Whiteleys

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Koordinat: 51°30′52.6″N 0°11′18.4″W / 51.514611°N 0.188444°W / 51.514611; -0.188444

Whiteleys
LokasiBayswater, UK
Tarikh pembukaan26 Julai 1889
Tarikh penutup1 Disember 2018
PemilikKeluarga Brunei
Laman webwww.whiteleys.com
Whiteleys

Whiteleys adalah pusat membeli-belah yang besar di Bayswater, London, England, yang dibuka pada tahun 1989. Ia dibina di ruang runcit bekas gedung William Whiteley Limited, yang dibuka pada tahun 1911 sebagai kedai serbaneka yang pertama di London. Pintu utama kedai terletak di Queensway. Pada Disember 2018, ia ditutup untuk pembangunan semula.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Kedai jabatan Whiteleys asal dicipta oleh William Whiteley, yang memulakan kedai kraf di 31 Westbourne Grove pada tahun 1863.

Pada tahun 1907, William Whiteley dibunuh oleh Horace George Rayner, yang mendakwa sebagai anak haramnya, "Cecil Whiteley". Selepas kematiannya, dewan termasuk dua anak lelaki Whiteley membenarkan pajakan ke atas pelbagai harta Westbourne Grove untuk berlalu dan pindah ke sebuah kedai baru yang dibina di Queens Road (sekarang dipanggil Queensway).[1]

Bangunan ini direka oleh John Belcher (arkitek)|John Belcher] dan John James Joass, dibuka oleh Lord Mayor London pada tahun 1911.[1] Ia adalah kemuncak kemewahan pada masa itu, termasuk teater dan padang golf di atas bumbung. Ia muncul dalam beberapa novel awal abad ke-20, dan dalam 1913 Shaw bermain Pygmalion, di mana Eliza Doolittle dihantar "ke Whiteleys untuk berpakaian." Pada akhir 1920-an, Dr [[A. J. Cronin], novelis, dilantik sebagai pegawai perubatan Whiteleys, dan pada tahun 1927 kedai saingan Selfridges membeli perniagaan itu. Bangunan itu telah ditugaskan sebagai Grade II bangunan yang disenaraikan pada tahun 1970.[2]

Kedai jabatan ditutup pada tahun 1981, kekal kosong sehingga bangunan itu dibeli oleh firma yang dipanggil Partnership Whiteley pada tahun 1986, yang kemudiannya diperoleh oleh Standard Life Assurance Company. Pembinaan semula yang meluas diikuti; façade dan beberapa ciri pedalaman seperti tangga dan pagar kekal, tetapi pada dasarnya bangunan itu dirobohkan dan dibina semula. Semasa pembinaan semula ini kren menara runtuh, membunuh pekerja dan pemandu kereta. Whiteley dibuka semula pada 26 Julai 1989 sebagai pusat membeli-belah.

Pada bulan September 2013, pusat ini dibeli oleh kepercayaan keluarga Brunei untuk £ 100 juta, dalam perjanjian pasaran luar.[3]

Pada 2016, pelan pembangunan semula £1bn untuk pusat beli-belah Whiteleys telah diluluskan. Ia termasuk dua blok sepuluh tingkat baru dengan 100 rumah baru dan sebuah hotel.[4]

Dalam tahun-tahun kebelakangan ini, ketika unit-unit mula kosong, dan kaki kaki pelanggan dikurangkan, bahagian dalamnya mula menyerupai sebuah hantu mall. Pada musim panas 2018, Marks dan Spencer menutup cawangan Whiteleys, dan dalam beberapa minggu yang lalu sebelum pusat ditutup untuk pembangunan semula, hanya segelintir unit yang masih diduduki dan aktif. Whiteley ditutup pada 1 Disember 2018, dengan hari dagangan terakhir pada 30 November.

Operasi[sunting | sunting sumber]

Reka bentuk dan susun atur[sunting | sunting sumber]

Pada 26 Julai 1989 Whiteleys dibuka semula sebagai pusat membeli-belah. Pusat membeli-belah tidak pernah bekerja sebagai destinasi runcit dan menjadi sangat dihina oleh penduduk kaya dan canggih di Notting Hill yang berdekatan.

Sejak tahun 2005, perubahan arah yang perlahan bermula di bawah rejim pengurusan baru yang memasukkan penambahbaikan fizikal yang substansial ke kawasan pedalaman, penggantian McDonald's dengan restoran baru Rowley Leigh Le Café Anglais dan sebuah dewan makanan baru di pusat pusat membeli-belah. Pengurusan di dalam laman web mendakwa bahawa ini adalah permulaan transformasi bangunan dan kedai-kedainya.[perlu rujukan]

Air pancut di bawah tanah, dengan arca yang mengilhamkan, pastinya hilang tanpa pemberitahuan pada masa itu. Pada bulan Jun 2008, tingkat bawah berubah menjadi apa yang dikenali sebagai pengurusan 'kedai makanan'; pada dasarnya adalah versi yang lebih besar, lebih glamor dari sebuah dewan makanan jabatan, yang direka oleh Lifeschutz Davidson Sandilands dan dikendalikan oleh pemilik restoran Dominic Ford yang terkenal. Disebut 'Food Inc', ia menjual ikan segar, daging, barang-barang kering, wain dan daging dari ladang pusat membeli-belah sendiri.

Bekas penghuni[sunting | sunting sumber]

Sebelum penutupannya dijadualkan pada Disember 2018, hanya beberapa unit Whiteley yang diduduki dan dibuka untuk perniagaan. Pada bulan November 2018, ini termasuk Gap Inc, Sukan Langsung, [[Zara (peruncit)], H & M, Kurt Geiger, Costa Coffee, Toys-R-Us dan Urban Social, sebuah kafe. Pawagam Odeon juga menyaring filem.

Sehingga April 2010, Whiteleys juga menempatkan peruncit dalam talian Net-a-Porter. Pejabat utama syarikat kini terletak di Westfield London.

Pada tahun 2011, kedai vintaj baru, Victory Vintage, dibuka di tingkat pertama bertentangan dengan GAP. Salah satu ruang runcit terbesar di tingkat pertama dahulunya dikendalikan oleh Borders, tetapi menjadi sebahagian daripada rantai Toys-R-Us. Back Spa menyediakan urutan untuk pelanggan.

Kedai-kedai lain termasuk:


Cawangan makanan termasuk:


Sehingga tahun 2018, syarikat pengeluaran TV Princess Productions menyewa ruang pejabat dan sebuah studio televisyen televisyen studio, yang digunakan untuk TV TV TV British menunjukkan RI:SE, The Wright Stuff, Sunday Brunch, T4 and Too Much TV di kalangan pengeluaran lain.

Dalam budaya yang masyhur[sunting | sunting sumber]

Whiteleys disebut dalam beberapa buku dan telah muncul dalam banyak filem, rancangan TV; terutamanya:

  • Dalam War of the Wenuses, sebuah parodi 1898 The War of the Worlds, salah satu pertempuran utama antara wanita Bumi dan wanita Venus berlaku di luar kedai asal di Westbourne Grove.
  • Dalam versi sinematik Billion Dollar Brain wira menggunakan mesin X-Ray di bahagian kasut Whiteleys untuk memeriksa kandungan pakej yang dimeteraikan.
  • Dalam adaptasi siri TV Tripods, yang difilemkan pada tahun 1983, bangunan Whiteleys yang digunakan untuk menggambarkan kedai serbaneka yang terbengkalai pada abad ke-21 Paris.
  • Dalam filem Closer, dibintangi Julia Roberts, Jude Law, Natalie Portman dan Clive Owen tingkat atas Whiteleys menganjurkan pameran galeri seni, dan merupakan satu-satunya tempat di mana semua empat pelakon muncul bersama-sama pada masa yang sama.
  • The siri ngeri BBC1 2013 The Escape Artist memain adegan di sana.
  • Pada tahun 2016, kedai itu dipaparkan secara meluas dalam alur cerita drama ITV yang popular Mr Selfridge dengan pengambilalihan oleh Selfridges.
  • Whiteley's Folly oleh Linda Stratmann (2004, Sutton Publishing) adalah biografi William Whiteley, dan sejarah kedai tersebut.
  • Whiteleys disebut dalam buku The Diary of a Nobody yang ditulis oleh saudara-saudara George dan Weedon Grossmith yang diterbitkan pada bulan Jun 1892.

Nota dan rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b "William Whiteley, Department Store, Queensway - nationalarchive.gov.uk". Dicapai pada 13 April 2015.
  2. ^ Templat:NHLE
  3. ^ "BCSC 2013: Whiteley Queensway sold for £100m". Property Week. Dicapai pada 21 Februari 2016.
  4. ^ "Green light for £1bn Whiteleys shopping centre revamp". BBC. Dicapai pada 22 April 2017.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Templat:Shopping centres in London