Wanita dalam agama Kristian

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Peranan wanita dalam agama Kristian berbeza-beza sejak penubuhannya. Wanita telah memainkan peranan penting dalam agama Kristian[1] terutamanya dalam perkahwinan dan dalam jawatan kementerian rasmi dalam denominasi Kristian tertentu, dan organisasi payung terjun.

Banyak peranan kepimpinan dalam gereja yang dianjurkan telah dilarang kepada wanita, tetapi majoriti gereja kini berpegang pada pandangan egalitarian (peranan lelaki dan wanita sama) mengenai peranan wanita dalam gereja. Dalam gereja Roman Katolik dan Ortodoks, hanya lelaki boleh berkhidmat sebagai imam atau penatua (uskup, presbyter dan diakon); hanya lelaki bujang berkhidmat dalam jawatan kepimpinan kanan seperti paus, patriark, dan kardinal. Wanita boleh berkhidmat sebagai biarawati dan perawan suci. Sebilangan denominasi Protestan arus perdana mula melonggarkan kekangan lama mereka untuk menahbiskan wanita menjadi pendeta (keimamatan), walaupun beberapa kumpulan besar, terutamanya Konvensyen Southern Baptist, mengetatkan kekangan mereka sebagai reaksi.[2] Kebanyakan semua gereja Karismatik dan Pentakosta adalah perintis dalam perkara ini, dan telah menerima membenarkan wanita untuk berdakwah sejak mereka ditubuhkan.[3][4]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Women and Christianity". The British Library. Dicapai pada 2021-05-20.
  2. ^ "Southern Baptist Convention > SBC Search". www.sbc.net. Dicapai pada 3 April 2018.
  3. ^ Roebuck, David G. "Loose the Women". Christian History | Learn the History of Christianity & the Church (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2021-06-22.
  4. ^ Theology (2015-06-04). "Women in the Pentecostal Movement". Fuller Studio (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2021-06-22.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]