Westler

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Westler
PengarahWieland Speck
PenulisEgbert Hörmann, Wieland Speck
DibintangiSigurd Rachman, Rainer Strecker dan Andy Lucas
Tarikh tayangan
28 Mac 1987 (Jerman Barat)
Masa tayangan
94 minit
NegaraJerman Barat
BahasaJerman

Westler merupakan filem 1985 yang dihasilkan untuk televisyen Jerman Barat. [1] Ia telah diarahkan Wieland Speck dan disiarkan menerusi ZDF. Ia telah menerima skor 44% dari Rotten Tomatoes.[2]

Sinopsis[sunting | sunting sumber]

Felix (lakonan Sigurd Rachman) yang berada di Jerman Barat telah dikunjungi oleh rakannya dari Los Angeles (lakonan Andy Lucas]]. Mereka membuat kunjungan sehari ke Berlun Timur dan bertemu dengan Thomas (lakonan Rainer Strecker).[3] Thomas dan Felix telah jatuh cinta tetapi terhalang oleh Tembok, sitausi Jerman pada ketika itu. Felix cuba menjaga hubungan mereka dengan mengunjungi Thomas dengan kerap, tetapi telah menimbulkan syak oleh pihak berkuasa Jerman Timur. Akhirnya, Thomas terbang ke Jerman Barat melalui Praque, dimana rakan Czechnya membantu dia berhubung dengan seseorang yang dapat membantu dirinya melarikan diri.

Anugerah[sunting | sunting sumber]

  • Festival Max Ophüls, Anugerah Penonton, 1985
  • Festival Filem Gay & Lesbian Antarabangsa San Francisco, Anugerah Penonton, 1986
  • Festival Filem Gay & Lesbian Antarabangsa Torino, Plat Festival, 1987

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Uricchio, Marylynn (October 14, 1989). "'Westler' is simple love story". Pittsburgh Post-Gazette. Dicapai pada December 6, 2011.
  2. ^ Rotten Tomatoes Westler (East of the Wall)
  3. ^ "New York Times Overview: Westler East of the Wall". Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-07-10. Dicapai pada 2017-05-31.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]