Wikipedia:Penyelarasan berbilang bahasa

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Laman Wikipedia ini adalah tidak aktif buat masa ini dan ditinggalkan untuk keminatan sejarah.
Sesebuah laman bersejarah biasanya merupakan sesebuah laman yang tidak lagi diuruskan atau tidak lagi relevan, ataupun sesebuah laman yang konsensusnya tidak jelas. Jika anda hendak memulihkan perbincangan mengenai laman ini, anda harus mencari input yang lebih luas melalui sesebuah forum seperti Kedai Kopi.
Laman ini adalah sebuah pengenalan pada konsep pelbagai bahasa Wikipedia.
  • Tempat pusat utama untuk koordinasi kesemuanya projek Wikimedia (dalam mana-mana bahasa) adalah Meta-Wiki (terletak di http://meta.wikimedia.org/).
  • Senarai mel untuk mengkoordinasikan Wikipedia di sepanjang berlainan bahasa adalah Wikipedia-l.
  • Lihat pula Wikipedia Bahasa Melayu kedutaan, sebuah laman untuk para penutur yang tidak berbahasa Melayu ibunda.

Ahli Wikipedia ditugaskan untuk memasuki mana-mana dan semua bahasa untuk yang mana ada ahli Wikipedia sanggup melakukan kerjanya. Kami menyedari bahawa banyak 6,500 bahasa di seluruh dunia tidak diwakili baik di komputer atau laman, dan kami terikat untuk bertugas dengan para penutur bahasa dan mengirakan pertubuhan-pertubuhan untuk menyokong sebanyak mungkin bahasa. Templat:Translation department Tiap bahasa dalam Wikipedia kini mempunyai sebuah set terpisah pada akaun pengguna. Pautan di antara rencana dalam berlainan bahasa digelar pautan antara bahasa atau (secara bahasan dan sedikit secara samar) "interwiki".

URL wikipedia pada sebuah bahasa yang diberikan adalah xx.wikipedia.org, di mana xx adalah kod bahasa 2 huruf mengikut ISO 639. Untuk bahasa-bahasa tanpa sebuah kod bahasa 2 huruf ISO 639, bahasa digunakan, atau jika itu juga tidak wujud, sebuah kod bahasa 3 huruf dilakukan. (Di senarai mel dan dalam perbincangan, orang sering menulis xx: untuk bermakna the xx- wikipedia bahasa, seperti dalam Saya sering di ms:.)

Projek ensiklopedia[sunting sumber]

Lihat m:Senarai Wikipedia pada Meta untuk sebuah senarai penuh.

Lihat meta:Polisi cadangan bahasa untuk suatu tutorial pada bagaimana hendak mendapat terbitan bahasa Wikipedia bermula, dan meta:Panduan untuk Wikipedia kecil dan baru untuk langkah-langkah pertama

Projek berkaitan[sunting sumber]

Pautan antara bahasa[sunting sumber]

Terjemahan[sunting sumber]

Bantuan dengan Wikipedia Bahasa Melayu, untuk para penutur bukan-Melayu[sunting sumber]

Log masuk disatupadukan[sunting sumber]