Wikipedia:Perlanggaran hak cipta

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Wikipedia:PHC)

Salah satu aspek terpenting Wikipedia ialah teksnya (bukan media, tetapi itu akan dibincangkan sebentar lagi) boleh diedarkan semula, digunakan semula dan dibina secara bebas oleh sesiapa sahaja, di bawah syarat Creative Commons Attribution-ShareAlike 3.0 Unported License (CC). BY-SA) dan, kecuali jika dinyatakan sebaliknya, GNU Free Documentation License (GFDL) (tidak berversi, tanpa bahagian invarian, teks muka hadapan atau teks kulit belakang). Penyumbang bersetuju untuk mengeluarkan kandungan asal mereka di bawah kedua-dua lesen apabila mereka menyerahkannya dan bahan daripada sumber domain awam atau sumber berlesen lain yang serasi juga boleh digunakan menurut dasar hak cipta, dengan syarat atribusi yang betul diberikan.

Walau bagaimanapun, penyalinan bahan tanpa kebenaran pemegang hak cipta daripada sumber yang bukan domain awam atau berlesen serasi (melainkan petikan ringkas yang digunakan menurut dasar dan garis panduan kandungan bukan bebas Wikipedia) berkemungkinan melanggar hak cipta. Malah memasukkan teks yang disalin dengan beberapa perubahan boleh menjadi pelanggaran hak cipta jika terdapat persamaan linguistik yang ketara dalam bahasa kreatif atau struktur ayat; ini dikenali sebagai parafrasa rapat, yang juga boleh menimbulkan kebimbangan tentang plagiarisme. Situasi sedemikian harus dilayan dengan serius, kerana pelanggaran hak cipta bukan sahaja membahayakan kebolehdistribusian semula Wikipedia, tetapi juga mewujudkan isu undang-undang.

Keadaan untuk imej dan media lain sedikit berbeza, kerana pelbagai jenis lesen diterima. Tetapi, secara ringkasnya, media yang tidak tersedia di bawah lesen bebas yang sesuai dan yang tidak memenuhi kriteria kandungan bukan bebas, harus diandaikan sebagai tidak boleh diterima. Lihat Wikipedia:Dasar penggunaan imej dan Wikipedia:Kandungan bukan bebas untuk butiran ini dan Wikipedia:Panduan kepada pemadaman imej untuk beberapa langkah yang dicadangkan untuk mengendalikan masalah dengan imej atau fail lain.

Bahan yang melanggar hak cipta juga tidak boleh dikaitkan dengan.