Wikipedia:IRCPOL

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Garis panduan chatroom IRCPOL digunakan untuk mengawal perbincangan tentang Wikipedia:IRC dan Telegram.

#wikipedia-ms connect adalah saluran utama IRC, yang membincangkan pelbagai topik Wikipedia Bahasa Melayu. IRC juga mempunyai beberapa kumpulan di platform lain seperti Telegram dan Discord, peraturan kumpulan dari tiga kumpulan ini harus dilaksanakan sebanyak mungkin. Sebagai tambahan kepada banyak orang Wikipedia yang menggunakan saluran #wikipedia-ms, pengguna yang melawat saluran ini termasuk pengguna baharu, orang yang berminat dalam Yayasan atau program lain, dan juga pengguna dari berbagai program Wikimedia.

Garis panduan ini diguna pakai untuk beberapa kumpulan penyegerakan yang disebutkan di atas (kumpulan ini secara amnya dirujuk sebagai "Kumpulan Terkait.) Selain itu, kumpulan lain menggunakan garis panduan ini untuk mengekang kelakuan ahli dan admin.

Peraturan[sunting sumber]

Perenggan ini memperincikan kod kelakuan yang kami perlukan dalam IRC chatroom yang bersekutu dengan Wikimedia. Kami berharap garis panduan ini akan menberikan satu saluran yang berguna dan mesra kepada pengguna, membolehkan mereka bertukar idea dan berbual dalam persekitaran yang mesra. Kebanyakan garis panduan ini adalah berdasarkan garis panduan laman web Freenode, yang boleh dianggap sebagai kod kelakuan untuk pengurus saluran. Walau bagaimanapun, saluran berbeza menghadapi pengguna yang berbeza dan secara semula jadi mempunyai peraturan yang sedikit berbeza. Peraturan berikut tidak boleh dianggap sebagai dasar rasmi yang bersatu. Sekiranya anda merasakan bahawa kandungan guideline bertentangan dengan persetujuan komuniti IRC, bincangkannya di saluran tersebut dan ubah suai selepas mencapai persetujuan.

  • Perkara pertama dan paling penting ialah - Gunakan akal sehat.
  • Cuba menjadi prang tengah yang menyejukkan emosi semua pihak. Panduan channel Freenode mempunyai beberapa petua untuk membantu menyejukkan mood anda.
  • Perhatikan bahawa pengguna saluran IRC dan komuniti projek Wiki berkaitan hanya peserta yang sama dan tidak konsisten. Dasar-dasar di kedua-dua belah pihak tidak serupa antara satu sama lain [note 1].
  • Walaupun IRC bukan Wikimedia, perlu diingat bahawa standard kelakuan asas yang sama masih berlaku.
  • Jangan cuba mengeksploitasi kelemahan pelanggan atau router.
  • Jika anda ingin mengkritik pengguna lain, anda harus menghantar mesej secara perseorangan daripada memalukannya secara terbuka. Cuba berdiri di tempat yang lain dan lihat jika apa yang anda katakan mungkin menyinggung perasaan orang.
  • Apabila pengurus atau penyelia saluran menggunakan kuasa, mereka harus menggunakan akal fikiran.
    • Sebelum menggunakan kuasa anda, cuba fikirkan jika ada cara lain untuk menyelesaikan masalah ini.
    • Jangan menyalahgunakan kuasa anda dan cuba gunakannya dengan berhati-hati-kita tidak mahu digambarkan sebagai "pengurus naif."
    • Pertimbangkan menggunakan "/ mode + q" atau "/ quote remove" ("quote quote remove nick") daripada menendang orang dengan segera. Ini boleh berfungsi dengan baik untuk suasana saluran.
    • Memberi bukti dan peringatan yang sesuai setiap kali sebelum hukuman dikenakan.
    • Kecuali jika tidak ada orang lain, anda harus cuba melibatkan pengurus lain apabila anda mempunyai konflik kepentingan atau berada di bawah serangan peribadi.

Garis Panduan Sembang Saluran[sunting sumber]

Nota mengenai IRC
Saluran IRC sama seperti di mana-mana, Bukan untuk digunakan sebagai tempat serangan peribadi;
Perbincangan mengenai IRC ≠ Keputusan muktamad Wikipedia tentang kejadian itu.
Jika IRC melibatkan kedua-dua keadaan di atas. Pengguna Wikipedia sila menjaga ketenteraman dan mengelakkan perkara-perkara yang tidak sesuai dengan suasana kerjasama.

——Saluran IRC

Pertama, # wikipedia-ms adalah chatroom yang berkaitan di Wikipedia. Perbincangan sepatutnya berkaitan dengan Wikipedia. Wikimedia menyokong perbualan bebas, tetapi beberapa ucapan yang mengganggu mungkin tidak sesuai untuk saluran IRC Wikimedia. Kami mengharapkan pengguna menggunakan akal sehat yang baik. Pengguna harus bercakap dengan mantap, sopan dan adil pada setiap masa.

Walaupun anda boleh menyimpan rekod perbincangan saluran anda untuk tujuan peribadi, sila jangan nyiarkannya. Walaupun begitu, peserta IRC perlu ambil perhatian bahawa rekod saluran kadang-kadang dipublikasikan tanpa persetujuan. Jangan mengatakan perkara yang anda akan menyesal selepas terbukakannya.

  1. Jangan menjadi bajingan:
    • Jangan biadap kepada orang lain, jangan membuat komen kasar (jika anda telah mendapat aduan, berhenti sekarang).
    • Gunakan sikap yang sesuai untuk berbincang dengan orang lain, sama ada mereka atas talian atau tidak.
    • Anda bertanggungjawab terhadap tindakan anda. Sekiranya anda berulang kali diberi amaran, ini bermakna anda perlu menukar tingkah laku anda-perhatian terhadap mereka.
    • Minta pengurus saluran untuk menangani perbincangan yang mengganggu.
  2. Bertanya kepada orang ramai, jangan berkanvas:
    • Jangan merancang untuk melancarkan, pengharamkan, pemadam, pelindungan, dan lain-lain
    • Ia biasanya merupakan idea yang baik untuk hanya meminta pendapat, maklum balas, dan cadangan dari orang lain.
    • Jika seseorang meminta anda untuk meninjau atau mengenakan larangan, memegang, atau menyatakan sokongan atau membangkang dalam perbincangan apa-apa pun, mula-mula memikirkannya dan tetap bersikap neutral. Tidak kira apa keperluannya, jika ia berbaloi dan anda sudah mengesahkannya, anda boleh menyokongnya. Tetapi jika anda tidak berfikir dengan teliti sama ada keperluan ini munasabah, maka jangan terima.
    • IRC adalah tempat yang baik untuk mengusulkan untuk "test the water", tetapi ia tidak sepatutnya menggantikan konsensus pada Wikipedia apabila konsensus diperlukan, dan ia tidak boleh digunakan sebagai tempat kanvas.
  3. Rekod:
    • Sesiapa saja boleh merakamkan ucapan di IRC, tetapi secara umum merekodkannya tanpa izin adalah pelanggaran serius terhadap jangkaan pengguna saluran. Jika anda fikir ada sesuatu yang salah dengan kandungan ini, sila e-melkan atau beritahu rekod saluran kepada penyelia, yang akan mempertimbangkan mengambil tindakan yang sesuai. (Di saluran, menyiarkan perbincangan awal saluran biasanya okey)

Jika perlu, pengurus saluran akan berbincang dan membuat keputusan apabila amaran itu tidak diendahkan atau tingkah laku sangat buruk tanpa amaran, dan menghukum salah laku.

Garis Panduan Terperinci[sunting sumber]

Jangan:

  • Menghina orang lain.
  • Serangan peribadi.
  • Menjerit, sindir pada orang lain.
  • Merancang atau menghasut tindakan terhadap Wikipedia, " Troll," sabotaj, pengkritik Wikipedia atau tindakan orang lain.
  • Buat orang lain "dikenali" dengan menerbitkan maklumat peribadi (termasuk mendedahkan maklumat peribadi atau mesej peribadi (pm), dll.).
  • Terangkan, meminta, atau mempromosikan adegan dadah seksual, kekerasan, atau haram.
  • Hantar Gambar Kilat Pantas.
  • Berulang kali menghantar pautan spam atau frasa yang sama dalam saluran, sama ada ia diedarkan dalam jangka masa yang singkat (Flooding) atau diedarkan pada selang waktu.
  • Gunakan robot untuk bercakap dalam saluran. Atau import robot ke dalam saluran untuk digunakan tanpa kebenaran eksplisit saluran anda.
  • Gunakan robot yang akan menerbitkan rekod saluran.
  • Catatan saluran pos tanpa kebenaran jelas.

Apabila menggunakan kumpulan ini, gunakan akal fikiran. Apabila tidak terdapat perbincangan dalam laman Wikipedia, tidak ada masalah membincangkan perkara atau topik peribadi yang tidak berkaitan dengan laman Wikipedia. Sebaliknya, sila pertimbangkan penyelenggaraan Wikipedia sebagai keutamaan tertinggi dan hentikan perbincangan dengan segera. Dalam kes sedemikian, jika seseorang meminta anda berhenti, berhenti saja. Memandangkan kepentingan # wikipedia-ms ke perbincangan dalam laman Wikipedia, penyelia berhak untuk sementara diam pengguna yang membuat komen yang tidak relevan.

Garis Panduan Pengurusan[sunting sumber]

Peranan pengurus saluran adalah untuk membantu pengguna dan menangani hal ehwal saluran dengan cara yang adil dan neutral.

  1. Saluran persekitaran:
    • Kelakuan pengurus saluran harus sangat adil dan bertamadun.
    • Tenang dan fikirkan langkah seterusnya.
  2. menendang orang dari saluran [note 2], Larangan sementara dan ubah peraturan akses:
    • Amaran yang betul perlu dipesan terlebih dahulu, biasanya sesuai untuk berkomunikasi secara persendirian. Pertimbangkan pengantaraan secara belakang. Jangan gunakan tendangan dan pengharaman bertutur sewenang-wenangnya. Pertimbangkan diri anda neutral sebelum bertindak.
    • Jika ia hanya seseorang yang enggan bertenang, kesunyian 3 jam biasanya mencukupi.
    • Jika diharamkan selama lebih daripada beberapa hari, sila semak bahawa wujudkah konsensus pengurusan yang jelas.
    • Jika terdapat perbezaan dalam pendapat, sila bincangkan.
  3. Padam mesej:
    • Atas sebab-sebab seperti melindungi maklumat peribadi, pengurusan kumpulan komunikasi Telegram boleh memadamkan mesej yang berkaitan, tetapi mereka perlu secara aktif memaklumkan sebab penghapusan.

Nasihat idiomatik untuk situasi yang sama[sunting sumber]

Untuk mengelakkan perubahan yang berulang dalam pengendalian situasi umum, berikut adalah beberapa cadangan untuk menangani situasi biasa "rutin". Walau demikian, kami menggalakkan mana-mana pengguna untuk membantu memnambahbaikan saluran dan tidak ada pengguna yang harus diam-diam diri menahan saluran yang tidak ramah atau bermasalah.

  1. Perbincangan yang terlalu agresif: menenangkan pihak (sama ada secara terbuka atau secara peribadi). Melegakan keadaan, mengeluarkan amaran, dan keluarkan sekatan sehingga suasana menjadi baik-baik saja. Sesiapa yang tidak mengikuti garis panduan akan diharamkan daripada perbincangan untuk memulihkan tenang.
  2. Gangguan, kemarahan, tohmahan: seperti di atas. Sekiranya keadaan tidak bertambah baik, pastikan isu sebenar dibincangkan, tetapi (selepas perbincangan adil) tidak membenarkan perbincangan yang tidak berbantu untuk menguasai dan mengalihkan perhatian saluran tersebut secara berterusan.
  3. Berkanvas: memberi amaran terlebih dahulu, dan perhatikan saluran (jika dibincangkan secara persendirian), jika pihak lain cuba untuk berkanvas secara dua atau lebih banyak kali, anda perlu memulakan penendangan secara sementara. Jika ia berterusan, ia perlu ditangani dengan sewajarnya.
  4. Serangan yang teruk, kesalahan serius, pelanggaran amanah yang teruk: tendangkan (dengan minimum semungkin) dan berbincang dengan pihak pengurusan.

Permintaan Saluran[sunting sumber]

Jika anda memerlukan bantuan daripada pentadbir atau pemeriksa pengguna, yang terbaik adalah untuk bertanya sama ada sesiapa boleh membantu. Sekiranya tiada siapa yang menjawab, tetapi permintaan itu urgen, anda boleh tag admin. Sekiranya permintaan itu tidak urgen, anda harus menunggu seseorang untuk membalas atau membuat permintaan melalui cara lain (biasanya di wikipedia atau melalui e-mel).

Ini " Stalkwords" harus digunakan dengan berhati-hati-jika digunakan apabila masalah itu tidak urgen, maka akan dapat menyebabkan kebencian dari pihak lain.

Kakitangan Pengurusan[sunting sumber]

Pengurus saluran adalah ahli yang berpengalaman dalam komuniti Wikipedia dan saluran IRC, dan mereka tenang, boleh dipercayai dan tetap. Mereka mengambil bahagian dalam pengurusan saluran dan mempunyai hak untuk mengambil pelbagai tindakan untuk mengekalkan operasi saluran normal. Pengurus dijangka mengekalkan etika tinggi di IRC dan memahami garis panduan saluran dengan betul.

Tujuan saluran[sunting sumber]

Kucing juga menggunakan saluran IRC, menyertailah kami !

Tujuan utama saluran IRC Wikipedia adalah untuk menyokong komuniti Wiki. Fungsi saluran adalah:

  • Menjadi penerimaan saluran IRC Wikimedia.
  • Menjadi talian perkhidmatan untuk Wikipedia dan program lain.
  • Bantuan pemyelia untuk pengguna Wikipedia dan program lain.
  • Menjadi "meja bantuan" untuk membantu mencari entri dalam Wikipedia.
  • Sebagai platform perbincangan untuk Wikipedia dan kolaborasi item.
  • Sebagai platform perbincangan tentang Wikipedia secara umum.

IRC adalah alat komunikasi yang berguna. Walau bagaimanapun, ia bukanlah pengganti untuk perbincangan di Wikipedia, ataupun cara pintas atau saluran untuk perbincangan yang baik di tempat lain. Dan sentiasa ingat bahawa anda boleh menggunakan chatroom IRC, tetapi pengguna Wikipedia lain mungkin tidak.

Perbincangan Saluran[sunting sumber]

Saluran biasanya penuh dengan kehidupan dan mempunyai peluang untuk mengadakan beberapa perbincangan pada masa yang sama. Pengguna baharu mungkin mendapati ia mengelirukan, tetapi jangan risau-hanya tanya soalan anda secara terus. Jika orang seolah-olah mengabaikan soalan anda, tanya lagi, dan orang lain akan melihatnya tidak lama lagi. Tema saluran (yang sepatutnya dipaparkan apabila anda menyertai) adalah bernilai membaca. Ia mungkin mengandungi maklumat yang berguna dan juga jawapan kepada soalan anda.

Suasana saluran biasanya berada dalam keselesaan dan pembelajaran. Cuba untuk menyesuaikan perbendaharaan kata yang digunakan dalam ungkapan anda untuk berkomunikasi dengan rakan sekerja di pejabat anda, bukan di ruang tamu anda sendiri atau ucapan mesyuarat awam. Pertimbangkan bahawa orang-orang di saluran itu mempunyai umur yang berbeza, dan ramai yang datang dari wilayah yang berbeza dan bercakap loghat yang berbeza. Perlu diingat bahawa walaupun IRC adalah cara komunikasi segera, ia tidak menyampaikan ungkapan wajah dan intonasi, ironi yang sensitif, cemuh, dan humor boleh menyebabkan salah faham. Pertimbangkan ini semasa menulis dan membaca. # Perbincangan wikipedia-ms harus didasarkan pada bahasa Melayu (dalam tulisan Rumi) ataupun bahasa Inggeris dahulu.

Jika anda berfikir bahawa seseorang terlalu menjengkelkan, bukannya memerangi hasilnya, gunakan arahan "/ignore" (jika klient IRC anda menyokongnya) untuk menyembunyikan mesej orang lain dari tetingkap saluran anda. Jika seseorang nampaknya tidak mahu bercakap dengan anda, lebih baik mengabaikannya.

  1. ^ Walau bagaimanapun, apabila saluran itu digunakan untuk menyerang Wikipedia, atau ketika perbincangan IRC dilihat sebagai alasan yang sah untuk tindakan Wikipedia, suasana yang dihasilkan menyakiti perkongsian projek.
  2. ^ Sama ada Telegram atau IRC, kamu boleh mengusir orang tanpa menendang orang. Biasanya tidak perlu untuk melarang seseorang daripada menonton di dalam kumpulan awam-pengharaman sudah cukup.

Pautan Luar[sunting sumber]