Wikipedia:Kedai Kopi (lain-lain)/Arkib/2012

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Jump to navigation Jump to search

Announcing Wikipedia 1.19 beta[sunting sumber]

Wikimedia Foundation is getting ready to push out 1.19 to all the WMF-hosted wikis. As we finish wrapping up our code review, you can test the new version right now on beta.wmflabs.org. For more information, please read the release notes or the start of the final announcement.

The following are the areas that you will probably be most interested in:

  • Faster loading of javascript files makes dependency tracking more important.
  • New common*.css files usable by skins instead of having to copy piles of generic styles from MonoBook or Vector's css.
  • The default user signature now contains a talk link in addition to the user link.
  • Searching blocked usernames in block log is now clearer.
  • Better timezone recognition in user preferences.
  • Improved diff readability for colorblind people.
  • The interwiki links table can now be accessed also when the interwiki cache is used (used in the API and the Interwiki extension).
  • More gender support (for instance in logs and user lists).
  • Language converter improved, e.g. it now works depending on the page content language.
  • Time and number-formatting magic words also now depend on the page content language.
  • Bidirectional support further improved after 1.18.

Report any problems on the labs beta wiki and we'll work to address them before they software is released to the production wikis.

Note that this cluster does have SUL but it is not integrated with SUL in production, so you'll need to create another account. You should avoid using the same password as you use here. — Global message delivery 16:24, 15 Januari 2012 (UTC)

SOPA[sunting sumber]

Pada hari esok, Wikipedia bahasa Inggeris akan ditutup selama 24 jam mulai pukul 1 tengah hari waktu Malaysia sebagai tanda membantah pelaksanaan Akta Hentikan Cetak Rompak Dalam Talian (SOPA) yang dikhuatiri akan menjejaskan segala usaha Yayasan Wikimedia (termasuk Wikipedia semua bahasa, kerana sesungguhnya projek-projek ini berasal dari Amerika Syarikat) kerana ia akan menyekat sebarang tapak web yang dianggapnya sebagai melanggar hak cipta atau mencetak rompak tanpa mengendahkan peruntukan 'kegunaan wajar' yang pernah digariskan oleh Akta Hak Cipta Alaf Digital (DMCA).

Jangan sangka undang-undang ini hanya untuk AS, bahkan juga apa saja yang dimuat naik ke dalam alam siber dari seluruh pelosok dunia yang dianggap melanggar hak cipta oleh pihak kerajaan dan korporat AS! Malaysia juga tidak terkecuali. Bayangkan banyak maklumat dan gambar mustahak yang terpaksa disekat atau ditarik keluar dari Wikipedia gara-gara rungutan bahawa adanya bahan-bahan berkenaan dalam Wikipedia bahasa kita yang rata-rata dibaca oleh penutur bahasa ini melanggar peraturan hak cipta Amerika Syarikat yang baru ini. Anda boleh melihat seluruh penjelasan tentang SOPA di sini. Artikel dari Roketkini ini merupakan salah satu penjelasan tentang akta SOPA dalam bahasa kebangsaan yang mudah difahami orang umum.

Jadi, apakah pendapat saudara-saudari sekalian tentang isu ini? – "SayaAnakBangsaMalaysia" (fanatix) 15:55, 17 Januari 2012 (UTC)

Tidak setuju dengan Rang Undang-undang SOPA dan PIPA di Kongres AS. Aamuizz (bincang) 16:44, 17 Januari 2012 (UTC)

Saya telah mewujudkan perbincangan di bawah bahagian dasar untuk mendapat pandangan dan undian daripada komuniti WP MS untuk mendapatkan pendirian komuniti tentang perkara ini. Lihat laman ini untuk maklumat lanjut. --Diagramma Della Verita (bincang) 17:39, 17 Januari 2012 (UTC)

Wikimania 2012[sunting sumber]

Saya lihat ada banner wikimania 2012. Ada sesiapa yang pergi ke sana nanti mewakili MWP? i wong (bincang) 15:51, 2 Februari 2012 (UTC)

Wakil dari penyelia WBM belum pasti lagi..mungkin anda boleh mohon, bagus kalua anda dapat pergi bukannya semua orang boleh pergi tu..peluang keemasan..saya pon nak pergi tapi..tengoklah..macam mane.--Smim90 (bincang) 05:53, 7 Februari 2012 (UTC)
Saya rasa bukan masa saya lagi nak pergi. Heh. Apapun, saya mohon jer la. Saya harap ada la pengguna WBM yang lain turut memohon. Mana tau nanti ada wakli dari WBM terpilih terutamanya daripada penyelia WBM. Harap WBM terus memacu ilmu BM. i wong (bincang) 10:43, 7 Februari 2012 (UTC)

WikiWomenCamp, Argentina, May 2012[sunting sumber]

I am using Google Translator. I do not speak Malay. I am helping to organise a conference for women involved with Wikimedia Foundation projects. (http://meta.wikimedia.org/wiki/WikiWomenCamp ) If possible, would like a woman from Malaysia to attend. It will be an opportunity to gain leadership skills, and to interact with women from other countries who are trying to help improve Wikimedia in their own countries. In preparation for this conference, we are trying to benchmark the participation rates of women on Wikimedia projects, the places women participate and content related to women from specific countries. We have created a page about Malaysia at http://meta.wikimedia.org/wiki/WikiWomenCamp/FAQ/Perspectives/Malaysia. It would be fantastic if people from Malaysia could help improve this page, or create a version that is written in Malay. Thank you for your help and patience.--22Kartika (bincang) 08:44, 11 Februari 2012 (UTC)

Saya menggunakan Google Translator. Saya tidak bercakap Melayu. Saya membantu untuk menganjurkan satu persidangan bagi wanita yang terlibat dengan projek-projek Yayasan Wikimedia.(http://meta.wikimedia.org/wiki/WikiWomenCamp) Jika boleh, ingin seorang wanita dari Malaysia untuk menghadiri. Ia akan menjadi satu peluang untuk mendapatkan kemahiran kepimpinan, dan untuk berinteraksi dengan wanita dari negara-negara lain yang cuba untuk membantu meningkatkan Wikimedia dalam negara mereka sendiri. Dalam persediaan untuk persidangan ini, kami cuba untuk penanda aras kadar penyertaan wanita pada projek-projek Wikimedia, wanita tempat menyertai dan kandungan yang berkaitan dengan wanita dari negara-negara tertentu. Kami telah mencipta laman mengenai Malaysia di http://meta.wikimedia.org/wiki/WikiWomenCamp/FAQ/Perspectives/Malaysia. Ia akan menjadi hebat jika orang dari Malaysia boleh membantu meningkatkan halaman ini, atau mencipta versi yang ditulis dalam bahasa Melayu. Terima kasih di atas bantuan dan kesabaran anda.--22Kartika (bincang) 08:44, 11 Februari 2012 (UTC)

MediaWiki 1.19[sunting sumber]

(Apologies if this message isn't in your language.) The Wikimedia Foundation is planning to upgrade MediaWiki (the software powering this wiki) to its latest version this month. You can help to test it before it is enabled, to avoid disruption and breakage. More information is available in the full announcement. Thank you for your understanding.

Guillaume Paumier, via the Global message delivery system (wrong page? You can fix it.). 15:11, 12 Februari 2012 (UTC)

Help collecting problem reports for MediaWiki 1.19[sunting sumber]

Last night, we rolled out MediaWiki 1.19 to all the Wikipedias. I'd like help collecting problem reports. If you can enter problem reports in Bugzilla, please do. Otherwise, leave me a message with information. -- MarkAHershberger(talk) 05:37, 1 Mac 2012 (UTC)

Welcome to Wales[sunting sumber]

Please help: replace this red text with a translation of the English message below. Thank you!
@MonmouthpediA announces the Charles Rolls Challenge

This is the first multilingual Wikipedia collaboration to create a wiki-town. All Wikipedians can take part, in any Wikipedia language. The challenge runs from 1 March until the 19th of April 2012. (Prizegiving webstreamed on 21st April).
Sign up now!
"Can you imagine a Wiki Project that involves 1,000 QRpedia codes and free WiFi?"

20 in Welsh so far, esperanto, Swedish, Victuallers (bincang) 20:03, 1 Mac 2012 (UTC)

Litupan[sunting sumber]

Tok Wiki.jpg

Nampaknya Wiki mendapat litupan muka depan satu majalah dengan judul "Ustaz Google & Tok Guru Wiki". Nampaknya mungkin ada gelombang generasi baru akan melanda. Yosri (bincang) 16:51, 11 Mac 2012 (UTC)

Ada sesiapa yang sudah membaca majalah tersebut?, harap boleh kongsi maklumat-maklumat yang dihidangkan oleh editor majalah yang mengambil keratan-keratan ayat dari Wikipedia. --Smim90 (bincang) 17:58, 11 Mac 2012 (UTC)
Saya kongsi ya. Alang-alang masuk halaman Kedai Kopi ni. Lebih kepada pandangan dan komentar mengenai merujuk perkara-perkara seperti hukum-hakam (usul fiqh) dan juga perkara berkaitan yang bersangkut-paut dengan perihal merujuk melalui Internet. Pendek kata, teknologi maklumat (information technology) tidak sama dengan teknologi [menyampaikan] ilmu (knowledge technology). Dalam ayat saya, masalah yang timbul apabila ustaz/ulama' (orang yang sepatutnya) tidak dirujuk dalam satu-satu hal membabitkan Islam, tetapi sebaliknya menggunakan Internet sebagai alternatif. — عبد الله (Pesanan?) 18:09, 11 Mac 2012 (UTC)
Ok, terima kasih ats maklumat, tapi apa yang sebenarnya isu yang menyebabkan editor majalah menggunakan Wikipedia sebagai sandaran cerita di muka hadapannya. Mungkin pada pandangan editor, maklumat dari Wikipedia boleh dipercayai atau kurang tepat atau lain-lain, mungkin boleh bagi contoh. Harap penerangan dapat menambahbaik Wikipedia pada masa hadapan.--Smim90 (bincang) 01:22, 12 Mac 2012 (UTC)
Menarik. Saya fikir adalah lebih baik jika mereka katakan Guru Wiki dan bukannya Ustaz/Tok Guru Wiki. Naval Scene (bincang) 01:41, 12 Mac 2012 (UTC)
Catchphrase rasanya. Penyedap ilustrasi kulit muka depan. Tak silap saya, dalam majalah tu, penulis tersebut lebih menekankan perbezaan nyata antara maklumat dan apa-apa yang boleh disandarkan sebagai ilmu. Dan tak silap saya juga, tiada isu yang dikaitkan dengan Wikipedia sangat. Cuma lebih kepada adab dalam menuntut ilmu (dalam fokus majalah tersebut, ilmu berkaitan dengan Islam). Atau dalam erti kata lain, belajar berguru dan tak melompat "autoriti" dalam hal ehwal ilmiah, dan isu-isu sampingan yang lain. Bila difikirkan balik, ada sahaja unsur-unsur khusus dalam Wikipedia (terutamanya Wikipedia bahasa Inggeris) yang cuba menjustifikasikan sendiri perbezaan antara maklumat dan ilmu. Tapi tak apa, sebab itulah sebagai penyumbang Wikipedia, seharusnya kita pegang dengan dasar dan panduan Wikipedia bila kita menyumbang dari segi mengembangkan Wikipedia. Takut nanti tersilap sikit, kebatilan pula yang tersebar. — عبد الله (Pesanan?) 07:49, 12 Mac 2012 (UTC)

Bilangan pelawat[sunting sumber]

Kadar pelawat pada Januari di MS Wiki sahaja adalah 9,294,924. Ini adalah sesuatu yang membanggakan. Yosri (bincang) 17:25, 18 Mac 2012 (UTC)

Bagaimana pula dari segi sumbangan? i wong (bincang) 11:45, 19 Mac 2012 (UTC)
Daripada mana sumber maklumat ini? --Kurnia [ bual ] 19:59, 6 April 2012 (UTC)
Saya dah lupa laman yang saya lihat masa itu. Tapi boleh cuba lihat laman ini. Ia lebih rumit, tapi saya tak jumpa yang pasal ms sahaja. http://stats.wikimedia.org/EN/TablesPageViewsMonthlyCombined.htm Yosri (bincang) 22:43, 6 April 2012 (UTC)
Atau lihat yang lebih kasar tunjuk 1.3 M http://stats.wikimedia.org/EN/SummaryMS.htm Yosri (bincang) 22:48, 6 April 2012 (UTC)

Cuba lihat kad laporan dan analisis trafik ini. ...Aurora... (b) 07:13, 9 April 2012 (UTC)

Wow, kagum serta terharu saya! Mungkin kerana pemansuhan PPSMI. Hahaha. --Kurnia [ bual ] 11:45, 11 April 2012 (UTC)

Laman facebook Wikipedia BM[sunting sumber]

Saya ingin bertanya tiadakah usaha untuk menyelia laman facebook WBM seperti en.wiki? -- i wong (bincang) 02:44, 5 April 2012 (UTC)

Buat masa ini kita kekurangan sumber untuk mentadbir portal yang lain. Bagaimanapun saya tidak boleh melarang sekiranya ada yang berminat. Yosri (bincang) 07:24, 5 April 2012 (UTC)
Yg tak rasmi dah ada orang buat. Anda boleh cari sendiri. ...Aurora... (b) 10:54, 6 April 2012 (UTC)
Saya dah cari dan ia kurang aktif. -- i wong (bincang) 12:51, 6 April 2012 (UTC)

Salam pertemuan semula[sunting sumber]

Salam 1 Malaysia, saya masih ingat dan tahu bahawa kedai kopi MSwiki bukannya tempat untuk berborak jenaka. Tetapi, saya kan dah lama tidak aktif.(ada kena mengena kah). Dahulunya saya suka membaca di MSwiki. Menulis? Kurang. Pendapat saya, MSwiki sudah maju dan banyak artikel. Rasa sedih apabila pengguna-pengguna yang dahulunya aktif tetapi sekarang sudah hilang tanpa jejak. Dimanakah mereka? Dan rasanya, laman-laman kepentadbiran ada yang sudah lama tidak diperbaharui. Maka, ambil perhatian bagi sysop untuk menyemak. Maaf dan salam sayang daripada saya PuteraLuqman Tunku Andre 17:59, 4 Mei 2012 (UTC)

Sebenarnya masih ada yang aktif, yang lain perlu meneruskan kehidupan sebenar mereka. Mungkin mereka akan kembali berkongsi ilmu pengetahuan mereka di masa depan kala. Jangan bersedih, kerana itulah lumrah kehidupan. Yosri (bincang) 00:01, 5 Mei 2012 (UTC)
Betul. Kerana itu perlulah mencari pelapis-pelapis baru agar sumbangan di ms.wikipedia terus meningkat dan berkualiti. -- i wong (bincang) 00:13, 5 Mei 2012 (UTC)
Saya lihat sejak Januari 2012, jumlah rencana masih dalam 130,000 lebih, macam tak berapa aktif. Maaf, saya pun jarang aktif kerana sibuk untuk SPM tahun ini. Harap WBM ini dapat mencapai lebih 150,000 artikel dalam tahun 2012 ini.--Aplikasi (bincang) 18:23, 5 Mei 2012 (UTC)
Saya tidak rasa akan tercapai. Dari Jan - Mac pertambahan 3K sahaja. Selain itu, saya sendiri juga memberikan penekanan mutu kandungan berbanding bilangan rencana, ditambah kehilangan beberapa penyumbang aktif. Mungkin capai 140K sahaja. Yosri (bincang) 18:48, 5 Mei 2012 (UTC)

Mungkin akan ada orang yang akan kata, ' cakap boleh, buat tak mahu!' Tapi saya tetap mahu berkata, haha...Bukan tidak perlu menambah bilangan rencana, tetapi perbaiki mutu terlebih dahulu...Inikan tidak seperti seorang penulis yang sekarang sudah kurang aktif, mahu menambah rencana , tapi kualitinya teruk! Mahu taknya, terjemah terus dari Bahasa Inggeris dan Bahasa Indonesia...Hasilnya, walaupun rencana sudah bertambah,(kuantiti bertambah), tetapi kualitinya tiada... PuteraLuqman Tunku Andre 16:56, 6 Mei 2012 (UTC)

Haa. . . Saya tak bermaksud kita tidak boleh cuba, cuma kita perlu rekruit lebih penyumbang untuk mencapai cita-cita itu. Wikipedia bahasa Melayu boleh! Yosri (bincang) 18:08, 6 Mei 2012 (UTC)
Saya yakin boleh. Strategi pertama ialah memperbaiki kualiti rencana di ms.wikipedia dahulu. Dengan ini barulah orang akan yakin dengan maklumat di ms.wikipedia. Apabila sudah yakin, barulah terasa ingin menyumbang dan bukannya setakat ambil/baca sahaja. Konsepnya sama seperti torrent. Apabila ada seeder, insya-Allah akan ada leecher. -- i wong (bincang) 05:08, 7 Mei 2012 (UTC)
Saya tak rasa saya mampu memperbaiki lebih dari kadar semasa. Kini pun dah 110% usaha. Lagipun dengan bilangan pelawat 9 juta, masih kurang penyumbang, tipis realiti walaupun besar harapan. Yosri (bincang) 12:38, 7 Mei 2012 (UTC)
Malang sekali saya sekarang sedang sibuk. Sumbangan saya sekarang amat sedikit, hampir semuanya tunas. Harap-harap jumlah penyumbang wiki ini akan bertambah di masa hadapan, memandangkan kini Sains dan Matematik diajar dalam bahasa Melayu. Kalau kita tingkatkan kualiti, mungkin nanti di masa hadapan kita akan menjadi pusat rujukan atas talian utama bagi pelajar. Saya pun sekarang buat tesis saya dalam bahasa Melayu. Hehehe. :) --Kurnia [ bual ] 20:14, 7 Mei 2012 (UTC)
Ada satu pengguna, dia mengatakan, tak ingat nama dia... dia mengatakan untuk menaikkan kadar kedalaman (depth) sesuatu edisi bahasa wiki, perlulah kurangkan stub ratio, kategori kena banyak, rencana kena panjang dan rujukan banyak perlu ada... cuba tengok wikistat... stub ratio wiki ms dah 0.4710, manakala kedalaman wiki ms ialah hanya 11... sampai bila akan terjadi begini? satu lagi kebanyakan pengguna wiki ms ni hanya buat edit kecil dan kebanyakannya juga malas nak panjangkan dan terjemahkan rencana... kalau sorang buat tugas ni, matilah... cuba tengok wiki ar... kedalamannya sangat tinggi... terpulangkan sama ada kata saya boleh mengubah mutu wiki ms atau tidak... -Anonymous
Sesiapa yang hendak tahu boleh baca kedalaman rencana. :

Secara peribadi saya fikir ia hampir tiada makna, kerana tanggapan dasarnya adalah ramai menyunting rencana semakin baik. Di sini, ramai menyunting sebab menconteng, sikit yang menyumbang. Juga ia boleh dipermainkan, dengan membuat bot suntingan kecil, bilangan suntingan meningkat juga kedalaman tanpa sebarang kebaikan. Yosri (bincang) 02:59, 29 Jun 2012 (UTC)

Akses Mudah Alih Kadar Sifar[sunting sumber]

Sesiapa yg menggunakan Digi, boleh mencapai Wikipedia (tanpa imej) dengan percuma: Wikipedia Zero launches in Malaysia with Digi ...Aurora... (b) 14:59, 30 Mei 2012 (UTC)

Update on IPv6[sunting sumber]

Wikimedia Foundation RGB logo with text.svg

(Apologies if this message isn't in your language. Please consider translating it, as well as the full version of this announcement on Meta)

The Wikimedia Foundation is planning to do limited testing of IPv6 on June 2-3. If there are not too many problems, we may fully enable IPv6 on World IPv6 day (June 6), and keep it enabled.

What this means for your project:

  • At least on June 2-3, 2012, you may see a small number of edits from IPv6 addresses, which are in the form "2001:0db8:85a3:0000:0000:8a2e:0370:7334". See e.g. w:en:IPv6 address. These addresses should behave like any other IP address: You can leave messages on their talk pages; you can track their contributions; you can block them. (See the full version of this announcement for notes on range blocks.)
  • In the mid term, some user scripts and tools will need to be adapted for IPv6.
  • We suspect that IPv6 usage is going to be very low initially, meaning that abuse should be manageable, and we will assist in the monitoring of the situation.

Read the full version of this announcement on how to test the behavior of IPv6 with various tools and how to leave bug reports, and to find a fuller analysis of the implications of the IPv6 migration.

--Erik Möller, VP of Engineering and Product Development, Wikimedia Foundation 01:14, 2 Jun 2012 (UTC)

Distributed via Global message delivery. (Wrong page? Fix here.)

2011 Picture of the Year competition[sunting sumber]

македонскиnorskpolski

Dear Wikimedians,

Wikimedia Commons is happy to announce that the 2011 Picture of the Year competition is now open. We are interested in your opinion as to which images qualify to be the Picture of the Year 2011. Any user registered at Commons or a Wikimedia wiki SUL-related to Commons with more than 75 edits before 1 April 2012 (UTC) is welcome to vote and, of course everyone is welcome to view!

Detailed information about the contest can be found at the introductory page.

About 600 of the best of Wikimedia Common's photos, animations, movies and graphics were chosen –by the international Wikimedia Commons community– out of 12 million files during 2011 and are now called Featured Pictures.

From professional animal and plant shots to breathtaking panoramas and skylines, restorations of historically relevant images, images portraying the world's best architecture, maps, emblems, diagrams created with the most modern technology, and impressive human portraits, Commons Features Pictures of all flavors.

For your convenience, we have sorted the images into topic categories.

We regret that you receive this message in English; we intended to use banners to notify you in your native language but there was both, human and technical resistance.

See you on Commons! --Picture of the Year 2011 Committee 18:31, 5 Jun 2012 (UTC)

Distributed via Global message delivery. (Wrong page? Fix here.)

Rencana mengenai Tembikai[sunting sumber]

Salam. Saya telah membaca mengenai rencana tembikai di dalam Wikipedia ini. Namun, saya rasa pening sedikit kerana pautan bahasa Inggeris (BI) untuk rencana tersebut. Contohnya, rencana Tembikai Susu dimana pautan untuk bahasa Inggerisnya (interwiki) ialah "Cantaloupe" (variasi yang berlainan untuk "Muskmelon"). Menurut PRPM, maksud "Cantaloupe" ialah Tembikai wangi (maksud yang dengan Muskmelon). Lagi satu bagaimanakah untuk membezakan antara "Watermelon" (Tembikai/Semangka) dengan "Melon" (juga membawa maksud Tembikai). Saya harap sesiapa dapat membantu menerangkan mengenainya. Sekian. - 26 Ramadan (Bincang) 11:12, 25 Jun 2012 (UTC)

Saya kira watermelon = tembikai = Citrullus lanatus adalah jelas.
Masalah timbul kerana Muskmelon (Cucumis melo) memiliki banyak kultivar. Salah satunya tembikai susu. Setahu saya, tembikai susu ialah honeydew, dan ini disahkan oleh PRPM. Jadi interwiki di laman itu perlu ditukar.
Soalan perbezaan melon dan watermelon saya tak dapat jawab. Tapi laman melon di en.wiki dilencongkan ke list of melons. ...Aurora... (b) 14:37, 25 Jun 2012 (UTC)
Balik kepada nama saintifik, Citrullus lanatus adalah jelas Tembikai/Semangka. Nama tempatan mungkin berbeza kerana seperti Aurora nyatakan, iaitu kerana kultivar yang pelbagai. Walaupun begitu, saya sarankan gambar dan nama saintifik hendaklah betul. Kemudian barulah difikirkan nama tempatan melon.

-- i wong (bincang) 03:24, 29 Jun 2012 (UTC)

About some songs uploaded in full version[sunting sumber]

I am a Chinese Wikipedia user. Since I do not know Malay, I would use English instead. Sorry for the inconvenience caused.

I have discovered a number of songs have been uploaded in full version but not just a small part of those songs, for example, Suika BabyHeavy RotationKimi wa Boku daGive Me Five!Manatsu no Sounds Good!Flying GetSayonara Kizu Darake no Hibi yoSayonara Kizu Darake no Hibi yo, which violates copyright. I guess all the songs can be found here.

I hope that someone here can delete those copyright-violating materials and cope with the problem as soon as possible. Thanks. -Hijk910 (bincang) 14:09, 28 Jun 2012 (UTC)

Done. Yosri (bincang) 04:37, 29 Jun 2012 (UTC)
Yosri, ada antara fail-fail yang anda padam bukannya lagu penuh. Saya cuma pulihkan satu sahaja, kerana yang lain saya tidak pasti. --Kurnia [ bual ] 15:00, 29 Jun 2012 (UTC)
Saya tidak mungkin memeriksa setiap satunya. Jika perlu muat kembali/pulih. Jika tidak pasti baik padam untuk mengelak melanggar hakcipta memandangkan ia mendapat perhatian penyelia meta. Yosri (bincang) 18:17, 29 Jun 2012 (UTC)

Surat[sunting sumber]

Surat yang masuk ke mailing-list wiki-id (via Wikimedia Indonesia). Bennylin (bincang) 08:02, 12 Julai 2012 (UTC)

Hello Wikimedia Indonesia,

My name is Muhamad Nor Akmal Bin Ismail, i'm from Universiti Teknologi
Malaysia. Recently, i make a lot of editting in Wikipedia Bahasa
Malaysia. I add research journal or article link done by my university
to related topic that have in the Wikipedia Bahasa Malaysia.
Unfortunately, Wikipedia Bahasa Malaysia have filter this address
http://eprints.utm.my/ as SPAM but is actually not. I'm responsible
for editing the information on Wikipedia Malaysia. Can you please
remove the status SPAM so that i can share all the research made
by university in the Wikipedia Malaysia. Thank you in advance, your
immediate response is highly appreciated.


Muhamad Nor Akmal Ismail
Bioinformatics Research Group (BIRG)
Biological Science Department
Faculty of Bioscience & Bioengineering
Universiti Teknologi Malaysia
81310 Skudai
Johor
Tel No: 006 013 7230034
http://birg1.fbb.utm.my
akmalismail@fbb.utm.my

Terima kasih Bennylin. Sebabnya ada di Perbincangan pengguna:161.139.220.132. Boleh tolong sampaikan? ...Aurora... (b) 09:08, 12 Julai 2012 (UTC)

Sudah saya sampaikan. Salam. Bennylin (bincang) 16:39, 12 Julai 2012 (UTC)
Wikipedia Bahasa Melayu ditadbir berasingan dari Wiki-wiki yang lain. Saya tidak pasti mengapa ada orang merasa perlu mengadu pada pihak asing dalam bahasa asing tanpa mengemukakan dahulu secara dalaman. Yosri (bincang) 16:49, 12 Julai 2012 (UTC)
Saya rasa pengguna tersebut masih tidak memahami konsep wikipedia dan cawangannya yang lain. Harap dia faham nanti. -- i wong (bincang) 02:24, 13 Julai 2012 (UTC)

Help decide about more than $10 million of Wikimedia donations in the coming year[sunting sumber]

Wikimedia Foundation RGB logo with text.svg

(Apologies if this message isn't in your language. Please consider translating it)

Hi,

As many of you are aware, the Wikimedia Board of Trustees recently initiated important changes in the way that money is being distributed within the Wikimedia movement. As part of this, a new community-led "Funds Dissemination Committee" (FDC) is currently being set up. Already in 2012-13, its recommendations will guide the decisions about the distribution of over 10 million US dollars among the Foundation, chapters and other eligible entities.

Now, seven capable, knowledgeable and trustworthy community members are sought to volunteer on the initial Funds Dissemination Committee. It is expected to take up its work in September. In addition, a community member is sought to be the Ombudsperson for the FDC process. If you are interested in joining the committee, read the call for volunteers. Nominations are planned to close on August 15.

--Anasuya Sengupta, Director of Global Learning and Grantmaking, Wikimedia Foundation 20:16, 19 Julai 2012 (UTC)

Distributed via Global message delivery. (Wrong page? Fix here.)

More opportunities for you to access free research databases[sunting sumber]

The quest to get editors free access to the sources they need is gaining momentum.

  • Credo Reference provides full-text online versions of nearly 1200 published reference works from more than 70 publishers in every major subject, including general and subject dictionaries and encyclopedias. There are 125 full Credo 350 accounts available, with access even to 100 more references works than in Credo's original donation. All you need is a 1-year old account with 1000 edits. Sign up here.
  • HighBeam Research has access to over 80 million articles from 6,500 publications including newspapers, magazines, academic journals, newswires, trade magazines and encyclopedias. Thousands of new articles are added daily, and archives date back over 25 years covering a wide range of subjects and industries. There are 250 full access 1-year accounts available. All you need is a 1-year old account with 1000 edits. Sign up here.
  • Questia is an online research library for books and journal articles focusing on the humanities and social sciences. Questia has curated titles from over 300 trusted publishers including 77,000 full-text books and 4 million journal, magazine, and newspaper articles, as well as encyclopedia entries. There will soon be 1000 full access 1-year accounts available. All you need is a 1-year old account with 1000 edits. Sign up here.

You might also be interested in the idea to create a central Wikipedia Library where approved editors would have access to all participating resource donors. Add your feedback to the Community Fellowship proposal. Apologies for the English message (translate here). Go sign up :) --Ocaasi (talk) 02:19, 16 Ogos 2012 (UTC)

I strongly recommend those who qualified to apply. I, myself, already have private resource to go through. Yosri (bincang) 08:01, 24 Ogos 2012 (UTC)

Keaktifan penyelia[sunting sumber]

[1] Berdasarkan link sysops statistics, terdapat 8 penyelia yang tidak aktif menjalankan tugas kepenyeliaan. Mengikut polisi penyelia Wikipedia, mereka sewajarnya melalui proses perlucutan jawatan sysop. Namun demikian, saya merasakan perkara ini dibincangkan terlebih dahulu di laman kedai kopi ini. Mengapa sudah ramai penyelia menjadi tidak aktif? Apakah masa depan Wikipedia bahasa Melayu untuk jangka masa panjang? Saya berharap ada pengguna yang sudi memberikan respons berhubung persoalan berkenaan. Spongebob88 (bincang) 06:35, 24 Ogos 2012 (UTC)

Manusia datang dan pergi. Adanya pertemuan, akan adanya perpisahan. Bagi saya, mungkin kerana Wikipedia itu sendiri adalah projek amal kebajikan (charity work). Maka tidak harus mempersalahkan mereka, si penyelia, yang ingin meneruskan kehidupan mereka tanpa wikipedia. Saya lihat tiadapun Wikipediawan baru yang menawar diri sebagai penyelia baru WBM.Masa depan? WBM perlu kembali fokus dalam meningkatkan semula kualiti artikel dan memperbanyakkan artikel dalam BM. Namun, ini memerlukan para Wikipediawan yang komited sama ada mengemaskini kod-kod terbaru dari induk Wikipedia iaitu Wikipedia Bahasa Inggeris, menterjemah mahupun mencipta artikel baru. Sesungguhnya, penyelia-penyelia WBM terbuka menerima idea dan pembaharuan di sini (walaupun saya bukan penyelia). -- i wong (bincang) 07:04, 24 Ogos 2012 (UTC)
Sebenarnya ada prosedur mengenai penyalia tidak aktif, cuma tidak dilaksanakan kerana tiada siapa ingin memulakannya. Penyelia merupakan sukarelawan tanpa gaji, oleh itu agak sukar untuk mengekalkan mereka kecuali mereka yang betul-betul komited, kerana ia memerlukan banyak meluang masa di sini. Masa merupakan suber berharga bagi kita semua. Yosri (bincang) 08:11, 24 Ogos 2012 (UTC)

Wikimania 2014 di Bukittinggi.[sunting sumber]

Salam!

Kami dari Wikipedia Bahasa Indonesia sedang mengajukan bidaan untuk Wikimania 2014 di Bukittinggi, Sumatera Barat, Indonesia. Untuk itu, kami memerlukan sokongan para Wikipedian Bahasa Melayu.

Jika berjaya, Wikimania ini buat pertama kali akan diselenggarakan di Asia Tenggara. Perlu juga kami maklumkan bahwa dua bandar lain yang membida adalah London dan Sydney, yang tentu saja jauh dari Malaysia.

Setakat ini, bidaan ini masih bersifat tidak rasmi. Kerjasama para Wikipedian Bahasa Melayu amat dialu-alukan, untuk menyunting laman bidaan kami, menyarankan beberapa perubahan, mempromosikan bidaan ini atau menandatangani petisyen sokongan. Kami tunggu!

Kunjungi laman bidaan rasmi kami di MetaWiki!

Salam Wikipedia, SpartacksCompatriot (bincang) 11:00, 27 Ogos 2012 (UTC)

GibraltarpediA[sunting sumber]

'Domesday Book'
Please translate the text below into the language of your wiki

We would like to invite you to contribute to the GibraltarpediA project, the world's first WIkipedia City. The project needs writers, photographers, translators and others to help build the first wiki city which bridges Europe and Africa. We are going to transform Gibraltar and the surrounding areas in Morocco and Spain into areas rich with encyclopedic content immediately accessible using QR codes and NFC on plaques for visitors and local people.

There are prizes to reward contributors in the Gibraltarpedia Multilingual challenge for the best editors, photographs and cartographers... whoever you are. More at Gibraltarpedia.org

'Domesday Book'

--Palinodial (bincang) 11:29, 30 Ogos 2012 (UTC)

Sunan Al-Darimi[sunting sumber]

Sesiapa ada rujukan atau pautan kepada bahan berkaitan himpunan hadis Sunan Al-Darimi, atau Imam al-Darimi sendiri? Saya berniat membuat terjemahan rencana daripada Wiki Inggeris tetapi rencana sumber tiada rujukan, dan saya bukan muhaddith. Khuatir nanti menulis maklumat salah tentang topik ini. Segala bantuan amat dihargai. Salut Algazel (bincang) 05:30, 4 September 2012 (UTC)

Lihat http://www.google.com.my/search?q=Sunan+Al-Darimi&hl=en&gbv=2&tbs=bkv:f&tbm=bks&ei=tJJFUPXEPMuzrAeyuIGoDg&start=10&sa=N Yosri (bincang) 05:34, 4 September 2012 (UTC)
Ah, OK. Macam mana saya meng"google" tadi tapi tak jumpa? Terima kasih banyak2 Yosri :) Algazel (bincang) 05:41, 4 September 2012 (UTC)

Request for Comment: Legal Fees Assistance Program[sunting sumber]

Wikimedia Foundation RGB logo with text.svg

I apologize for addressing you in English. I would be grateful if you could translate this message into your language.

The Wikimedia Foundation is conducting a request for comment on a proposed program that could provide legal assistance to users in specific support roles who are named in a legal complaint as a defendant because of those roles. We wanted to be sure that your community was aware of this discussion and would have a chance to participate in that discussion.

If this page is not the best place to publicize this request for comment, please help spread the word to those who may be interested in participating. (If you'd like to help translating the "request for comment", program policy or other pages into your language and don't know how the translation system works, please come by my user talk page at m:User talk:Mdennis (WMF). I'll be happy to assist or to connect you with a volunteer who can assist.)

Thank you! --Mdennis (WMF)02:05, 6 September 2012 (UTC)

Distributed via Global message delivery. (Wrong page? Fix here.)

Wikidata is getting close to a first roll-out[sunting sumber]

Wikimedia Foundation RGB logo with text.svg

(Apologies if this message isn't in your language.)

As some of you might already have heard Wikimedia Deutschland is working on a new Wikimedia project. It is called m:Wikidata. The goal of Wikidata is to become a central data repository for the Wikipedias, its sister projects and the world. In the future it will hold data like the number of inhabitants of a country, the date of birth of a famous person or the length of a river. These can then be used in all Wikimedia projects and outside of them.

The project is divided into three phases and "we are getting close to roll-out the first phase". The phases are:

  1. language links in the Wikipedias (making it possible to store the links between the language editions of an article just once in Wikidata instead of in each linked article)
  2. infoboxes (making it possible to store the data that is currently in infoboxes in one central place and share the data)
  3. lists (making it possible to create lists and similar things based on queries to Wikidata so they update automatically when new data is added or modified)

It'd be great if you could join us, test the demo version, provide feedback and take part in the development of Wikidata. You can find all the relevant information including an FAQ and sign-up links for our on-wiki newsletter on the Wikidata page on Meta.

For further discussions please use this talk page (if you are uncomfortable writing in English you can also write in your native language there) or point me to the place where your discussion is happening so I can answer there.

--Lydia Pintscher 13:30, 10 September 2012 (UTC)

Distributed via Global message delivery. (Wrong page? Fix here.)

Alih halaman.[sunting sumber]

Masalah: Kini laman 'Suria' menunjuk kepada 'MediaCorp Suria'.

Soalan: Boleh tak ditukarkan supaya 'Suria' menunjuk kepada 'Matahari'? Ini kerana kata 'Suria' bersinonim dengan 'Matahari', dan terdapat beberapa rencana berkaitan bintang yang dipautkan (silap penyunting kerana tak periksa terlebih dahulu) kepada 'Suria'.
Terima kasih. Algazel (bincang) 01:24, 8 Oktober 2012 (UTC)

Sebenarnya anda boleh tukarkan sendiri dengan menyunting laman Suria dan menukar di sana. Akan saya lakukan untuk kali ini. (ps, jika anda dialih, cuma klik pada suria ("dilencong dari") untuk kembali pada laman Suria.Yosri (bincang) 01:56, 8 Oktober 2012 (UTC)
OK, terima kasih atas bantuan. Algazel (bincang) 02:03, 8 Oktober 2012 (UTC)
PS. Terima kasih atas ad-hoc tutorial. Amat dihargai. Salut. Algazel (bincang) 02:07, 8 Oktober 2012 (UTC)

Upcoming software changes - please report any problems[sunting sumber]

Wikimedia Foundation RGB logo with text.svg

(Apologies if this message isn't in your language. Please consider translating it)

All Wikimedia wikis - including this one - will soon be upgraded with new and possibly disruptive code. This process starts today and finishes on October 24 (see the upgrade schedule & code details).

Please watch for problems with:

  • revision diffs
  • templates
  • CSS and JavaScript pages (like user scripts)
  • bots
  • PDF export
  • images, video, and sound, especially scaling sizes
  • the CologneBlue skin

If you notice any problems, please report problems at our defect tracker site. You can test for possible problems at test2.wikipedia.org and mediawiki.org, which have already been updated.

Thanks! With your help we can find problems fast and get them fixed faster.

Sumana Harihareswara, Wikimedia Foundation Engineering Community Manager (talk) 03:05, 16 Oktober 2012 (UTC)

P.S.: For the regular, smaller MediaWiki updates every two weeks, please watch this schedule.

Distributed via Global message delivery. (Wrong page? Fix here.)

Wikipedia dijangka pada 24 Oktober. Ketika ini masih 1.21wmf1 (1a85064). ...Aurora... (b) 16:14, 19 Oktober 2012 (UTC)

Fundraising localization: volunteers from outside the USA needed[sunting sumber]

Please translate for your local community

Hello All,

The Wikimedia Foundation's Fundraising team have begun our 'User Experience' project, with the goal of understanding the donation experience in different countries outside the USA and enhancing the localization of our donation pages. I am searching for volunteers to spend 30 minutes on a Skype chat with me, reviewing their own country's donation pages. It will be done on a 'usability' format (I will ask you to read the text and go through the donation flow) and will be asking your feedback in the meanwhile.

The only pre-requisite is for the volunteer to actually live in the country and to have access to at least one donation method that we offer for that country (mainly credit/debit card, but also real-time banking like IDEAL, E-wallets, etc...) so we can do a live test and see if the donation goes through. All volunteers will be reimbursed of the donations that eventually succeed (and they will be low amounts, like 1-2 dollars)

By helping us you are actually helping thousands of people to support our mission of free knowledge across the world. Please sing up and help us with our 'User Experience' project! :) If you are interested (or know of anyone who could be) please email ppena@wikimedia.org. All countries needed (excepting USA)!

Thanks!
Pats Pena
Global Fundraising Operations Manager, Wikimedia Foundation

Sent using Global message delivery, 17:11, 17 Oktober 2012 (UTC)

Notis pemberitahuan dan cadangan pengundian[sunting sumber]

Salam. Berhubung perkara diatas, mengapa tiada sebarang notis pemberitahuan mengenai pelucutan jawatan penyelia Yk Yk Yk dan Adikhebat? Ini sebab ia melibatkan jawatan penyelia yang merupakan antara orang terpenting dalam masyarakat Wikipedia ini. Saya hanya tahu mengenai pengundian tersebut apabila saya terlihat pada laman perubahan terkini (pada 12 Disember 2012 dan mengundi 13 Disember 2012). Mengenai penamaan templat kotak info (atau infobox), pula saya terbaca perbincangan antara Irfanshaharuddin dan Kurniasan mengenai {{Kotak info anggota tentera}}, saya rasa pengundian perlu dijalankan daripada hanya meminta pandangan daripada melalui kedai kopi (Perbincangan penyeragaman ini tidak saya ketahui sehinggalah pengguna Kurniasan memberitahu saya pada 6 Disember 2012 walhal ia telah berlaku lebih setahun dan seperti perkara diatas, tiada notis pemberitahuan.) - 26 Ramadan (Bincang) 00:11, 14 Disember 2012 (UTC)

Saya pula melihat notis di 'Senarai pantau'. Mungkin anda patut lebih cekap kerana notis ini memang ada bermula sebaik sahaja cadangan pelucutan diumumkan.
Saya lebih suka guna istilah kotak sahaja jika ingin terjemah 'infobox'. Mudah berbanding 'kotak info'. Lagipun istilah 'infobox' tiada dalam kamus. Wikipedians English yang mencadangkan info box ke infobox. Pandangan saya sahaja tentang infobox. Apapun, pastinya kerja penukaran memerlukan masa apabila satu keputusan telah dibuat untuk 'infobox' ini. -- i wong (bincang) 02:23, 14 Disember 2012 (UTC)
Maksud saudara melalui laman ini Khas:Senarai pantau ini? Baru hari ini saya mengetahuinya. Penggunaan melalui MediaWiki:Sitenotice lebih mudah. Ini sebab semua pengguna dapat mengetahuinya kerana notis tersebut dipaparkan pada atas laman seperti waktu bulan puasa yang lalu diletakkan templat {{Ramadan}} pada MediaWiki:Sitenotice. Bagi persoalan "kotak info" (atau apa-apa nama pun), memang saya sarankan supaya diadakan pengundian kerana setiap pengguna mempunyai pandangan berbeza mengenainya daripada sekadar mengadakan perbincangan. - 26 Ramadan (Bincang) 11:07, 14 Disember 2012 (UTC)
Makluman melalui senarai pantau ialah amalan biasa sebelum ini. Makluman ini untuk pengguna berdaftar sahaja, bukan semua orang, oleh itu Sitenotice tidak sesuai.
Begitu juga perbincangan Kedai Kopi, kenapa perlu ada notis? Bagaimanapun, saya setuju sebarang keputusan direkodkan di mana-mana. ...Aurora... (b) 15:24, 15 Disember 2012 (UTC)
Sukacita dimaklumkan, pemberitahuan tentang usul pelucutan Pengguna:Adikhebat dan Pengguna:Yk Yk Yk terhadap status hak kepenyeliannya sudah dimaklumkan dalam Wikipedia:Pengumuman. Maaf diatas kelewatan.--Smim90 (bincang) 16:47, 15 Disember 2012 (UTC)

"Hack" PRPM[sunting sumber]

Ini mungkin sudah diketahui ramai tapi kita boleh godam enjin gelintar laman PRPM DBP untuk mencari istilah sesuatu bidang dengan mudah. Hasil gelintar dikhususkan kepada bidang yang dipilih sahaja tanpa memaparkan hasilan bidang lain. Selain menjimatkan tenaga dan merendahkan tahap stres, ini juga dapat membantu menghalang kecederaan jari telunjuk kita kerana tidak perlu mengklik berkali-kali apabila mencari istilah.

Cara: masukkan kata gelintar ke dalam kotak gelintar PRPM ataupun pada palang alamat pelayar mengikut format berikut: ["kata" bidang]. Misal: "bar" Teknologi Maklumat. Senarai istilah yang terhad kepada bidang "Teknologi Maklumat" akan terpapar secara automagis. Selamat menyunting. Algazel (bincang) 01:31, 15 Disember 2012 (UTC)

Terima kasih atas maklumat ini. --Kurnia [ bual ] 09:00, 15 Disember 2012 (UTC)
Jazakallah. Mudah sedikit nak cari istilah sama erti kalau begini caranya. -- i wong (bincang) 10:42, 15 Disember 2012 (UTC)
Sama-sama, Tafaddal. Saya ini seorang pemalas tapi saya ada perasan dua lagi perkara yang dapat selamatkan dua klik (mungkin anda dah tahu):
Setakat itu saja shortcut....saya bukan pengatur cara ASP ;) Algazel (bincang) 11:36, 15 Disember 2012 (UTC)

2012[sunting sumber]

Nampaknya 2012 akan melabuhkan tirainya tidak lama lagi. Kita nampaknya telah mencapai 159,100 , bilangan yang boleh dianggap membanggakan, sungguhpun ini mungkin boleh diperbaikkan lagi. Dengan itu saya mengucapkan banyak terima kasih kepada semua penyumbang yang telah membantu WBM selama ini. Semoga kita dapat capai lebih baik di tahun hadapan. Salam satu Wikipedia dari saya dan selamat menyambut tahun baru. Yosri (bincang) 05:00, 31 Disember 2012 (UTC)

Ya, nampaknya Wiki:MS berkembang maju terutamanya pada bulan Disember. Tahniah. Ada penyumbang yang memikirkan idea tentang bagaimana mengembangkan wiki ini termasuk di Facebook, satu idea yang baik, saya fikir. Secara peribadi, penglibatan saya di sini banyak memberikan manfaat kepada saya dan jika tiada halangan, dan lebih penting, jika ada sokongan, buat tahun 2013 InsyaAllah saya berniat mewujudkan Wikipedia lisan seperti di Wiki:en dan beberapa buah Wiki lain. Algazel (bincang) 07:12, 31 Disember 2012 (UTC)