We Can Be Heroes (filem)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
We Can Be Heroes
PengarahRobert Rodriguez
PenulisRobert Rodriguez
Dihasilkan oleh
  • Racer Rodriguez
  • Robert Rodriguez
Dibintangi
SinematografiRobert Rodriguez
Disunting olehRobert Rodriguez
Muzik olehRebel Rodriguez
Syarikat
penerbitan
Diedarkan olehNetflix
Tarikh tayangan
  • 25 Disember 2020 (2020-12-25)
Masa tayangan
97 minit
NegaraAmerika Syarikat
BahasaInggeris

We Can Be Heroes ialah sebuah filem superhero Amerika pada 2020 yang ditulis dan diarahkan oleh Robert Rodriguez. Ini ialah sekuel mandiri dari The Adventures of Sharkboy dan Lavagirl dalam 3-D pada 2005. Rodriguez juga merupakan sinematografer dan penyunting filem itu, yang dibintangi oleh Priyanka Chopra Jonas, Pedro Pascal, YaYa Gosselin, Boyd Holbrook, Adriana Barraza, Sung Kang, Taylor Dooley, dan Christian Slater. Filem ini dilancarkan pada 25 Disember 2020 di Netflix dan mendapat ulasan bercampur-campur daripada pengkritik. Sekuel sedang dalam pengembangan.

Plot[sunting | sunting sumber]

Missy Moreno berada di rumah bersama ayahnya, Marcus Moreno, ketika mereka menerima berita bahawa makhluk asing menyerang. Missy dibawa ke Markas Heroics dan ditempatkan di bilik simpanan bersama anak-anak Heroics lain, pasukan pahlawan super. Marcus, yang bersara dari Heroics, dilantik semula sebagai ahli oleh Puan Granada, ketua Program.

Missy bertemu dengan kanak-kanak lain: Wheels, yang memiliki kepintaran super; Noodles, yang boleh meregangkan badannya; Ojo, yang bisu dan hanya berkomunikasi melalui seni; A-Capella, yang menggerakkan objek dengan menyanyi; Slo-Mo, yang selalu bergerak perlahan; Pembuat Wajah, yang boleh membuat wajah apa pun; Rewind and Fast Forward, kembar yang dapat mengubah masa; Wild Card, yang mempunyai kekuatan besar tetapi tidak mempunyai kawalan ke atasnya; dan Guppy, yang mempunyai "kekuatan jerung" dan dapat membentuk air menjadi apa sahaja. Anak-anak menonton pertempuran antara alien dan Heroics di televisyen, yang berakhir dengan Heroics ditangkap. Missy menyedari bahawa lukisan Ojo memberitahu masa depan. Apabila gambar menunjukkan makhluk asing memasuki peti besi, anak-anak menetas rancangan untuk melarikan diri.

Face Maker menipu para pengawal masuk ke dalam peti besi di mana Guppy menundukkan mereka, tetapi tidak sebelum salah seorang pengawal mencetuskan penutupan kecemasan. Rewind menghantar mereka kembali pada waktunya, Wheels menghentikan pengawal dari menekan butang, dan Mie mencuri lencana keselamatan mereka. Puan Granada melihat Missy di lorong dan menutup pintu, tetapi A-Capella membuat tangga ke bumbung, memungkinkan mereka melarikan diri. Noodles menjaga kenderaan, dan budak-budak itu mengelakan diri mereka dari ditangkap.

Mereka mendarat di rumah nenek Missy, yang biasa melatih Heroics. Dia membantu anak-anak menguasai kekuatan mereka dan bekerja sebagai satu pasukan. Orang asing tiba dan Nenek menghantar anak-anak melalui terowong yang menuju ke ladang kosong sebelum dia ditangkap. Anak-anak melihat kraf makhluk asing dan menggunakannya untuk sampai ke kapal Ibu mereka. Mereka mencari di sebuah bilik dengan piramid ungu, dan melihat presiden dan Cik Granada bercakap antara satu sama lain. Kedua mendedahkan bahawa mereka adalah mata-mata asing, yang dikirim untuk mempersiapkan Bumi untuk "pengambilalihan". Anak-anak diletakkan di dalam sel. Guppy membuat replika kunci sel dari air mata anak-anak dan membuka pintu. Pertengkaran antara anak-anak dan makhluk asing berlaku dan Wild Card ditangkap dan dibawa untuk disoal siasat, sementara anak-anak lain menuju ke piramid.

Wheels meretas papan induk, tetapi Ojo mendedahkan bahawa dia dapat berbicara dan merupakan Panglima Tertinggi makhluk asing. Missy berjaya berkomunikasi dengan Wild Card di bilik kawalan; Face Maker berjaya menukar tempat dengannya. Granada menggunakan Wild Card, tetapi tidak sebelum pelindung pelindung di sekitar papan induk dinyahaktifkan. Dengan anak-anak menahan makhluk asing, Wheels dan Noodles mengeluarkan papan induk dan menukarnya dengan yang baru untuk menyahaktifkan roket makhluk asing, menggagalkan pengambilalihan mereka. Yang mengejutkan anak-anak, ibu bapa mereka muncul dari roket. Ojo mendedahkan bahawa dia dan Ms. Granada memalsukan "pengambilalihan" untuk melatih anak-anak menjadi Pahlawan baru. Anak-anak bersatu semula dengan ibu bapa mereka, dan segera bersedia untuk menyelamatkan dunia.

Watak[sunting | sunting sumber]

Pelakon Utama
Peranan Pelakon Pelakon Suara
Missy Moreno YaYa Gosselin Nur Intan Syuhadah Mohamad Mohsan
Ojo Hala Finley Anya Emily Sofea Mohd Zulkifli
Noodles Lyon Daniels Muhammad Amysar Mohd Khir
Wild Card Nathan Blair Adif Iqram Bin Azlin
Wheels Andy Walken Kamarul Eqifshah Kamarul Zahrin
A Capella Lotus Blossom Shazlayana Aleesya Shahnaz Akhtar
Slo-Mo Dylan Henry Lau Ahmad Adam Noah Mohd Zulkifli
Guppy Vivien Blair Puteri Emelda Danela Ismail
Rewind Isaiah Russell-Bailey Ashman Ariff Azman
Fast Forward Akira Akbar Ain Irdina Rosirajul Fahmi
Face Maker Andrew Diaz Mohd Hadiff Haikal Rhayme
Pelakon Lain
Peranan Pelakon Pelakon Suara
Puan Granada Priyanka Chopra Jonas Noorsha Fatimah Zainal Kamal
Anita Moreno Adriana Barazza Nirayu Zuhdi
Marcus Moreno Pedro Pascal Azran Ahmad
Miracle Guy Boyd Holbrock Hazwan Idris
Tech-No Christian Slater Rhayme Yahaya
Lava Girl Taylor Dooley Shazana Sahudin
Sharkboy JJ Dashnaw (cameo)
Blinding Fast Sung Kang (cameo)
Cik Vox Haley Reinhard Nirayu Zuhdi
Neil Amani Christopher McDonald Ahmad Farhan Danial
Crimson Legend J. Quinton Johnson (cameo)
Red Lighting Fury Brittany Perry-Russell (cameo)
Crushing Low Brenty Heilbron (cameo)

Versi Melayu[sunting | sunting sumber]

  • Studio: Iyuno Media Group
  • Pengarah Alih Suara: Suzana Ahmad
  • Penterjemah: Shaza Amalia Salleh
  • Pemadan: Muhammad Asyraf Omar
  • Jururakam: Ahmad Yuzrin Othman
  • Pengadun: Joanna Wróblewka
  • Hala Muzikal: Nurdianah Shamsuddin

Pengeluaran[sunting | sunting sumber]

Netflix mencapai Robert Rodriguez dengan mengatakan bahawa filem-filemnya selalu berjaya dalam perkhidmatan mereka dan bahawa tidak ada orang lain yang membuat jenis filem aksi keluarga yang dia buat. [1] Rodriguez menulis, mengarahkan, dan menghasilkan We Can Be Heroes melalui Troublemaker Studios miliknya. [2] Priyanka Chopra, bersama Christian Slater dan Pedro Pascal, diumumkan untuk membintangi. [3] Fotografi utama bermula pada Ogos 2019 dengan mengambil gambar di kawasam Texas. Kesan visual disediakan oleh Weta Digital.

Keluaran[sunting | sunting sumber]

Filem ini dilancarkan pada 25 Disember 2020. [4]

Sekuel[sunting | sunting sumber]

Pada Januari 2021, Netflix mengumumkan bahawa mereka merancang untuk mengembangkan sekuel.[5]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Thompson, Simon (December 23, 2020). "Robert Rodriguez Talks "We Could Be Heroes," More "Alita" and the Appeal of Pedro Pascal". Forbes. Diarkibkan daripada yang asal pada January 1, 2021. Dicapai pada January 1, 2021.
  2. ^ Wiseman, Andreas (August 21, 2019). "Priyanka Chopra Jonas To Star In Netflix Superhero Movie From 'Alita: Battle Angel' Director Robert Rodriguez". Deadline Hollywood. Diarkibkan daripada yang asal pada December 27, 2020. Dicapai pada January 22, 2020.
  3. ^ Ramos, Dino-Ray (August 21, 2019). "Christian Slater, YaYa Gosselin, Akira Akbar, Pedro Pascal And More Join Robert Rodriguez's 'We Can Be Heroes' At Netflix". Deadline Hollywood. Diarkibkan daripada yang asal pada December 27, 2020. Dicapai pada January 21, 2020.
  4. ^ Goldberg, Matt (December 4, 2020). "'We Can Be Heroes' Takes Us Back to the World of 'Sharkboy and Lavagirl'". Collider. Diarkibkan daripada yang asal pada December 27, 2020. Dicapai pada December 4, 2020.
  5. ^ White, Peter (January 4, 2021). ""Bridgerton" and "We Can Be Heroes" Join "The Midnight Sky" As Top Netflix Festive Titles, Streamer Lines Up Sequel To Robert Rodriguez Kids Film". Deadline Hollywood. Diarkibkan daripada yang asal pada January 4, 2021. Dicapai pada January 4, 2021.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]