Wikipedia:Jawapan kepada kehidupan, alam semesta, dan segala-galanya

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Wikipedia:Kelayakan (rumusan))


Liputan yang ketara[sunting sumber]

Kita memerlukan liputan yang besar. Ini membantu menunjukkan bahawa topik memenuhi garis panduan kelayakan. Kita perlu sumber pelbagai yang membincangkan topik secara langsung dan terperinci. Bukan: sebutan lisan, senarai direktori, atau apa-apa perkara lama yang berlaku untuk mempunyai nama topik di dalamnya.

Sumber yang boleh dipercayai[sunting sumber]

Kita memerlukan sumber yang boleh dipercayai. Biasanya ini bermakna bahawa penerbit mempunyai reputasi untuk memeriksa fakta dan teks itu harus diluluskan oleh editor sebelum dicetak. Pilih: buku dari syarikat penerbitan yang bereputasi, akhbar arus perdana, atau majalah lain. Bukan: tabloid, papan perbincangan, web peminat, Facebook, YouTube atau kebanyakan blog. (Beberapa blog ditulis oleh wartawan profesional dan diterbitkan di laman web akhbar, tetapi kebanyakan blog tidak memiliki pengawasan editorial, dan komen pada blog, seperti posting forum, hampir tidak pernah ok.)

Sumber bebas[sunting sumber]

Kita memerlukan sumber yang bebas (Inggeris) dari subjek rencana itu. Bukan: rencana yang ditulis oleh topik (termasuk wawancara), dibayar oleh topik, laman web mereka, atau organisasi mereka. Bukan siaran akhbar yang ditulis oleh seorang publisiti yang meletakkan "putar belit" positif pada subjek dan tidak dapat menimbulkan insiden negatif. Bukan laporan yang dikeluarkan oleh organisasi yang dimiliki oleh subjek. Kami mahu pembaca dapat bergantung kepada apa yang mereka baca, dan mampu disahkan mendakwa yang mereka pernah membaca dari rencana Wikipedia. Jadi, sila tambah notakaki (Inggeris) pada petikan rujukan rencana anda menggunakan sumber yang boleh dipercayai seperti akhbar utama, majalah dan buku yang diterbitkan.

Lihat juga[sunting sumber]