Wikipedia:Penyelia antara muka

Laman dilindungi
Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Wikipedia:PLIERS)

Penyelia antara muka (pentadbir-muka) merupakan pengguna yang boleh mengedit semua laman Cascading Style Sheets (CSS), JavaScript (JS), dan Javascript Object Notation (JSON)[1] dan halaman dalam ruang nama MediaWiki. Mereka adalah satu-satunya kumpulan pengguna tempatan dengan keupayaan untuk mengedit mana-mana halaman CSS/JS.[2][3] Halaman-halaman ini dilaksanakan oleh penyemak imbas penyunting wiki dan pembaca sebagai kod, yang boleh digunakan untuk mengubah cara kandungan digubah, mengubah tingkah laku halaman, atau bahkan membuat alatan kompleks (Inggeris) untuk membantu penyuntingan.

Keupayaan untuk mengedit CSS / JS yang dilaksanakan dalam pelayar pengguna lain adalah sangat berkuasa dan sangat berbahaya di tangan pengguna yang berniat jahat; pentadbir antara muka seharusnya pengguna yang sangat dipercayai, mempunyai sekurang-kurangnya pemahaman asas tentang CSS dan JS, menyedari jangkaan privasi wiki Wikimedia, dan mempunyai pemahaman yang baik tentang bagaimana untuk memastikan akaun mereka (memilih kata laluan yang kuat dan unik, mengelakkan jangkitan malware, dan lebih baik menggunakan pengesahan dua faktor). Pejabat WMF memerlukan semua penyelia antara muka untuk digunakan pengesahan dua faktor.[4]

Kini terdapat 2 penyelia antara muka. Sekiranya anda memerlukan bantuan daripada pentadbir antara muka, anda boleh membuat permintaan di Papan kenyataan pentadbir antara muka (Inggeris) di Wikipedia Bahasa Inggeris kerana disitu lebih aktif dan arif dan penyelia antara muka WBM akan hanya sunting kopi sahaja kod pada WBInggeris buat masa ini. Perhatikan ada kumpulan global yang sama, yang boleh menggunakan akses mereka tertakluk kepada dasar hak global (Inggeris).

Nota

  1. ^ Halaman antara web, seperti MediaWiki:Common.js atau MediaWiki:Vector.css, atau halaman alat yang disenaraikan di Special:Gadgets, dan sublaman pengguna lain
  2. ^ Mana-mana penyelia boleh mengedit halaman lain dalam ruang nama MediaWiki dan semua halaman JSON.
  3. ^ Semua pengguna berdaftar boleh mengedit halaman js/css/json peribadi mereka sendiri seperti yang digunakan oleh Wikipedia:Skrip pengguna (Inggeris).
  4. ^ Keperluan WMF 2FA seperti yang diterbitkan pada metawiki.