Volkseigener Betrieb

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Jejak VEB Autoreparaturwerk Dresden

Perusahaan Awam (Jerman: Volkseigener Betrieb; singkatan VEB) merupakan bentuk perundangan utama perindustrian di Jerman Timur. Mereka semua dimiliki secara awam dan dibentuk selepas nasionalisasi massa antara 1945 dan awal 1960-an, dan penyerahan semula pada tahun 1954 daripada 33 perusahaan yang sebelum ini diambil oleh Kesatuan Soviet sebagai ganti rugi.

Pengarah Urusan VEB dipanggil pengurus loji atau kerja (Jerman: Werkleiter, Werkdirektor atau Betriebsdirektor). Dia dibantu oleh setiausaha pertama organisasi parti kilang (Betriebsparteiorganisation) SED, dan pengerusi kesatuan sekerja kilang (Betriebsgewerkschaftsleitung). Bawahan kepada mereka adalah peranan seperti "Ketua Akauntan" dan "Pengarah Teknikal".

VEB pada mulanya secara vertikal diintegrasikan ke dalam unit yang dipanggil Persatuan Perusahaan Milik Umum (Vereinigung Volkseigener Betriebe, VVBs). VVB wujud di kebanyakan industri utama, untuk menyatukan pengeluaran dan mengurangkan sisa. Mereka semua telah digantikan oleh 1979 dengan VEB Kombinate, atau VEB Group, yang mengintegrasikan VEB lebih jauh daripada VVB pentadbiran yang sebahagian besarnya. Di bawah sistem ini, istilah 'Kombinat' sering dijatuhkan dan istilah "VEB" biasanya menyiratkan kumpulan dan bukannya kilang individu. Organisasi semua perusahaan negeri adalah tanggungjawab Suruhanjaya Perancang Negeri.

VEB sering mempunyai pasukan sukan syarikat, dan memainkan peranan penting dalam mempromosikan sukan.

Pada 1989, VEB menggunakan 79.9% tenaga kerja Jerman Timur. Selepas penyatuan semula Jerman dan pengenalan ekonomi pasaran pada tahun 1990, pemilikan sekitar 8,000 perusahaan milik awam telah diluluskan kepada Treuhand, agensi amanah yang menyelia penswastaan milik negara GDR.

Nama kehormatan sering ditambah kepada nama sebenar firma, contohnya, VEB Kombinat Chemische Werke "Walter Ulbricht" Leuna. Ini adalah insentif emosi sosialis ke arah pemenuhan dan overfulfillment kuota pengeluaran. Banyak orang Jerman, sebagai bentuk protes ringan terhadap nasionalisasi perniagaan swasta, dikenali sebagai Vhems Vhem ehemaliger Betrieb, yang diterjemahkan kepada "perniagaan lama Daddy".[1]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Pilleul-Arp, Agnès (2005). "„VEB-GmbH": „Vatis ehemaliger Betrieb — geklaut mit besonderer Höflichkeit". Klein- und Mittelunternehmer in der DDR: Lebensläufe zwischen 1949 und 1990 im Vergleich" ["Father's old business - very politely stolen". Small and mid-sized entrepreneurs in East Germany: comparative life stories from 1949 until 1990]. Historical Social Research (dalam bahasa German). Köln, Germany: GESIS - Leibniz-Institute for the Social Sciences, Center for Historical Social Research. 30: 160–180. JSTOR 20762038.CS1 maint: unrecognized language (link)