Wan Daud bin Wan Ismail al-Fatani

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Tok Syeikh

Daud Khatib
Kelahiran
Daud bin Ismail

1860
Pattani, Thailand
Meninggal dunia1936
Kota Bharu, Kelantan
DikebumikanKampung Banggol, Kota Bharu
Pendidikan
  • Hijaz, Semenanjung Arab
PekerjaanPengarang kitab, ulama

Syeikh Daud bin Ismail al-Fatani (1860-an–1936) atau lebih dikenali sebagai Syeikh Daud Khatib ialah seorang ulama Islam kelahiran Pattani.

Latar belakang[sunting | sunting sumber]

Syeikh Daud Khatib dilahirkan pada 1860. Bapanya, Ismail merupakan seorang pendakwah berasal dari Turki yang datang ke Aceh. Ibunya bernama Mariam yang berasal dari wilayah Kelantan-Patani yang merupakan saudara perempuan kepada Wan Cik binti Haji Muhammad Salih al-Fatani, ibu kepada Syeikh Ahmad bin Muhammad Zain al-Fatani, dan saudara perempuan kepada Wan Aishah binti Haji Muhammad Salih al-Fatani, isteri kepada Tok Wan Ali Kutan.

Syeikh Daud menerbitkan beberapa penerbitan di Matbaah al-Miriyyah, Mekah, yang mana beliau merupakan individu kedua yang menjadi keutamaan selepas Syeikh Ahmad al-Fatani. Beliau pulang ke semenanjung Melayu kira-kira selepas tahun 1915.

Meninggal dunia[sunting | sunting sumber]

Syeikh Daud meninggal dunia pada 13 Oktober 1936, di Kota Bharu, Kelantan, dan dikebumikan di Kampung Banggol, Kota Bharu.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  • TOKOH-TOKOH ULAMA' SEMENANJUNG MELAYU (1), Ismail Che Daud, Percetakan ZulRahim Sdn. Bhd., ISBN 983-2391-00-8

Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.