Wahid Omar

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Prof. Datuk Ir. Dr. Wahid bin Omar Profesor Kejuruteraan Struktur Bsc. (Civ. Eng.), MSc (Bridge Eng.) (Survey), PhD (Struc. Eng) (Birmingham), MIEM, MCSM, MACF, PEng

Biografi Ringkas Wahid Omar merupakan Profesor dalam Kejuruteraan Struktur dan Naib Canselor keenam Universiti Teknologi Malaysia. Beliau memperolehi PhD (Kejuruteraan Struktur) dari University of Birmingham, MSc (Jambatan Kejuruteraan) dari University of Surrey, dan BSc (Kejuruteraan Awam) dari University of Strathclyde, United Kingdom. Sebelum pelantikan beliau, beliau merupakan Timbalan Naib Canselor (Pembangunan) (2011 2013-) dan Pengarah, Pejabat Aset dan Pembangunan (2008 2011-) yang memainkan peranan penting dalam menguruskan projek-projek pembangunan utama universiti.

Beliau adalah seorang Jurutera Profesional Berdaftar dengan Lembaga Jurutera Malaysia dan memegang keahlian dalam pelbagai badan profesional seperti Forum Asia Konkrit, yang American Concrete Institute (KL Chapter) dan Institut Jurutera Malaysia. Kepakaran beliau termasuk penilaian struktur, diperkukuhkan dan konkrit pra-tertekan, dengan usaha penyelidikan terbarunya menjadi suatu penyiasatan ke atas teknik-teknik inovatif dalam meningkatkan kemuluran konkrit berkekuatan tinggi. Kepentingan terbesar beliau terletak dalam pengurusan projek dan kemampanan, dan amat komited kepada wawasan beliau dalam mengubah ke dalam kampus UTM yang mampan.