Wikipedia:Wikipedia bukanlah

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Wikipedia:BUKANIKLAN)

Wikipedia merupakan satu ensiklopedia dalam talian, dan disebabkan ia boleh disunting oleh sesiapa pun, ia boleh juga dianggap sebagai satu komuniti dalam talian. Oleh itu, perlu dijelaskan di sini beberapakan perkara yang bukan merupakan Wikipedia.

Ensiklopedia Wikipedia bukanlah segalanya[sunting sumber]

Maklumat tidak boleh dimasukkan dalam ensiklopedia ini semata-mata kerana ia benar atau berguna. Artikel Wikipedia tidak boleh menjadi penjelasan lengkap tentang semua butiran yang mungkin, tetapi sebuah ringkasan pengetahuan yang diterima mengenai subjeknya.[1] Kenyataan yang boleh dibuktikan dan diperolehi hendaklah dirawat dengan berat yang seimbang. Walaupun terdapat perdebatan tentang kebaikan ensiklopedia dari beberapa kelas penyertaan, pernyataan dibawah adalah contoh yang baik dari Wikipedia bukanlah. Contoh di bawah setiap bahagian tidak bertujuan untuk menjadi panduan lengkap.

Sebuah ensiklopedia bercetak[sunting sumber]

Ini bermakna rencana-rencana di dalam Wikipedia boleh memasukkan gambar-gambar dan pautan-pautan yang berkenaan. Ia tidak terhad kepada stail dan panjang rencana bercetak.

Sebuah kamus[sunting sumber]

Cubalah membuat rencana yang agak mendalam, bukan sekadar memberi erti atau sinonim sahaja. Masukan kamus sepatutnya dimasukkan ke projek Wiktionary.

Definisi ialah kenyatan ringkas dan padat yang menjelaskan maksud sesuatu konsep. Pada lazimnya, definisi diwujudkan dalam bentuk ayat penyata seperti dibawa:

Pemikiran magis ialah satu bentuk pemikiran yang sentiasa mengkaitkan peristiwa yang berlaku dengan kuasa ghaib.

Penulisan rencana wikipedia sebaik-baiknya dimulakan dengan pernyataan definisi. Ini adalah kerana sebagai sebuah ensiklopedia, wikipedia cenderung kepada gaya penulisan yang ekonomik, yakni ringkas dan padat. Tetapi, rencana Wikipedia adalah tidak sempurna sekirannya definisi tidak disertai dengan penjelasan. Ini adalah kerana definisi yang diwujudkan untuk sesuatu konsep mungkin terlalu abstrak yang sukar difahami oleh pembaca. Dengan itu, demi pemahaman pembaca yang lebih baik, definisi sebaik-baiknya disertai dengan penjelasan.

Terdapat pelbagi cara untuk menjelaskan sesuatu konsep. Cara yang paling baik ialah menerusi pemberian contoh yang konkrit. Contohnya:

Pemikiran magis ialah satu bentuk pemikiran yang sentiasa mengkaitkan peristiwa yang berlaku dengan kuasa ghaib. Contohnya, seorang peniaga dikatakan berfikiran magis apabila beliau berkeyakinan bahawa kegagalan bisnesnya adalah disebabkan oleh perbuatan hantu.

Salah satu alasan bagi "definisi harus disertai dengan penjelasan" adalah supaya wikipedia berbeza dengan kamus. Kamus adalah karya yang memasukkan makna perkataan, dan tidak lebih daripada itu. Tetapi wikipedia merupakan ensiklopedia yang bisa memberikan maklumat yang lebih bersamping maksud sesuatu konsep.

Tempat bersosial[sunting sumber]

Wikipedia ialah ensiklopedia umum, dan bukan merupakan:

  1. Tempat untuk berdakwah. Kami di Wikipedia sangat menghormati kebebasan untuk beragama dan beribadah. Jadi, anda mesti menghormati kebebasan orang lain untuk menganut kepercayaannya. Jika anda ingin menulis sebuah rencana yang berkaitan dengan unsur-unsur keagamaan, cubalah bersikap berkecuali. Jangan terlalu mengagung-agungkan agama sendiri dan jangan menghentam atau mencaci agama lain.
  2. Satu forum politik. Kami di Wikipedia menjunjung tinggi hak kebebasan untuk bersuara, tetapi sebuah ensiklopedia harus bersifat neutral dan informatif, serta bukan bersifat pujukan.
  3. Sebuah bilik sembang (chatroom). Wikipedia bukan tempat untuk bersembang atau chatting, halaman perbualan bukan disediakan untuk itu. Tujuannya untuk perbincangan perkara-perkara yang perlu atau bersangkut-paut dengan hal ehwal Wikipedia.
  4. Sebuah papan buletin untuk meletakkan mesej. Cubalah menulis rencana-rencana yang berguna dan janganlah menulis mesej-mesej yang merosakkan. Jika ingin mencuba-cuba, gunakan kotak pasir.
  5. Tempat meletakkan karangan peribadi. Wikipedia bukan merupakan jalan menyatakan pandangan anda terhadap sesuatu perkara, dan bukan juga tempat untuk menerbitkan hasil asli penyelidikan anda. Ia merupakan tempat untuk mengumpul maklumat dan fakta yang telah diketahui oleh manusia.
  6. Tempat meletakkan iklan. Janganlah meletakkan iklan sebuah produk di Wikipedia. Pengguna diperboleh menaruh pautan di halaman yang memperkatakan produk tersebut, tetapi janganlah berlebihan. Bersikap berkecualilah dan jangan mencaci produk lain. Sila ingat bahawa Wikipedia tidak menyokong mana-mana produk atau syarikat.
  7. Tempat menulis halaman peminat (fan page). Wikipedia ialah sebuah ensiklopedia serius, jadi hindarilah daripada menulis rencana yang memuji-muji idola kegemaran anda, terutamanya artis-artis ternama.

Portal web peribadi[sunting sumber]

Wikipedia tidak menyediakan tempat untuk:

  1. Membuat laman web peribadi. Ahli Wikipedia mempunyai laman pengguna sendiri. Tetapi ia hanya untuk pengenalan ringkas dan maklumat yang berkenaan Wikipedia, bukan biografi penuh anda.
  2. Menyimpan data peribadi. Perkakasan Wikipedia terbatas jumlahnya, jadi seelok-eloknya sumber-sumber yang tersedia hendaklah dijaga sebaik mungkin. Cuma muat naik fail-fail yang berkenaan sahaja di Wikimedia Commons. Fail-fail lain akan dihapuskan.

Manual, buku panduan, buku teks, atau jurnal ilmiah[sunting sumber]

Sampul buku antik: Tested Crisco Recipes
Ini buku resepi masakan! (Tetapi Wikipedia bukanlah sebuah buku resepi.)

Wikipedia ialah ensiklopedia, dan bukan merupakan:

  1. Buku resepi masakan. Misalnya jika anda ingin menulis tentang nasi lemak, tulis mengenai asal-usulnya, apa ada di dalamnya dan jenis-jenis nasi lemak, tetapi janganlah memberi resepinya. Resepi lebih layak untuk masuk Wikibuku.
  2. Panduan pelancongan. Contohnya rencana mengenai Pelancongan di Kuala Lumpur patut bercerita mengenai Pasar Seni atau Tugu Negara, dan bukannya nombor telefon hotel kegemaran anda atau harga milo ais di Bangsar. Wikipedia juga bukan tempat iklan hotel-hotel ternama atau bagus untuk menetap semalaman. Semua ini layak dibubuh dalam WikiVoyage.
  3. Portal berita. Wikipedia merupakan sebuah ensiklopedia, jadi hindarilah daripada menyajikan berita-berita semasa yang terlalu banyak. Berita sebegitu boleh dipertimbangkan untuk dimasukkan ke Wikinews. Cuma berita utama yang boleh dijadikan ensiklopedia boleh dimasukkan. Lihat Hal Semasa untuk contoh.
  4. Biografi orang. Biografi boleh ditulis, tetapi cuma untuk orang-orang yang betul-betul penting dan terkenal sahaja.
  5. FAQ. Rencana Wikipedia tidak boleh menyenaraikan soalan lazim (FAQ). Sebaliknya, format maklumat sebagai prosa yang neutral dalam rencana yang sesuai.
  6. Buku teks dan teks beranotasi. Wikipedia adalah rujukan ensiklopedik, bukan buku teks. Tujuan Wikipedia adalah untuk mengemukakan fakta, bukan untuk mengajar perkara pokok. Tidak sesuai untuk membuat atau mengedit artikel yang dibaca sebagai buku teks, dengan soalan utama dan penyelesaian masalah sistematik sebagai contoh. Ini termasuk dalam projek saudara kami, seperti Wikibooks, Wikisource, dan Wikiversity. Beberapa jenis contoh, khususnya yang dimaksudkan untuk memberi tahu dan bukan untuk memberi petunjuk, adalah sesuai untuk dimasukkan dalam rencana Wikipedia.
  7. Bahasa akademik. Teks harus ditulis untuk pembaca sehari-hari, bukan hanya untuk akademik. Tajuk artikel harus dicerminkan penggunaan biasa, bukan istilah akademik, seboleh-bolehnya. Bahasa akademik dalam teks harus dijelaskan dalam istilah awam. Jika tetap ingin untuk menggunakan istilah akademik, Anda dapat memanfaatkan makalah yang ada di Wikiversiti.


Satu koleksi maklumat yang sewenang-wenang[sunting sumber]

Untuk memberikan nilai ensiklopedia, data harus dimasukkan dalam konteks dengan penjelasan yang dirujuk kepada sumber bebas. Seperti yang dijelaskan dalam § Ensiklopedia Wikipedia bukanlah segalanya diatas, semata-mata menjadi benar, atau bahkan disahkan, tidak secara automatik membuat sesuatu yang sesuai untuk kemasukan dalam ensiklopedia. Artikel Wikipedia tidak seharusnya:

  1. Penerangan ringkas mengenai karya. Wikipedia merawat karya kerja (termasuk, contohnya, karya seni atau fiksyen, permainan video, dokumentari, buku penyelidikan atau kertas, dan teks agama) dengan cara ensiklopedia, membincangkan pembangunan, reka bentuk, penerimaan, dan pengaruh kerja sebagai tambahan kepada ringkasan ringkasan kerja-kerja tersebut. Untuk maklumat lanjut mengenai ringkasan, lihat :en:Wikipedia:Manual of Style/Writing about fiction § Contextual presentation (Inggeris).
  2. Pangkalan data lirik. Artikel tentang lagu harus memberi maklumat mengenai pengarang, tarikh penerbitan, kesan sosial, dan sebagainya. Sebutharga dari lagu harus disimpan pada panjang yang munasabah berbanding dengan sisa artikel, dan digunakan untuk memfasilitasi perbincangan, atau untuk menggambarkan gaya; teks penuh boleh diletakkan di Wikisource dan dipautkan daripada artikel. Sebahagian besar lirik lagu yang diterbitkan selepas tahun 1922 dilindungi oleh hakcipta; apa-apa sebut harga mereka mesti dinyatakan dengan minimum, dan digunakan untuk ulasan langsung atau untuk menggambarkan beberapa aspek gaya. Jangan sekali-kali mengaitkan lirik lagu-lagu berhak cipta kecuali laman web yang dihubungkan dengan jelas mempunyai hak untuk mengedarkan karya tersebut. Lihat Wikipedia:Jangan masukkan salinan sumber asli untuk perbincangan penuh mengenai bahagian ini.
  3. Senarai statistik yang berlebihan yang tidak dapat dijelaskan. Statistik yang kurang konteks atau penjelasan dapat mengurangkan kebolehbacaan dan mungkin mengelirukan; Sehubungan itu, statistik harus diletakkan di dalam jadual untuk meningkatkan pembacaan, dan artikel dengan statistik harus memasukkan teks penjelasan menyediakan konteks. Di mana statistik begitu panjang untuk menghalang kebolehbacaan artikel, statistik boleh dipisahkan ke dalam artikel berasingan dan diringkaskan (Inggeris) dalam rencana utama. Wikipedia:Kelayakan#Senarai berdiri sendiri menawarkan panduan lebih lanjut mengenai jenis senarai yang boleh diterima, dan Wikipedia:Senarai berdiri sendiri#Kriteria pemilihan (Inggeris) menawarkan bimbingan mengenai penyertaan apa yang perlu dimasukkan.
  4. Log janggal kemas kini perisian. Menggunakan sumber pihak ketiga yang diyakini (bukan diterbitkan sendiri atau rasmi) dalam artikel yang mengendalikan kemas kini perisian untuk menggambarkan versi yang disenaraikan atau dibincangkan dalam artikel. Pengertian umum mesti digunakan berkenaan dengan tahap perincian yang perlu dimasukkan.

Wikipedia tidak ditapis[sunting sumber]

Wikipedia mungkin mengandungi kandungan yang beberapa pembaca menganggap tidak menyenangkan atau menyinggung perasaan‍—‌bahkan lebih daripada itu. Mencuba untuk memastikan bahawa artikel dan imej akan diterima oleh semua pembaca, atau mematuhi norma umum atau norma agama, tidak sesuai dengan maksud ensiklopedia.

Kandungan sedemikian akan dialih keluar jika ia dinilai melanggar dasar Wikipedia (terutama yang ada pada biografi orang hidup dan pandangan berkecuali) atau undang-undang Amerika Syarikat (di mana Wikipedia dihoskan). Walau bagaimanapun, kerana kebanyakan suntingan dipaparkan dengan serta-merta, bahan yang tidak sesuai mungkin dapat dilihat oleh pembaca, untuk suatu masa, sebelum dikesan dan dialih keluar.

Sesetengah artikel mungkin termasuk imej, teks, atau pautan yang berkaitan dengan topik itu tetapi beberapa orang mendapati tidak menyenangkan. Perbincangan kandungan yang berpotensi tidak menyenangkan biasanya tidak memberi tumpuan terhadap potensi serangannya tetapi sama ada ia imej, teks, atau pautan yang sesuai. Selain itu, "menjadi tidak menyenangkan" pada amnya adalah alasan yang tidak mencukupi untuk penyingkiran kandungan. Garis panduan bahan Wikipedia:Bahan menyinggung dapat membantu menilai tindakan yang sesuai untuk mengambil dalam hal kandungan yang mungkin dianggap menyinggung.

Sesetengah peraturan atau tradisi organisasi memanggil kerahsiaan mengenai maklumat tertentu tentang mereka. Sekatan tersebut tidak terpakai kepada Wikipedia, kerana Wikipedia bukanlah anggota organisasi tersebut; Oleh itu, Wikipedia tidak akan menghapus maklumat seperti itu dari artikel jika ia sebaliknya berensiklopedia.

Komuniti Wikipedia bukanlah[sunting sumber]

Tempat bergaduh[sunting sumber]

Jika anda tidak setuju dengan sesuatu rencana, ubahlah ia. Tetapi jika suntingan anda dipadamkan, janganlah cepat marah. Lihat etika Wikipedia (Wikiquette) untuk adab-adab di Wikipedia. Berbincanglah dan carilah jalan penyelesaian dengan baik.

Lihat juga[sunting sumber]

  1. ^ Lihat :en:Wikipedia:Requests for arbitration/Rex071404 § Final decision, yang mencadangkan prinsip serupa pada bulan November 2004.