Wikipedia:Kedai Kopi (teknikal)/Archive3

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

bagaimana nak hilangkan perkataan pengguna?[sunting sumber]

kenapa nama wikipedia saya ada perkataan pengguna diawal nama saya?

bagaimana nak hilangkan perkataan pengguna?

adakah untuk create wiki jenama produk & individu berlainan account?

Real Fabulous (bincang) 12:50, 30 Disember 2016 (UTC)[balas]

@Real Fabulous: Maaf kerana lambat membalas. Jawapan kepada soalan itu, anda tidak boleh melakukannya. Mehinglangkan perkataan "Pengguna" akan memaparkan ralat kepada laman. Walaupun anda telah bubuh {{DISPLAYTITLE:Pengguna:Real Fabulous}} pada lama dan mengubahnya seperti ini akan memaparkan ralat seperti ini: Warning: Display title "Real Fabulous" was ignored since it is not equivalent to the page's actual title.
Ini menunjukkan kita tidak boleh mengubah sesuatu yang sudah default dalam sistem. Tetapi anda boleh menghias tajuk nama itu. Lihat laman pengguna saya untuk maklumat lanjut. Tekan "Sunting sumber" untuk melihat kod yang saya guna utk mendapatkan kesan khas itu. SNN95 08:16, 24 Februari 2017 (UTC)[balas]

Mengemaskini gajet[sunting sumber]

Kepada penyelia dan pengguna, maaf jika ada ralat yang berlaku dalam masa beberapa bulan akan datang. Saya sedang dalam proses mengimport dan menterjemah segala modul, mediawiki dan templat yang berkaitan di Khas:Gajet untuk kemudahan kita bersama. Sekian SNN95 08:03, 24 Februari 2017 (UTC)[balas]

Gajet yang stabil setelah dimasukkan ke dalam WBM
  1. ProveIt merupakan sebuah gajet memasukkan rujukan dengan mudah. Cama sekarang papran gui masih dalam bahasa Inggeris kerana disebabkan oleh data dalam TemplateData setiap templat. Jika anda ada kelapangan, silalah menterjemah TemplateData yang berkaitan di dalam setiap tempat dibawah. Lihat bahagian TemplateData.

Berkenaan sistem Editnotice[sunting sumber]

@Yosri, Aurora, Malekhanif, Diagramma Della Verita, MSWiki, Kurniasan, Kamalzack, Hezery99, Zamwan, Smim90, Algazel, Ma Hzi Wong, Irfanshaharuddin, SNN95, Malaysiaboy, 26 Ramadan, Polar, dan Rachun Dunia:

Salam semua,

Saya sudah kemukakan masalah pautan merah "Notis laman    Notis kumpulan" sentiasa terlihat pada pengepala setiap laman di phab:T162743.

Bagi pengguna biasa yang bukan penyelia tidak akan terlihat pauta merah ini melainkan pautan biru "Notis laman    Notis kumpulan".

Jadi penyelia akan sentiasa melihat pautan merah ini sebagai pautan yang memudahkan anda mencipta templat sistem editnotice. SNN95 20:34, 19 April 2017 (UTC)[balas]

Editing News #1—2017[sunting sumber]

18:05, 12 Mei 2017 (UTC)

Menggunakan <reference responsive/> untuk auto kolumkan rujukan[sunting sumber]

@Yosri, Aurora, Malekhanif, Diagramma Della Verita, MSWiki, Kurniasan, Kamalzack, Hezery99, Zamwan, Smim90, Algazel, Ma Hzi Wong, Irfanshaharuddin, SNN95, Malaysiaboy, 26 Ramadan, Polar, dan Rachun Dunia: Salam semua,

Seperti yang dinyatakan di Wikipedia:Kedai_Kopi_(teknikal)#Editing_News_.231.E2.80.942017 dan di phab:T33597, paparan rujukan yang menggunakan <reference responsive/> akan menjadi paparan seperti menggunakan {{reflist|2}} akan menghasilkan rujukan berlajur dua, {{reflist|3}} akan menghasilkan rujukan berlajur tiga, dan {{reflist|colwidth=30em}} akan membenarkan laman memilih bilangan lajur secara automatik berdasarkan lebar laman sesawang; hanya dengan menggunakan <reference responsive/> sahaja. Setakat ini, ciri-ciri ini masih dalam ujian. Ujian ini amat diperlukan bagi fasa seterusnya, iaitu memasukkan fungsi <reference responsive/> ke dalam {{reflist}}. Mereka di phabricator akan cuba membantu semasa menguji ciri-ciri ini.

Jadi disini saya mahu kata sepakat dari semua ahli dan penyelia untuk memasang ciri-ciri ini ke dalam wiki kita. Sila mengundi di bawah dan jika ada pembantahan, sila nyatakan sebab pembantahan jika ada:

Setuju pemasangan[sunting sumber]

  1. Setuju SNN95 01:31, 13 Mei 2017 (UTC)[balas]
  2. Setuju Yosri (bincang) 01:53, 13 Mei 2017 (UTC)[balas]

Bantah pemasangan[sunting sumber]

New notification when a page is connected to Wikidata[sunting sumber]

Hello all,

(Please help translate to your language)

The Wikidata development team is about to deploy a new feature on all Wikipedias. It is a new type of notification (via Echo, the notification system you see at the top right of your wiki when you are logged in), that will inform the creator of a page, when this page is connected to a Wikidata item.

You may know that Wikidata provides a centralized system for all the interwikilinks. When a new page is created, it should be connected to the corresponding Wikidata item, by modifying this Wikidata item. With this new notification, editors creating pages will be informed when another editor connects this page to Wikidata.

This feature will be deployed on May 30th on all the Wikipedias, excepting English, French and German. This feature will be disable by default for existing editors, and enabled by default for new editors.

This is the first step of the deployments, the Wikipedias and other Wikimedia projects will follow in the next months.

If you have any question, suggestion, please let me know by pinging me. You can also follow and leave a comment on the Phabricator ticket.

Thanks go to Matěj Suchánek who developed this feature!

Terima kasih! Lea Lacroix (WMDE) (talk)

<references responsive /> telah dipasang.[sunting sumber]

@Yosri, Aurora, Malekhanif, Diagramma Della Verita, MSWiki, Kurniasan, Kamalzack, Hezery99, Zamwan, Smim90, Algazel, Ma Hzi Wong, Irfanshaharuddin, SNN95, Malaysiaboy, 26 Ramadan, Polar, dan Rachun Dunia: Setelah mencadangkan di phab:T165247 dan ada beberapa pengguna yang bersetuju; ianya sudah diluluskan oleh pihak Phabricator. Saya sudah mencuba menggunakannya di rencana Soeara Berbisa di bahagian rujukan. <references responsive /> sudah boleh digunakan tanpa ragu-ragu dan tak perlu lagi menggunakan cara seperti {{reflist|30em}}.

Jadi, kerja yang tinggal sekarang adalah untuk mengadaptasikan kod <references responsive /> ke dalam {{reflist}}. SNN95 18:43, 17 Mei 2017 (UTC)[balas]

Wikidata changes now also appear in enhanced recent changes[sunting sumber]

Hello, and sorry to write this message in English. You can help translating it.

Starting from today, you will be able to display Wikidata changes in both modes of the recent changes and the watchlist.

Read and translate the full message

Terima kasih! Lea Lacroix (WMDE) 08:33, 29 Jun 2017 (UTC)[balas]

(wrong target page? you can fix it here)

Wikipedia IRC Channel[sunting sumber]

Kami bersama tim Wikipedia sudah membuatkan IRC Channel jika Anda berkenan bisa bergabung di #wikipedia-ms. Hubungi saya jika para penyelia mau bergabung untuk diberikan +v di channel #wikipedia-ms di freenode. Trimakasih. Murbaut (bincang) 12:24, 30 Jun 2017 (UTC)[balas]

Improved search in deleted pages archive[sunting sumber]

Please help translate to your language

During Wikimedia Hackathon 2016, the Discovery team worked on one of the items on the 2015 community wishlist, namely enabling searching the archive of deleted pages. This feature is now ready for production deployment, and will be enabled on all wikis, except Wikidata.

Right now, the feature is behind a feature flag - to use it on your wiki, please go to the Special:Undelete page, and add &fuzzy=1 to the URL, like this: https://test.wikipedia.org/w/index.php?title=Special%3AUndelete&fuzzy=1. Then search for the pages you're interested in. There should be more results than before, due to using ElasticSearch indexing (via the CirrusSearch extension).

We plan to enable this improved search by default on all wikis soon (around August 1, 2017). If you have any objections to this - please raise them with the Discovery team via email or on this announcement's discussion page. Like most Mediawiki configuration parameters, the functionality can be configured per wiki. Once the improved search becomes the default, you can still access the old mode using &fuzzy=0 in the URL, like this: https://test.wikipedia.org/w/index.php?title=Special%3AUndelete&fuzzy=0

Please note that since Special:Undelete is an admin-only feature, this search capability is also only accessible to wiki admins.

Terima kasih! CKoerner (WMF) (talk) 18:40, 25 Julai 2017 (UTC)[balas]

Ada ralat memaparkan susunan ayat selepas menukar unit Contoh: {{convert|0.29|km2|acre}}, hasilnya "0.29 meter pkiloersegi (72 ek)". Sepatutnya "kilometer persegi". Ada penyelesaiannya? Puas sudah saya mencari kod yang menghasilkan susunan ayat ini. Yang saya tahu, paparan menggunakan m2. Jadi jika ada km2 digunakan, awalan "kilo" akan diletakkan. SNN95 Cuti wiki Bercuti wiki 16:30, 23 Ogos 2017 (UTC)[balas]

Improvements coming soon to Recent Changes[sunting sumber]

Hello

Sorry to use English. Please help translate to your language! Thank you.

In short: starting on 26 September, New Filters for Edit Review (now in Beta) will become standard on Recent Changes. They provide an array of new tools and an improved interface. If you prefer the current page you will be able to opt out. Learn more about the New Filters.

What is this feature again?

This feature improves Special:RecentChanges and Special:RecentChangesLinked (and soon, Special:Watchlist – see below).

Based on a new design, it adds new features that ease vandalism tracking and support of newcomers:

  • Filtering - filter recent changes with easy-to-use and powerful filters combinations, including filtering by namespace or tagged edits.
  • Highlighting - add a colored background to the different changes you are monitoring. It helps quick identification of changes that matter to you.
  • Bookmarking to keep your favorite configurations of filters ready to be used.
  • Quality and Intent Filters - those filters use ORES predictions. They identify real vandalism or good faith intent contributions that need help. They are not available on all wikis.

You can know more about this project by visiting the quick tour help page.

Concerning RecentChanges

Starting on 26 September, New Filters for Edit Review will become standard on Recent Changes. We have decided to do this release because of a long and successful Beta test phase, positive feedback from various users and positive user testing.

Some features will remain as Beta features and will be added later. Learn more about those different features.

If your community has specific concerns about this deployment or internal discussion, it can request to have the deployment to their wikis delayed to October 1, if they have sensible, consistent with the project, actionable, realistic feedback to oppose (at the development team's appreciation).

You will also be able to opt-out this change in your preferences.

Concerning Watchlists

Starting on September 19, the Beta feature will have a new option. Watchlists will have all filters available now on the Beta Recent Changes improvements.

If you have already activated the Beta feature "⧼eri-rcfilters-beta-label⧽", you have no action to take. If you haven't activated the Beta feature "⧼eri-rcfilters-beta-label⧽" and you want to try the filters on Watchlists, please go to your Beta preferences on September 19.

How to be ready

Please share this announcement!

Do you use Gadgets that change things on your RecentChanges or Watchlist pages, or have you customized them with scripts or CSS? You may have to make some changes to your configuration. Despite the fact that we have tried to take most cases into consideration, some configurations may break. The Beta phase is a great opportunity to have a look at local scripts and gadgets: some of them may be replaced by native features from the Beta feature.

Please ping me if you have questions.

On behalf of the Global Collaboration team, Trizek (WMF) 15:27, 14 September 2017 (UTC)[balas]

Ralat infobox country[sunting sumber]

Saya dapati ada ralat bertulisan Ralat ungkapan: Pengendali < tidak dijangka batu2) pada tajuk Luas -> Jumlah yang terdapat pada kebanyakan laman yang mempunyai nilai luas tanah dalam infobox country. Cara memperbetulkannya adalah dengan membuang tanda koma pada nilai luas tanah km2. Ralat ini tidak wujud dalam wikipedia bahasa inggeris. Saya dah test laman Malaysia bm dan inggeris. Sama-sama Hayate891 (bincang) 10:18, 9 November 2017 (UTC)[balas]

@Hayate891:, boleh berikan satu contoh laman di mana ralat ini kelihatan? --Kurnia [ bual ] 04:09, 11 November 2017 (UTC)[balas]
Contohnya Afghanistan, Jepun. Saya juga dapati ralat juga akan muncul jika ada apa-apa tulisan lain dibelakang selepas nilai luas tanah seperti rujukan. Hayate891 (bincang) 06:12, 11 November 2017 (UTC)[balas]
@Hayate891: Sudah dibaiki! Maaf lambat membaiki kerana asyik fokus dengan Laman Utama. Ralat terjadi kerana kod yang diberikan mungkin tidak dapat dibaca oleh templat lama (senarai templat yang sudah tidak digunakan kerana penggunaan modul). Dan juga templat:Convert telah menggunakan modul yang membolehkan pengabaian rujukan dalam konteks semasa mengira dan menghasilkan paparan, jadi saya dah menambah templat-templat sokongan yang menyokong penggunaan modul dalam templat:Convinfobox. SNN95 Cuti wiki Bercuti wiki 16:51, 29 November 2017 (UTC)[balas]
Ooh. Terima kasih. --Hayate891 (bincang) 06:14, 30 November 2017 (UTC)[balas]

────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────Sama-sama 👌👌 SNN95 Cuti wiki Bercuti wiki 14:11, 30 November 2017 (UTC)[balas]

Ralat {Ruang letak pesanan ralat}.[sunting sumber]

Macam mana nak selesaikan ralat ini. Contoh laman Yaverlandia, Templat:Get refs, Templat:Taxonomy/. Saya sebenarnya nak menukar taxobox dalam laman Abisara geza kepada speciesbox tetapi ralat itu muncul ketika pralihat. Apakah? --Hayate891 (bincang) 07:08, 29 November 2017 (UTC)[balas]

Saya dah tahu salah satu sebab iaitu parameter | parent = tidak boleh digunakan jika dibiarkan kosong. Ralat yang sama keluar dalam wikipedia bahasa inggeris apabila saya menggunakan templat speciesbox dengan parameter parent. Ralat tidak keluar kalau taksonomi sudah disiapkan. Dalam kes Yaverlandia, ralat itu muncul apabila nama genus tidak dimasukkan dalam parameter genus. Jadinya, Genus wajib dimasukkan kalau tidak, akan menghasilkan ralat ruang letak pesanan. Walaupun ada cara untuk mengelakkan ralat itu daripada muncul, tetapi saya tidak tahu kenapa ralat ini agak umum. Ini adalah templat speciesbox yang saya gunakan yang menyebabkan ralat itu muncul.

Kedai Kopi (teknikal)/Archive3
Pengelasan saintifik e
Spesies:
A. geza
Nama binomial
Abisara geza

--Hayate891 (bincang) 08:09, 29 November 2017 (UTC)[balas]

@Hayate891:Saya sudah ubah kepada penggunaan Templat:Kotak info taksonomi automatik, ini lebih mudah kerana semua info dipaparkan secara automatik jika data yang diperlukan wujud. Anda boleh membaca cara penggunaan ini di en:Template:Automatic taxobox. SNN95 Cuti wiki Bercuti wiki 17:03, 29 November 2017 (UTC)[balas]
@Hayate891: Jika anda mendapat ralat lagi di masa akan datang, jangan risau, saya sudah menyediakan pesanan ralat yang lebih terperinci untuk menggunakan kotak info automatik tu. SNN95 Cuti wiki Bercuti wiki 17:05, 29 November 2017 (UTC)[balas]
Kenapa pula diubah kepada automatik. Bukan ke wikipedia inggeris sudah khaskan speciesbox digunakan untuk species dan subspecies atau rank lagi bawah. Automatik taxobox pula untuk rank yang lebih atas. Sebab parameter dia tak sama. Wikipedia:Automated taxobox system/which. Walaupun dalam Wikipedia:Automated taxobox system/all parameters ini dia tulis macam ianya sama untuk speciesbox tapi sebenarnya ada yang tak sama. Parameter genus, subgenus, dan species tidak boleh digunakan dalam automatic taxobox. Saya cuma nak bagitau ada ralat. kalau tak boleh nak perbaiki takpe. Saya dah tahu cara workaround. Saya lebih suka mengikut ketetapan yang sudah ditetapkan oleh wikipedia inggeris. --Hayate891 (bincang) 06:49, 30 November 2017 (UTC)[balas]
@Hayate891: Maafkan saya... saya ikut laman BI bagi Yaverlandia yang menggunakan autobox tu. Berkenaan spesiesbox memang masih saya cari masalah tu, cuma semalam saya buat agak larut malam. 😅 SNN95 Cuti wiki Bercuti wiki 14:03, 30 November 2017 (UTC)[balas]

Saya dah tahu salah satu sebab iaitu parameter | parent = tidak boleh digunakan jika dibiarkan kosong. Ralat yang sama keluar dalam wikipedia bahasa inggeris apabila saya menggunakan templat speciesbox dengan parameter parent. Ralat tidak keluar kalau taksonomi sudah disiapkan. Dalam kes Yaverlandia, ralat itu muncul apabila nama genus tidak dimasukkan dalam parameter genus. Jadinya, Genus wajib dimasukkan kalau tidak, akan menghasilkan ralat ruang letak pesanan. Walaupun ada cara untuk mengelakkan ralat itu daripada muncul, tetapi saya tidak tahu kenapa ralat ini agak umum.


Seperti yang awak dah kata, buat masa sekarang semua templat berkenaan biologi perlu ada data automatik untuk semua pangkat. boleh letak secara manual di templat tetapi ada beberapa parameter mesti memerlukan data auto tu. Maaf ini agak menyusahkan awak, tetapi benda sebigini memudahkan penyuntingan data dari satu sumber dan dijana secara auto dan sama bagi setiap rencana yang menggunakannya. SNN95 Cuti wiki Bercuti wiki 14:21, 30 November 2017 (UTC)[balas]
Saya akan cuba tanya di wikipedia inggeris. Mereka dah selesaikan beberapa error yang sama di laman lain. Tapi untuk templat speciesbox, hasilnya tak sama. Saya akan tanya kenapa tak sama. --Hayate891 (bincang) 09:45, 1 Disember 2017 (UTC)[balas]
@SNN95:Maaf. Tak berjaya. Lepas tu, saya ada tengok templat-templat dan modul-modul yang digunakan dalam templat speciesbox yang tersenarai di bawah tu, bila dibandingkan dengan wikipedia inggeris, ada yang takde. Tapi tak tahulah apa yang kurang. --Hayate891 (bincang) 08:46, 2 Disember 2017 (UTC)[balas]
Maaf lagi sekali. Dah selesai rasanya. Saya cuba isi dengan nama genus yang belum siap taksonomi, pralihat dan boleh nampak pautan warna merah untuk menghasilkan data taksonomi itu. --Hayate891 (bincang) 09:00, 2 Disember 2017 (UTC)[balas]

──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── @Hayate891: Terbaik! 👍 SNN95 Cuti wiki Bercuti wiki 14:32, 2 Disember 2017 (UTC)[balas]