Wikipedia:Pautan luar

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Pautan luar ialah pautan yang mengaitkan laman Wikipedia dengan laman di luar Wikipedia. Ingatlah bahawa pautan dalam lebih disukai daripada pautan luar. Walau bagaimanapun, pautan luar boleh diletakkan di dalam rencana supaya para pengguna boleh mendapat bahan rujukan tambahan.

Perkara penting untuk diingat

  1. Garis panduan ini tidak berhubung dengan petikan sebaris atau rujukan umum, which should appear dalam bahagian "Rujukan" atau "Nota". Ini secara khusus termasuk pautan e-dagang dan jualan perdagangan yang lain, yang dilarang dalam Pautan luar tetapi dibenarkan dalam petika dinotakakikan.[1]
  2. Dengan pengecualian yang jarang, pautan luar tidak digunakan dalam badan rencana.[2] Sebagai ganti, termasuk pautan luar yang sesuai dalam bahagian "Pautan luar" di hujung rencana, dan dalam kedudukan sesuai dalam kotak maklumat, jika berkaitan.
  3. Pautan dalam bahagian "Pautan luar" patut dikekalkan minimum. Kekurangan pautan luar atau bilangan kecil pautan luar bukan sebab untuk tambah pautan luar.
  4. Dalam bahagian "Pautan luar", cuba elakkan pisahkan pautan ke pelbagai laman dalam laman web yang sama; sebagai ganti, cuba cari laman pautan yang berpatutan dalam laman berkenaan.
  5. Garis panduan ini tidak berhubung dengan pautan ke rencana Wikipedia bukan berbahasa Melayu; ini muncul di batang sisi secara lalai, dan disumberkan dari Wikidata atau boleh ditambah ke wikiteks laman selepas Pautan luar.

Cara meletak pautan luar

Terdapat dua cara untuk meletak pautan luar, iaitu:

  • Tanpa Penjelasan
  • Dengan Penjelasan

Tanpa penjelasan

Pautan luar tanpa penjelasan diletakkan didalam rencana dengan cara berikut:

*http://encarta.msn.com/

yang akan menghasilkan:

Cara meletak pautan luar ini adalah tidak digalakkan kerana pembaca tidak tahu apakah isi kandungan laman itu.

Dengan penjelasan

Cara meletak pautan luar dengan penjelasan adalah seperti berikut:

*[http://encarta.msn.com/ Ensiklopedia Encarta]

yang akan menghasilkan:

Cara ini adalah lebih digalakkan kerana pembaca boleh buat tahu apakah pautannya sebelum masuk ke dalam pautan berkenaan.

  1. ^ Walaupun seperti dinyatakan laman ini amnya tidak berhubung dengan petikan rencana, sekatan ke atas memautkan ke pelanggaran hak cipta sesuatu pengecualian, berhubung kepada semua pautan, termasuk yang dalam petikan.
  2. ^ Pautan ke Wikikamus dan Wikisumber kadangkala berguna. Pengecualian yang lain termasuk penggunaan templat seperti {{external media}}, yang digunakan hanya media kegunaan tidak bebas dan tidak wajar tidak dapat dimuat naik ke Wikipedia.