. Lohong
  14. Kawah
  15. Kepulan abu

Gunung berapi adalah tempat di mana magma mencapai permukaan bumi. Jenis gunung berapi bergantung pada lokasi letusan dan konsistensi magma.

Penerobosan[sunting | sunting sumber]

Jenis terobosan:

Ini terbentuk di mana magma mendorong antara batu yang ada, pencerobohan dapat berupa batolit, daik, sil dan penerobosan berlapis.

Gempa bumi[sunting | sunting sumber]

Gempa bumi umumnya dikaitkan dengan aktiviti tektonik plat, tetapi beberapa gempa bumi dihasilkan sebagai akibat dari aktiviti gunung berapi[2] (walaupun itu sendiri akhirnya didorong oleh daya yang sama)

Lohong hidrotermal[sunting | sunting sumber]

Ini terbentuk di mana air berinteraksi dengan gunung berapi.[3] Ini termasuk geiser, fumarol, air panas dan periuk lumpur, semua itu sering digunakan sebagai sumber tenaga geotermal.

Musim sejuk gunung berapi[sunting | sunting sumber]

Jumlah gas dan abu yang dikeluarkan oleh letusan gunung berapi memberi kesan yang besar terhadap iklim Bumi. Letusan besar berkorelasi dengan baik dengan beberapa peristiwa perubahan iklim yang ketara.[4]

Membentuk batuan[sunting | sunting sumber]

Apabila magma menyejukkan ia menguat dan membentuk batu. Jenis batuan yang terbentuk bergantung pada komposisi kimia magma dan seberapa cepat penyejukannya. Magma yang sampai ke permukaan menjadi lava menyejuk dengan cepat, menghasilkan batu dengan kristal kecil seperti basalt . Sebilangan magma ini boleh menyejuk dengan sangat cepat dan akan membentuk gelas gunung berapi (batu tanpa kristal) seperti obsidian. Magma yang terperangkap di bawah tanah dalam penerobosan tipis menjadi lebih sejuk daripada magma yang terdedah dan menghasilkan batu dengan kristal bersaiz sederhana. Magma yang masih terperangkap dalam jumlah besar di bawah tanah menyejuk dengan perlahan sehingga menghasilkan batu dengan kristal yang lebih besar, seperti granit dan gabro.

Batuan yang ada yang bersentuhan dengan magma boleh dicairkan dan diasimilasikan ke dalam magma. Batu-batu lain yang bersebelahan dengan magma boleh diubah oleh metamorfisme kontak atau metasomatisme kerana ia dipengaruhi oleh haba dan cecair hidroterma keluar atau beredar secara luaran.

Volkanisme pada jasad lain[sunting | sunting sumber]

Volkanisme tidak hanya terbatas pada Bumi, tetapi dianggap terdapat di mana-mana badan yang mempunyai kerak padat dan mantel cecair. Bukti volkanisme masih boleh dijumpai di mana-mana jasad yang pernah mengalami volkanisme pada suatu ketika dalam sejarahnya. Gunung berapi memang telah diperhatikan dengan jelas pada jasad-jasad lain di Sistem Suria – di beberapa, seperti Marikh, dalam bentuk gunung yang merupakan gunung berapi lama (terutamanya Olympus Mons), tetapi letusan berterusan di Io telah diperhatikan. Dapat dijangka bahawa volkanisme ada di planet dan bulan jenis ini dalam sistem planet lain juga. Pada tahun 2014, saintis menemui 70 aliran lava yang terbentuk di Bulan dalam 100 juta tahun terakhir.[5]

Struktur dalaman planet dalaman.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Cooling Planets: Some Background: What is volcanism?" (PDF). The Lunar and Planetary Institute, Department of Education and Public Outreach. 2006. m/s. 4. Diarkibkan (PDF) daripada yang asal pada 2013-08-01. Dicapai pada 2012-10-14.
  2. ^ Watson, John; Watson, Kathie (January 7, 1998). "Volcanoes and Earthquakes". United States Geological Survey. Diarkibkan daripada yang asal pada March 26, 2009. Dicapai pada May 9, 2009.
  3. ^ Nemzer, J. "Geothermal heating and cooling". Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-11-01. Dicapai pada 2012-11-03.
  4. ^ Robock, Alan (2000). "Volcanic eruptions and climate". Reviews of geophysics 38 (2): 191-219. doi:10.1029/1998RG000054
  5. ^ "Recent volcanic eruptions on the moon". sciencemag.org. 12 October 2014. Dicapai pada 6 May 2018.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]