Wadjah Seorang Laki-Laki

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Wadjah Seorang Laki-laki
PengarahTeguh Karya
PenulisTeguh Karya
Dihasilkan olehTurino Djunaidy
DibintangiSlamet Rahardjo
WD Mochtar
Tuti Indra Malaon
N. Riantiarno
Laila Sari
SinematografiTantra Suryadi
Disunting olehTantra Suryadi
Muzik olehIdris Sardi
Syarikat
penerbitan
Sarinande Films
Tarikh tayangan
  • 1971 (1971)
Masa tayangan
110 minit
NegaraIndonesia
BahasaIndonesia

Wadjah Seorang Laki-Laki (Ejaan yang Disempurnakan: Wajah Seorang Laki-Laki) ialah sebuah filem Indonesia 1971 arahan Teguh Karya. Ia merupakan filem pertama arahannya.

Plot[sunting | sunting sumber]

Pada abad ke-19 Batavia (zaman moden Jakarta) seorang pemuda, Amallo (Slamet Rahardjo), bangkit melawan bapanya, Umbu Kapitan (WD Mochtar), setelah kekalahan dan kekecewaan ayahnya menyebabkan kematian ibunya. Ini dicetuskan oleh pernikahan berikutnya ayah kepada seorang wanita bangsa campuran. Amallo bermula mencuri kuda dari bapanya dan penyeludupan senjata yang digunakan untuk melawan Syarikat Hindia Timur Belanda, yang mana bapanya bekerja.

Ketika Amallo berjuang dengan Syarikat, dia mendapati dirinya semakin matang. Dia juga menjadi kekasih beberapa wanita cantik, termasuk seorang perempuan simpanan Belanda, seorang penari cokek, dan seorang wanita (Tuti Indra Malaon) yang memiliki sebuah kedai di kampungnya. Bagaimanapun, dia dikhianati oleh rakannya, Runtu (N. Riantiarno). Setelah ditangkap oleh Belanda dan kemudian dibebaskan, dia terus mencuri kuda. Bagaimanapun, apabila ditangkap lagi, dia ditembak mati oleh bapanya, yang tidak menyangka bahawa pencuri kuda adalah anaknya sendiri.

Penerbitan[sunting | sunting sumber]

Teguh Karya mengarahkan Wadjah Seorang Laki-laki;ia adalah filem pertamanya. Beliau juga menulis lakonlayar.[1] Sebelum ini, beliau telah berlakon dalam beberapa filem, telah menjadi ahli sinematografi untuk filem Wim Umboh Sembilan (1967), dan mengarahkan beberapa siri.[2]

Karya melibatkan ramai pelakon dari kumpulan teaternya, Teater Popular. Pada masa itu beberapa pelakon teater bekerja dalam filem Indonesia.[1] Rahardjo, yang merupakan ahli Teater Populer, membuat kemunc filemnya sebagai Amallo; Karya kemudiannya ingat bahawa lakonannya dalam filem itu sengit.[3] Penyanyi Laila Sari menerima peranan kecil sebagai salah satu kepentingan cinta Rahardjo. Dalam penggambaran adegan seks di antara keduanya, mereka menggunakan bantal untuk memisahkan mayat mereka.[4]

Gaya[sunting | sunting sumber]

Gaya pemfileman ''Wadjah Seorang Laki-laki'' dipengaruhi oleh karya Karya di teater. Kajian filem dalam majalah ''Tempo'' mencatat bahawa ini menunjukkan penggunaan dialog pendek dan penggunaan minimal tembakan panjang.[1]

Keluaran dan sambutan[sunting | sunting sumber]

Wadjah Seorang Laki-laki telah dikeluarkan pada tahun 1971. Ini adalah kegagalan komersial, yang mengakibatkan pengkritik menulis bahawa penerbit harus mendekati Karya jika mereka mahukan filem gagal. Selepas itu, Karya membelanjakan lebih dari satu tahun membaca kritikan dan memeriksa filem untuk kekurangan.[5] Filem beliau seterusnya, Cinta Pertama (1973), memenangi lima Anugerah Citra di Festival Filem Indonesia 1973 dan merupakan kejayaan komersial.[6] Rahardjo mendapati dirinya menjadi lebih jauh dalam peranannya, untuk mengelakkan kritikan yang diterimanya dalam Wadjah Seorang Laki-laki.[7]

Kebanyakan ulasan kontemporari sangat negatif.[2] Kajian Tempo mendakwa filem itu, termasuk pukulan, dan tulisannya; pengulas menyatakan bahawa filem itu tidak memperlihatkan perpaduan yang sama yang dilakukan oleh stesen televisyen Teater Populer, dan kadang-kadang berlaku dengan tidak mengejutkan. Tetapi pengulas yang sama mendapati ia menyeronokkan untuk ditonton.[1]

Tinjauan kemudian lebih positif. Dalam penulisan tahun 1999 dalam kaji selidik Cinemaya Journal of Asia, pengarah Marselli Sumarno dan Nan Achnas menggambarkan Wadjah Seorang Laki-laki sebagai salah satu daripada sepuluh filem terbaik Indonesia sepanjang zaman. Karya kemudian dilaporkan sebagai salah satu karya kegemarannya.[8]

Wadjah Seorang Laki-laki telah dilesenkan di peringkat antarabangsa ke Between Three Worlds Video. Filem ini telah disiarkan dengan sarikata bahasa Inggeris oleh syarikat Australia SBS Television di bawah tajuk Ballad of a Young Man.[8]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Nota kaki
Bibliografi
  • Irwansyah, Ade (23 April 2010). "25 film Indonesia Terbaik Sepanjang Masa". Tabloid Bintang. Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-04-27. Dicapai pada 19 August 2011. Cite has empty unknown parameter: |trans_title= (bantuan)
  • Mardiyati, Ade (23 July 2010). "A Flower in The Eve of Her Bloom". Jakarta Globe. Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-02-05. Dicapai pada 5 February 2012.
  • "Slamet Raharjo". Encyclopedia of Jakarta. Jakarta: Jakarta City Government. Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-02-04. Dicapai pada 4 February 2012.
  • "Teguh dan apik dalam karyanya". Tempo. 11 June 1983. Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-04-27. Dicapai pada 27 April 2012. Unknown parameter |trans_title= ignored (bantuan)
  • "Teguh dan karyanya". Tempo. 13 May 1972. Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-04-27. Dicapai pada 27 April 2012. Unknown parameter |trans_title= ignored (bantuan)
  • "Wadjah Seorang Laki-laki – Ballad of a Young Man". Monash University. 3 August 2007. Diarkibkan daripada yang asal pada 8 September 2008. Dicapai pada 27 April 2012.
  • "Wajah Teguh Karya dalam Film Pertamanya". Kompas. 20 September 1996. Cite has empty unknown parameter: |trans_title= (bantuan)
  • "Wajah Dua Orang Laki-Laki". Tempo. 10 May 1975. Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-02-04. Dicapai pada 4 February 2012. Cite has empty unknown parameter: |trans_title= (bantuan)

Pautan luar[sunting | sunting sumber]