Wikipedia:Kedai Kopi (dasar)/Arkib/2021

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Arkib Laman ini merupakan arkib. Kandungannya harus dipelihara dalam bentuk asal.
Sila tujukan komen anda ke laman perbincangan.


Jemputan menyertai perundingan tahap kedua Tatakelakuan Sejagat[sunting sumber]

Salam,

Anda dijemput untuk menyertai perundingan tahap kedua Tatakelakuan Sejagat (UCoC). Perundingan tahap kedua UCoC akan berfokus pada perumusan mekanisme penguatkuasaan yang efektif dan berlaku bagi seluruh projek Wikimedia. Tahap kedua ini penting mengingat UCoC merupakan salah satu mandat utama dari proses Strategi Gerakan Wikimedia dan akan menjadi standar minima bagi dasar tingkah laku di projek Wikimedia. Komuniti Wikipedia bahasa Melayu akan memainkan peran yang penting dalam penguatkuasaan UCoC berdasarkan nilai-nilai tempatan, pengalaman terdahulu, ingatan institusional, dan kearifan budaya yang berlaku di sini.

Kami menyediakan beberapa bahan bacaan yang dapat membantu Anda mengetahui dasar-dasar UCoC. Anda dapat membaca rancangan akhir UCoC yang disusun oleh jawatankuasa kakitangan dan sukarelawan Wikimedia; laporan akhir dari perundingan tahap pertama mengenai perumusan UCoC; dan soalan lazim terkait UCoC (FAQ).

Anda dapat menyertai perundingan di laman permohonan pendapat, yang akan dibuka sampai akhir bulan Februari 2021. Namun, bila Anda memiliki pertanyaan lain atau ingin menyampaikan maklum balas yang dirasa lebih sesuai disampaikan pada ruang privat, sila kirimkan emel atau tinggalkan pesan di halaman perbincangan saya untuk mengatur cara komunikasi yang lebih sesuai dengan kondisi Anda.

Terima kasih atas perhatian dan keikutsertaan Anda. Kami menunggu sumbangan pemikiran dan pendapat yang baik, dalam rangka membuat gerakan Wikimedia sebuah tempat yang lebih nyaman bagi semua orang.

Salam hangat, RamzyM (WMF) (bincang) 00:16, 18 Januari 2021 (UTC)[balas]

Salam. Untuk mengetahui lebih baik lagi pandangan dari komuniti Wikimedia berbahasa Melayu, Anda semua dijemput untuk mengisi tinjauan mengenai penguatkuasaan Tatakelakuan Sejagat pada pautan ini. Kerja sama Anda amat dialu-alukan. Terima kasih. RamzyM (WMF) (bincang) 07:52, 10 Februari 2021 (UTC)[balas]

Photo requests for MSwiki?[sunting sumber]

Is there a page where I can make requests for photographs of certain places for MSwiki? Thanks, WhisperToMe (bincang) 17:46, 14 Mac 2021 (UTC)[balas]

Laporan hasil rundingan UCoC di komuniti berbahasa Melayu[sunting sumber]

Salam,

Laporan mengenai hasil rundingan Tatakelakuan Sejagat (UCoC) di komuniti Wikimedia berbahasa Melayu telah dapat dibaca di sini. Sebarang pandangan, saran, kritik, mahu pun tambahan mengenai laporan ini adalah amat dialu-alukan.

Terima kasih kepada semua penyumbang yang telah menyertai rundingan ini. RamzyM (WMF) (bincang) 14:43, 17 April 2021 (UTC)[balas]

Keadaan buruk di wikipedia Czech[sunting sumber]

Halo, saya adalah Wikipedist yang baik, saya menulis berpuluh-puluh artikel profesional yang berkualiti dan saya melawan gerombolan vandal. Tetapi saudara saya merosakkan Wikipedia dari IP yang sama, jadi saya mempunyai masalah yang tidak bersalah di Wikipedia. Semoga berjaya dan kesihatan kepada semua dan yang paling penting bertanggungjawab, Eropah mentertawakan seluruh dunia, sepuluh kali lebih banyak penduduk Vietnam mempunyai 35 orang mati, kita 30 ribu.

Saya tidak pernah melakukan sesuatu yang salah, tetapi saudara saya merosakkan Wikipedia dan menginginkan kematian kepada ahli politik yang menutup pub kerana wabak. Eropah tidak dapat menangani wabak sama sekali, kerana benar-benar bodoh, dan kerana 50% adalah orang jahat yang tidak memakai tudung, tidak melaporkan kebersihan kepada kenalan mereka, bertemu dalam kumpulan besar dan pergi bekerja untuk membunuh orang apabila mereka tahu mereka dijangkiti. Saya untuk lockdown, tetapi saudara menentang. Dia merosakkan Wikipedia dari IP saya dan kerana dia saya dalam bahaya disekat seumur hidup di Wikipedia Czech. Pentadbir menganggap saya melakukan vandalisme. Sebaliknya, saya telah menulis banyak artikel mengenai haiwan, dinosaur dan sejarah sejak saya berusia tiga belas tahun.

Apabila anda positif, laporkan semua kenalan. Jangan bekerja dengan gejala. Pakai tudung. Semua orang boleh mati. Jangan dimanjakan oleh syarikat kami, yang telah memutuskan untuk membunuh pesara, pesakit kencing manis dan pesakit jantung. Apabila varian Brazil ada di sini, dua puluh tahun akan mati. Mari hentikan kejahatan bersama, jangan pergi ke pesta, dan lebih baik anda membuat Wikipedia dengan kami. Ini akan menyelamatkan orang miskin yang terpaksa pergi ke industri untuk kematian tertentu.

Saya tidak pernah menentang Hamáček mengenai wabak itu, sebaliknya, dia agak tegas di kalangan ahli politik itu, sekurang-kurangnya dia berusaha menegakkan penutupan industri, menyelamatkan pekerja yang terbunuh, dan dengan itu merobohkan jumlahnya dan menyelamatkan pemilik perkhidmatan dari muflis. Di Republik Czech, tidak ada perbincangan kejayaan negara-negara di Asia Timur dan Oceania, yang telah menindas wabak ini terutama disebabkan oleh penutupan sempadan dan ujian intensif dan pengasingan wabah total, dan mempunyai pertumbuhan ekonomi atau hanya kerugian yang sederhana. Kami memutuskan untuk mengorbankan ratusan ribu nyawa untuk ekonomi, dan oleh itu kami kehilangan nyawa dan ekonomi. Saya menulis artikel yang dirujuk, jadi anda boleh yakin bahawa saya sebenarnya bukan penganjur, tetapi saya memilih langkah-langkah pendek dan sangat ketat, jadi saya tidak dapat melakukan vandalisme terhadap Hamáček. Sebagai tambahan, covid boleh membawa akibat yang berkekalan, misalnya, semua yang dijangkiti dalam usia lima belas tahun akan mati akibat serangan jantung. Kami hanyalah benua orang bodoh dan orang-orang yang tidak tahu. Saya malu kerana abang saya berada di seberang sana dan ingin membunuh pesara.

Saya sangat berharap dapat menulis artikel mengenai sejarah dengan haiwan di sini, saya sangat merindui, saya telah menulis banyak artikel berkualiti tinggi, mis singa gua, harimau Tanah Melayu atau Pencerobohan Goa. Saya masih mahu melakukan banyak kebaikan untuk Wikipedia dan pengetahuan manusia. Oleh itu, jangan menghalang saya, saya tidak boleh menyalahkan kenyataan bahawa saudara saya menyertai penganjur, seperti Nazi ucmucler, Klaus (kasihan, dia mempunyai pendapat yang munasabah), Pekarová Adamová, Fiala, Vladimír Černý (oleh caranya, dia adalah doktor keluarga diraja di Arab Saudi) raksasa lain. Sebagai contoh, mereka ingin membebaskan perumahan untuk orang Islam dan wang untuk bukan keuntungan dan aktivis muda Eurohujer dengan membantai pesara.

Saya sudah tidak sabar untuk mencipta ensiklopedia yang luar biasa ini lagi. Saya benar-benar tidak melakukan vandalisme itu. Anda dapat melihat berapa banyak kerja yang telah saya buat untuk membuat peta dan grafik dalam artikel di mana saya cuba membuat orang bertanggungjawab dan berhujah untuk bertindak. Sekiranya itu adalah semacam penyamaran, bahawa saya akan berbohong bahawa kami memihak kepada penguncian, supaya anda percaya bahawa perbuatan vandalisme dilakukan oleh saudara saya, saya tidak akan meletakkan begitu banyak pekerjaan ke dalam peta dan grafik tersebut di artikel yang dirujuk. Dan berdasarkan fakta bahawa dalam artikel sebelumnya mereka menulis tentang hak hidup bagi anak yang belum lahir, boleh dipercayai bahawa itu adalah saya. Lebih-lebih lagi, jika saya hanya berpura-pura menjadi penyokong penguncian, saya tidak akan menulis artikel yang dengan jelas berhujah untuk langkah-langkah awal yang sukar. Saya tidak akan memberikan data yang dengan jelas menunjukkan bahawa keselamatan kita tidak berguna, dan bahkan merugikan dari segi ekonomi, jika saya adalah penganjur yang berpura-pura sebagai lawan selesema.

Jangan menjadi mangsa teori konspirasi, jangan menjadi seperti anti-samar-samar dan tanpa otak, dan buka sekolah tanpa sangkaan pembunuh ibu bapa, saya menyokong penguncian dan vandalisme itu adalah saudara. Saya telah menulis dengan jujur ​​mengenai dinosaur di sini sejak berusia tiga belas tahun. --Whiny15 (bincang) 13:56, 19 Mei 2021 (UTC)[balas]

Tiga pertanyaan tentang Piagam Gerakan[sunting sumber]

Para Wikimedian bahasa Melayu yang baik:

Komuniti Wikimedia di seluruh dunia pada saat ini tengah membincangkan proses pelaksanaan Strategi Gerakan 2030. Salah satu rekomendasinya ialah agar gerakan Wikimedia memiliki sebuah Piagam Gerakan, semacam "perlembagaan" yang mengatur hak, kewajiban, dan tanggungjawab kita semua di projek, organisasi, dan entiti wiki lainnya. Penjelasan singkat mengenai Piagam Gerakan dapat Anda baca di sini.

Kami ingin mendengar pendapat dari rakan-rakan Wikimedian yang menyumbang dalam projek berbahasa Melayu tentang bagaimana caranya kita dapat menubuhkan satu Jawatankuasa Penggubal yang akan bertugas menggubal Piagam ini. Kami punya tiga pertanyaan yang dapat Anda jawap secara terpisah mahu pun secara keseluruhan.

Bagaimana sebaiknya susunan Jawatankuasa Penggubal Piagam Gerakan?[sunting sumber]

Faktor yang menjadi pertimbangan: kepelbagaian wilayah, jantina, peran dalam komuniti, dsb.

beri komen Anda di bawah ini

Bagaimana cara terbaik untuk mengangkat/memilih ahli Jawatankuasa Penggubal?[sunting sumber]

beri komen Anda di bawah ini

Sebanyak apa komitmen waktu yang perlu diharapkan dari ahli Jawatankuasa Penggubal?[sunting sumber]

beri komen Anda di bawah ini

Komen lain[sunting sumber]

beri komen Anda di bawah ini

Terima kasih banyak atas perhatian dan jawapan Anda! Salam, RamzyM (WMF) (bincang) 14:16, 18 Jun 2021 (UTC)[balas]

Berhubung sudah lewat dari sebulan, apakah piagamnya sudah selesai ataukah prosesnya masih berlanjut hingga masa kini? Azmi1995 (bincang) 04:58, 26 Julai 2021 (UTC)[balas]
@Azmi1995: 15 orang ahli Jawatankuasa Penggubal telah terpilih. Lihat pengumumannya di sini. dwadieff 04:28, 2 November 2021 (UTC)[balas]

Article merge required[sunting sumber]

Please consider merging Old Yeller (filem 1957) and Filem Old Yeller. These seem to be the same film. thx. --Tagishsimon (bincang) 04:09, 7 September 2021 (UTC)[balas]

@Tagishsimon: Selesai. Kedua-dua rencana tersebut telah digabungkan kepada rencana Old Yeller (filem 1957). 26 Ramadan (bincang) 11:34, 8 November 2021 (UTC)[balas]